A téli abroncsok gyártásának 1952-es kezdete óta a Continental napjainkban a világ legnagyobb téligumiabroncs-gyártója. A Continental első M+S 14 téli gumiabroncsa óta jelentősen megnőttek az abroncsokkal szemben támasztott elvárások. Az ötvenes években még nagyon kevés autó közlekedett a laza hóval borított utakon. A robusztus mintázati felépítésű, szögezett M+S 14 abroncsot ekkor még csak „hógumiként” emlegették.
A mai téli abroncsok futófelülete már sokkal finomabban tagolt, ez pedig a letaposott havon is megfelelő tapadást biztosít. Azonban az autósoknak ma már nem elég, ha egy gumiabroncs „csak” jó tapadást biztosít havas úton, legyen az akár laza vagy kemény hóréteg. Ezen felül jó vízelvezetést, kimagasló vízre felúszás elleni védelmet, pontos irányíthatóságot, csendes futást, magas végsebességet, de mindenekelőtt rövid fékutakat várnak el, legyenek bármilyenek is a körülmények. Ez azt jelenti, hogy az abroncsgyártóknak számos, sokszor egymással ellentétes igénynek kell megfelelniük, és így fejlesztési törekvéseiket a legmagasabb szintre kell emelniük.
A mai téli gumiabroncsok igazi „mindenesekké” váltak. 7 °C hőmérséklet alatt jobban tapadnak, mint a nyári abroncsok, helyes használat mellett kevésbé kopnak, megfelelő kialakítás esetén pedig zajkibocsátásuk is alacsonyabb. A futófelület blokkjainak tapadásáért felelős, ma már igencsak bonyolult kialakítású lamellák mellett a kötött forgásirányú és az aszimmetrikus mintázatok fejlesztésének csak a mérnökök kreativitása szab határt.
A mintázati kialakításon felül egy téli gumiabroncs teljesítményét leginkább az alapanyag-keveréke határozza meg. A nyári abroncsoktól eltérően a téli gumiabroncsok gyártásához speciális lágyítószereket használnak, így azok a hideg időben is rugalmasak maradnak. Ehhez jönnek olyan további vegyi anyagok, mint a kén, a jól ismert szilika, szilán, valamint különböző olajok és gyanták. A keverékek összetétele gyártónként és márkánként jelentősen eltérhet, így például néhány alacsony árfekvésű márka kénytelen lemondani a költséges és nehezen feldolgozható szilika használatáról. Egy dolog azonban összeköti a különféle gumikeverékeket: mindegyik szigorúan titkos, senki nem akar esélyt adni versenytársainak a másolásra.
Az már a fejlesztések korai szakaszában kiderült, hogy univerzális téli gumiabroncs nem létezik. A járműtől és a használati helytől függően eltérő abroncsokra van szükség, mint például szögekkel vagy szögek nélkül, különböző alapanyag-keverékkel és mintázati kialakítással. Ugyanis csak így lehet megfelelni a változatos időjárási körülményeknek, az eltérő útviszonyoknak, illetve a különböző járműtípusok által támasztott elvárásoknak. A Continental-csoport nyolc márkanév alatt – Continental, Uniroyal, Semperit, General Tire, Gislaved, Viking, Barum, Matador, Mabor – kínál téli gumiabroncsokat a vásárlók számára. Azonban nem minden autósnak nyújt tökéletes megoldást mindegyik márka terméke. A Gislaved és a Viking termékeket például a skandináv, az észak- és kelet-európai, valamint az orosz és ázsiai piacok igényeire szabták. A Gislaved nagyon puha gumikeveréket és szegecselt mintázatot kínál bizonyos regionális piacok számára. Prémium márkaként a Continental abroncsok a legmagasabb biztonsági, kényelmi és teljesítménybeli elvárásokat is kielégítik. Az Uniroyal téli esőabroncsai ideális megoldást nyújtanak azon vidékek számára, ahol a tél csapadékos, és csak esetenként fordul elő havazás. Az Alpokban bizonyított Semperit a hóban gazdag délnémet területekre, Ausztriába vagy Svájcba ajánlott, míg a középső árkategóriába tartozó General Tire, Barum, Matador és Mabor abroncsok a közép-európai tél kihívásaira kínálnak kedvező árfekvésű alternatívát.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért