Kétségkívül ez az 1,1 literes dízel a Kia Rio motorválasztékának leginkább figyelemre méltó tagja. Már csak azért is, mert a márkánál azt állítják, hogy az elektromos autókat és hibrideket nem számítva pillanatnyilag a háromhengeres kis olajkályhával felszerelt Rio a világ legtakarékosabb sorozatgyártású autója!
Igaz, nem pont a tesztelt verzió, mert a 3,2 l/100 km-es gyári „álomfogyasztás” a tömegnövelő klímaberendezést, szükségpótkereket, első elektromos ablakokat és egyebeket nélkülöző LX alapmodellre vonatkozik. Azért az EX Limited kivitel által beígért 3,8 literes átlag sem rossz, a kérdés csak az, hogy ebből mennyi igaz a gyakorlatban?
Az akciós vételár hozza helyzetbe
A közös nyomócsöves befecskendezésű, változó geometriájú turbófeltöltővel lélegeztetett gázolajosnak még ehhez is szüksége van pár trükkre. A feláras EcoDynamics csomag (100 000 Ft) zárt hűtőmaszkkal és speciális tetőspoilerrel, alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal, hosszabb váltóáttételezéssel és start-stop rendszerrel segíti a takarékoskodást. Ez utóbbi néha olyan durván állítja le a motort, mintha lefulladt volna – az újraindítás a kuplung kinyomásakor már viszonylag gyorsan megy. A háromhengeres dízel járáskultúrája amúgy sem túlzottan kifinomult: alapjáraton a vibrációját érezni az utastérben (főleg a kormányon), s érdekes módon éppen alacsony fordulaton tűnik a leghangosabbnak.
Ilyenkor nyersen kerreg, míg kihúzatva egyre inkább kisimul a járása és felhangzik a jellegzetes háromcilinderes brekegés. Pedig nem feltétlenül kellene pörgetni, mivel a 170 Nm-es nyomatékmaximum 1500 és 2750-es fordulat között megvan. A 75 lovas CRDi készségesen veszi a gázadást és kellemesen gyorsítja a kocsit. Erőlködés nélkül tarthatjuk a forgalom ritmusát, és az előzések sem kínkeservesek – fürgébbnek érezni, mint ahogy a 16,1 másodperces százas sprint alapján várnánk. A hatfokozatú sebességváltó jól megvezetett és pontosan kapcsolható, viszont az első négy áttétel hosszúra nyújtott. 80 km/óra alatt nincs értelme szúrni az ötödiket, ehhez képest autópálya sebességnél, utolsó fokozatban már 3000-et forog a főtengely. Ennek megfelelően városban beéri 4,5-5,0 literrel, országúton meg ennél kevesebbel is, autópályán viszont megszomjazik és simán legurít vagy 6,0 litert. Így a tesztünk végén csalódást keltő 5,4 l/100 km-es átlagot mértünk.
A Rio egyébként határozottan jóvágású és korrekt kisautó. Kormányzása ugyan eléggé érzéketlen, de közvetlen és pontos, stabilan feszes futóműve pedig csak a hegyesebb keresztbordákkal, nagyobb úthibákkal nincs kibékülve. Végül a Kiánál mégis nyerő helyzetbe hozták az 1,1-es dízelt: amíg az összes többi változatra 300 ezer, addig a középső EX Limited felszereltség esetén (a másik kettőnél nem) erre 700 ezer forint kedvezményt adnak!
TETSZETT
látványos formaterv
jól tagolt, áttekinthető műszerfal
helykínálat
1.1 CRDi EX Limited akciós ár
NEM TETSZETT
futáskultúra, tesztfogyasztás
steril kormányzás, feszes futómű
ÖSSZEGZÉS
Akciósan az 1.1 CRDi EX Limited a legjobb választás: pont annyiba kerül, mint az 1.2 CVVT alapmotor, míg az 1,4 literes benzinesnél 200, a 90 lóerős dízelnél (1.4 CRDi) pedig 600 ezer forinttal olcsóbb.
Kia Rio 1.1 CRDi VGT
Összlökettérfogat: 1120 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbódízel
Max. teljesítmény: 55 kW (75 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 170 Nm 1500-2750/min
Hossz./szél./mag.: 4045/1720/1455 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1167/473 kg
Csomagtér: 288/923 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 16,1 s
Maximális sebesség: 158 km/h
Város/országút/vegyes: 4,2/3,5/3,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 99 g/km
Alapár (1.2 CVVT LX): 2 849 000 Ft
A tesztelt modell ára: 3 249 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért