Ha első látásra a koda Rapid ugrik be a Toledóról, az természetesen nem véletlen. Az SEAT újdonsága nem Spanyolországban, hanem a csehországi Mlada Boleslavban készül, a koda gyártósorán. Műszaki szempontból nincs számottevő különbség, hiszen a Toledo tengelytávja a Rapidéhoz hasonlóan 2602 mm, s bár négyajtósnak néz ki, a csomagtérfedél a hátsó üveggel együtt nyílik fel.
Mérlegen az előnyök és a hátrányok
Ugyan a külső valamivel harmonikusabb, mint a Rapidé, a Toledo inkább felfújt lépcsőshátúnak, mintsem jól sikerült kompaktnak tűnik. Aki a latinos temperamentumot keresi, csalódni fog, hiszen a formaterv egyszerű és egyben célszerű is. A méretes farrész hatalmas, 550 literes csomagtartót rejt, amely az ülések ledöntésével egészen 1,5 m3-ig bővíthető, s mivel nem csak egy kis fedél nyílik fel, egészen méretes tárgyak elhelyezése sem okozhat problémát.
A 4482 mm-es hosszúságnak és a hatalmas tengelytávnak köszönhetően a hátsó sorban megnyerő lábhely fogad – e tekintetben még egy-két középkategóriás is elbújhat a Toledo mellett. Ha már ilyen nagyvonalúan bánik a Toledo a lábaknak jutó térrel, csalódás a kabin szélessége, ugyanis a hátsó sor három főnek széltében nagyon szűkös.
Szerencsére a vezetőnek jó dolga van a Toledóban, mert ahogy a VW konszern modelljeitől megszoktuk, a kezelhetőségbe és az ergonómiába nehéz belekötni, minden logikus és magától értetődő. Hogy mennyire ingerszegény a belső, azt mindenki döntse el maga, de az biztos, hogy a felhasznált anyagok ridegek és kopogósak, de hát hiába, a költségek optimalizálása egy ilyen modellnél kötelező feladat. Minden esetre minőségérzetre nyomába se ér egy Golfnak vagy Octaviának. Szintén apróbb bosszúságra adhat okot, hogy a vezető oldalán csak két ablakemelő kapcsolót találunk, így hiába van hátul is villanyos ablak, elölről nem vezérelhetjük. A SEAT már most ígéretet tett a probléma orvoslására…
3,7 millió forint az új Toledo alapára
A platform mellett a felfüggesztések is azonosak a Rapidéval, ami azt jelenti, hogy hátul multilink futómű helyett egyszerű csatolt lengőkaros felfüggesztést találunk. Nem mintha baj lenne ezzel a rendszerrel, de nem rugózik kényelmesen a Toledo, az úthibákat egyből a vezető tudtára adja, cserében a karosszéria oldaldőlése forszírozott tempónál sem jelentős. Ettől függetlenül egészen jó vezetni az autót, mert a kormány szervorásegítése ideális, illetve a sebességváltó karja könnyen jár és rövid utakon kapcsolható.
A motorok között az 1,2 literes, háromhengeres, 75 lóerős benzines alapegység kivételével csak turbós egységet találunk. Azonban nem vitás, hogy érdemes beruházni a 85 lovas 1.2 TSI-re, mely csúcsteljesítményben ugyan csak 10 lóerővel tud többet, de a feltöltő miatt alacsony fordulaton is élettel teli és meglepő könnyedséggel mozgatja a karosszériát. Az már csak hab a tortán, hogy a kis TSI étvágya roppant kedvező (5,1 liter), illetve hogy síri csendben dolgozik. A másik próbára tett verzió, az 1.6 TDI is csendes és kevés rezonanciát juttat az utastérbe, de hiába a 105 lóerő és a 250 Nm-es nyomaték, ha a hosszú áttételezésű ötfokozatú váltó miatt alacsony fordulaton nem tudunk feljebb kapcsolni. Ha pörgetjük a motort, természetesen megjön a kívánt erő, de egy hatfokozatú váltóval teljesen más lenne az összkép. A dízelből és az 1.2 TSI 105 lóerős változatából lesz takarékos Ecomotive modell is, melyben start-stop automatika és fékenergia-visszanyerés szorítja lejjebb a motorok étvágyát.
A SEAT újdonsága 2013 elején érkezik a hazai márkakereskedésekbe, 3,7 millió forint körüli alapáron. Az importőr évi 400 darab Toledo eladásával számol, ami abszolút reális, hiszen ezzel az árral az újdonság nemcsak a magánvásárlók, hanem a flottások és taxisok körében is népszerű lehet.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért