A BMW-rajongók és azon belül is az 5-ös tulajok egy része csalódottan fogadta, amikor a „macskaszemű” E60-as sportlimuzint az F10-es öltönyös üzleti autó váltotta. Nos, a 6-os sorozat harmadik tagjával a bajorok végre csattanós válasszal, s egyúttal alternatívával szolgálnak: nyolc esztendővel a kategóriateremtő Mercedes-Benz CLS, s mintegy másfél évvel az Audi A7 Sportback után végre elkészítették saját négyajtós kupéjukat.
A normál kupé és kabrió változathoz képest hosszában és tengelytávban egyaránt 113 millimétert gyarapodott a Gran Coupé – jóval hosszabb, szélesebb és laposabb tehát az 5-ösnél. Impozáns méretekkel és sportos arányokkal bír, ami a 6-os sorozat formanyelvezetével kombinálva lehengerlő fellépést biztosít. Az egyedileg konfigurált, Individual kivitelű (a teljes külső-belső csomag 2 809 200 Ft) tesztautónak némi eleganciát kölcsönöz a matt barna fényezés (kizárólag kézi mosással, speciális vegyszerrel tisztítható!), és látványosan kiadja a karosszéria fény-árnyék játékait. Tehát a Gran rendben van, Coupé mivolta azonban kimerül a lendületesen ívelő tetőben és a keret nélküli ajtókban, míg a feneke elég simára sikerült – persze ha jobban megnézzük, az összes BMW kupénak ilyen egyenes a hátsója.
A vezetési pozíció sportosan mély, a 6-os sorozatból ismert műszerfal szemrevaló és jól átgondolt, a belső hangulat esetünkben mégsem tipikusan BMW-s. Az Individual belső ugyanis hamisítatlan luxusautós környezetet teremt: szinte mindent nemes bőrkárpit borít, még a tetőt is alcantarával húzták be, a barna-fehér színkombináció pedig nemcsak az autó fényezéséhez, hanem egymáshoz is remekül illik. Pazar a látvány, de borzasztóan kényesek és könnyen koszolódnak a hófehér felületek.
A megjelenéséhez méltó menetteljesítmények
Amennyiben nem felejtjük el a fejünket lehúzni, hátra is elegánsan szállhatunk be, s a szűkös fejteret leszámítva korrekt a helykínálat. Kényelmesek a sportos formázású, integrált fejtámlás ülések, azonban vicc 4+1 személyesnek kikiáltani – utazzon hátul-középen, aki ezt kitalálta. Az esetek döntő többségében elég a 460 literes csomagtér, van síalagút és felárért sízsák, az osztottan dönthető támlákkal pedig még bővíthető is a befogadóképesség, csak az átrakónyílás elég lapos.
A 6-os Gran Coupé exkluzivitását szolgálja az is, hogy egyelőre csak nagy teljesítményű motorokkal rendelhető. Dízelből például kizárólag a tesztelt 40d verzió létezik – ez a 3,0 literes, egy kisebb és egy nagyobb turbóval lélegeztetett soros hathengerest takarja. Szinte teljesen mindegy, a menetdinamika-szabályozó melyik programját (Eco Pro, Comfort, Normal, Sport, Sport+) használjuk: persze a motor (és az autó) reakciói egyre élesebbek, a 313 lovas teljesítmény és az alacsony fordulaton ébredő 630 Nm-es nyomaték azonban így is, úgy is letaglózó. Az öt méter hosszú és közel 1,9 tonnás nagyvasat fergeteges 5,4 másodperc alatt lövi százra, és még 200 km/órás sebességről is nagyot lép, a gyorsulási élményt pedig erélyes sorhatos duruzsolás festi alá. Ennél csak egy hegyi szerpentinen nagyobb élmény megkergetni! Kormányzása közvetlen és precíz, a legkisebb mozdulatra is azonnal reagál és ráveti magát a kanyarra. Ráadásul négykerékkormányzással is felszerelték az autót, ami lassú tempónál a fordulékonyságot, míg nagy sebességnél a stabilitást segíti. Szemtelenül sokáig fogja az utat és stabilan fordul a BMW, ha pedig a vezetőnek elgurul a gyógyszere, akár látványosan, kilinccsel előre is lehet kanyarodni vele.
Ugyanakkor felettébb kifinomult és takarékos is a Gran Coupé. Mivel erejét nyolc fokozatra osztották el, autópálya-tempónál például laza részterhelésen (kb. 2200/perc) ketyeg a motor, míg városban széria start-stop rendszer csökkenti a fogyasztást: teljesítményéhez és képességeihez mérten szenzációs a 7,1 literes tesztfogyasztás! Kifogástalan sport-, luxus- és túraautó igazán akkor lehetne, ha az extralistán még beikszelték volna az adaptív lengéscsillapítást – így a defekttűrő gumik miatt néha érezni az úthibáktól származó ütéseket. Ez pedig nem méltó az egyébként szédületesen felszerelt Gran Coupéhoz.
Tetszett
lehengerlő fellépés
menetteljesítmények
minőségérzet, pazar kidolgozás
tesztfogyasztás
Nem tetszett
gördülési komfort
temérdek és drága extra
Összegzés
A benzines 640i Gran Coupénál (320 LE) egymillióval drágább az alaphangon 23 818 000 forintért vesztegetett 640d. A hasonló motorizáltságú Audi A7-est és Mercedes CLS-t közel négymillióval jutányosabban mérik!
BMW 640d Gran Coupé
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 biturbó dízel
Max. teljesítmény: 230 kW (313 LE) 4400/min
Max. forgatónyomaték: 630 Nm 1500-2500/min
Hossz./szél./mag.: 5007/1894/1392 mm
Tengelytáv: 2968 mm
Fordulókör: 11,95 m
Saját tömeg/teherbírás: 1865/570 kg
Csomagtér: 460/1265 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,4 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 6,9/4,9/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
A modell alapára (640i Gran Coupé): 22 818 000 Ft
A tesztelt változat ára: 23 818 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!