A BMW-rajongók és azon belül is az 5-ös tulajok egy része csalódottan fogadta, amikor a „macskaszemű” E60-as sportlimuzint az F10-es öltönyös üzleti autó váltotta. Nos, a 6-os sorozat harmadik tagjával a bajorok végre csattanós válasszal, s egyúttal alternatívával szolgálnak: nyolc esztendővel a kategóriateremtő Mercedes-Benz CLS, s mintegy másfél évvel az Audi A7 Sportback után végre elkészítették saját négyajtós kupéjukat.

A normál kupé és kabrió változathoz képest hosszában és tengelytávban egyaránt 113 millimétert gyarapodott a Gran Coupé – jóval hosszabb, szélesebb és laposabb tehát az 5-ösnél. Impozáns méretekkel és sportos arányokkal bír, ami a 6-os sorozat formanyelvezetével kombinálva lehengerlő fellépést biztosít. Az egyedileg konfigurált, Individual kivitelű (a teljes külső-belső csomag 2 809 200 Ft) tesztautónak némi eleganciát kölcsönöz a matt barna fényezés (kizárólag kézi mosással, speciális vegyszerrel tisztítható!), és látványosan kiadja a karosszéria fény-árnyék játékait. Tehát a Gran rendben van, Coupé mivolta azonban kimerül a lendületesen ívelő tetőben és a keret nélküli ajtókban, míg a feneke elég simára sikerült – persze ha jobban megnézzük, az összes BMW kupénak ilyen egyenes a hátsója.

Sportos vonások elegáns tálalásban Sportos vonások elegáns tálalásban

A vezetési pozíció sportosan mély, a 6-os sorozatból ismert műszerfal szemrevaló és jól átgondolt, a belső hangulat esetünkben mégsem tipikusan BMW-s. Az Individual belső ugyanis hamisítatlan luxusautós környezetet teremt: szinte mindent nemes bőrkárpit borít, még a tetőt is alcantarával húzták be, a barna-fehér színkombináció pedig nemcsak az autó fényezéséhez, hanem egymáshoz is remekül illik. Pazar a látvány, de borzasztóan kényesek és könnyen koszolódnak a hófehér felületek.

A megjelenéséhez méltó menetteljesítmények

Amennyiben nem felejtjük el a fejünket lehúzni, hátra is elegánsan szállhatunk be, s a szűkös fejteret leszámítva korrekt a helykínálat. Kényelmesek a sportos formázású, integrált fejtámlás ülések, azonban vicc 4+1 személyesnek kikiáltani – utazzon hátul-középen, aki ezt kitalálta. Az esetek döntő többségében elég a 460 literes csomagtér, van síalagút és felárért sízsák, az osztottan dönthető támlákkal pedig még bővíthető is a befogadóképesség, csak az átrakónyílás elég lapos.

Jól tartják a testet a kényelmes fotelok Jól tartják a testet a kényelmes fotelok

A 6-os Gran Coupé exkluzivitását szolgálja az is, hogy egyelőre csak nagy teljesítményű motorokkal rendelhető. Dízelből például kizárólag a tesztelt 40d verzió létezik – ez a 3,0 literes, egy kisebb és egy nagyobb turbóval lélegeztetett soros hathengerest takarja. Szinte teljesen mindegy, a menetdinamika-szabályozó melyik programját (Eco Pro, Comfort, Normal, Sport, Sport+) használjuk: persze a motor (és az autó) reakciói egyre élesebbek, a 313 lovas teljesítmény és az alacsony fordulaton ébredő 630 Nm-es nyomaték azonban így is, úgy is letaglózó. Az öt méter hosszú és közel 1,9 tonnás nagyvasat fergeteges 5,4 másodperc alatt lövi százra, és még 200 km/órás sebességről is nagyot lép, a gyorsulási élményt pedig erélyes sorhatos duruzsolás festi alá. Ennél csak egy hegyi szerpentinen nagyobb élmény megkergetni! Kormányzása közvetlen és precíz, a legkisebb mozdulatra is azonnal reagál és ráveti magát a kanyarra. Ráadásul négykerékkormányzással is felszerelték az autót, ami lassú tempónál a fordulékonyságot, míg nagy sebességnél a stabilitást segíti. Szemtelenül sokáig fogja az utat és stabilan fordul a BMW, ha pedig a vezetőnek elgurul a gyógyszere, akár látványosan, kilinccsel előre is lehet kanyarodni vele.

Fenségesen kényes színkombináció, főleg fejben passzentos a térkínálat Fenségesen kényes színkombináció, főleg fejben passzentos a térkínálat

Ugyanakkor felettébb kifinomult és takarékos is a Gran Coupé. Mivel erejét nyolc fokozatra osztották el, autópálya-tempónál például laza részterhelésen (kb. 2200/perc) ketyeg a motor, míg városban széria start-stop rendszer csökkenti a fogyasztást: teljesítményéhez és képességeihez mérten szenzációs a 7,1 literes tesztfogyasztás! Kifogástalan sport-, luxus- és túraautó igazán akkor lehetne, ha az extralistán még beikszelték volna az adaptív lengéscsillapítást – így a defekttűrő gumik miatt néha érezni az úthibáktól származó ütéseket. Ez pedig nem méltó az egyébként szédületesen felszerelt Gran Coupéhoz.

Mintha nem lenne önmagában is elég feltűnő jelenség, a matt fényezéssel még inkább a figyelem középpontjába kerül Mintha nem lenne önmagában is elég feltűnő jelenség, a matt fényezéssel még inkább a figyelem középpontjába kerül

Tetszett
lehengerlő fellépés
menetteljesítmények
minőségérzet, pazar kidolgozás
tesztfogyasztás

Nem tetszett
gördülési komfort
temérdek és drága extra

Összegzés
A benzines 640i Gran Coupénál (320 LE) egymillióval drágább az alaphangon 23 818 000 forintért vesztegetett 640d. A hasonló motorizáltságú Audi A7-est és Mercedes CLS-t közel négymillióval jutányosabban mérik!

BMW 640d Gran Coupé
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 biturbó dízel
Max. teljesítmény: 230 kW (313 LE) 4400/min
Max. forgatónyomaték: 630 Nm 1500-2500/min

Hossz./szél./mag.: 5007/1894/1392 mm
Tengelytáv: 2968 mm
Fordulókör: 11,95 m
Saját tömeg/teherbírás: 1865/570 kg
Csomagtér: 460/1265 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,4 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 6,9/4,9/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
A modell alapára (640i Gran Coupé): 22 818 000 Ft
A tesztelt változat ára: 23 818 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!