A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által indított „Értünk hozzá” kampány célja a márkakereskedések helyzetének javítása, épp ezért meginvitáltak egy márkakereskedésbe, hogy belülről is megismerjem a szakma helyzetét. Megkérdezték, milyen márkára vagyok kíváncsi, nem is volt kérdés, hogy Opel rajongóként mit választok, így jutottam el az Opel Tatabánya márkakereskedésbe.
Tari János, a szalon vezetője üdvözölt, és rögtön szembe szökött az első téma: a bejárattal szemben még a régebbi, az Opel feliratot nem tartalmazó márkajelzés fogadja a belépőt. Enyhültek a márkák elvárásai a szalonokkal szemben? –kérdeztem. Nem, továbbra is hasonlóak a követelmények, amiket teljesíteni kell, de a gazdasági helyzetre való tekintettel a helyi képviseletek elnézőbbek egy kicsit. Hosszabb határidőt adnak az arculati elemek változásainak bevezetésére, de például jelen esetben abba is beleegyeztek, hogy a 2000-ben felépített szalon csempe-padlóját ne keljen kicserélni pár árnyalattal világosabbra csak az arculatváltás miatt.
Majd hamar arra terelődik a szó, hogy manapság milyen nehéz a talpon maradás. Egyértelműen a szervizelésből élnek a ma is talpon lévő szalonok, és az értékesítések visszaesése ezt tovább nehezíti. Amíg 2008-ban havi 50-60 autót értékesítettek, addig ma 6-8 darabot, és ez a visszaesés jelen van a kötelező szervizelésre hordott autók számában is. Érdekes módon az a tény, hogy a flottakezelők immár nem az adott márka-, hanem a velük szerződésben lévő márkakereskedésbe hordják javíttatni az autókat, nem jelent forgalomcsökkenést, hiszen amit az egyik helyről elvisznek, az megjelenik a másiknál.
Persze érdemes több márkát felvállalni, ami az Opel Tatabánya esetén is igaz: az Opel mellett a Chevrolet márka kereskedése és szervize, illetve Kia márkaszerviz is. De a Daewoo logó is megtalálható még az épületen, de lényegében bármilyen autót tudnak fogadni és javítani. Ha mégsem, azt rögtön közlik a megrendelővel. Ilyesmi azonban ritkán fordul elő, hiszen tapasztalt szakemberek dolgoznak a műhelyben, ketten még az AFIT-nál kezdték a szakmát 1988-ban, és azóta már a GM minősítése szerint Arany fokozatú szerelők – rengeteg továbbképzésen vettek részt. A képviseletek abban a tekintetben nem enyhítettek az elvárásokon, hogy a szerelőknek folyamatosan részt kell venniük a szakmai képzéseken. Ez utóbbi nem jellemző a „mezítlábas” javítóműhelyekre.
Annyiban megbízhatóbbak a márkaszervizek, hogy amikor árajánlatot kér tőlük az ügyfél, kerek perec megmondják, mennyibe fog kerülni a javítás. Rögtön meg tudják mondani, mennyibe fog kerülni az alkatrész, mennyi lesz a munkadíj, és ettől nem térnek el a későbbiek folyamán sem. A gyári alkatrész mellett utángyártott, de akár bontott alkatrészt is beépítenek – utóbbi inkább csak a karosszériajavításra igaz, ahogy azt a lakatosműhelyben szerelt Agila javításnál is megtapasztalhattam. A nehezen beszerezhető alkatrészek elérhetőségéről is azonnal tudnak nyilatkozni – az Opel esetén a RIM a neve annak az adatbázisnak, ami régiós szinten 3-4000 márkakereskedés alkatrész-készletét tartalmazza. Az ügyfél kívánsága parancs, és még a javítás munkadíja sincs a kőbe vésve. Az Opelnél Szerviz 4+ néven futó program keretében olcsóbb óradíjakkal dolgoznak az öregebb autók esetén, egyéni mérlegelés alapján akár fiatalabb autókra is kiterjesztik ezeket a díjakat. Például visszatérő ügyfeleknél, flottapartnereknél. Különben is hiába magas az óradíj, ha abból keveset használnak fel, hiszen normaidő alapján számláznak. Olyan esetben, ha esetleg alkatrészcsere után nem tűnik el a hiba, akkor visszarakják a régi alkatrészt az autóba, és az újat nem kell kifizetni – ez szintén nem egyértelmű a független szervizeknél.
Tari János úgy fogalmazta meg a mai helyzetet, nem engedhetik meg maguknak azt, hogy finnyásak legyenek. A ritka forint helyett manapság a sok fillért becsülik, hiszen ez biztosítja a túlélésüket. Sok a munka, a szerviz folyamatosan tele van, mégis épp csak annyi bevételük van, hogy működőképesek tudnak maradni. Arra kéri az ügyfeleket, hogy menjenek el a márkaszervizbe, és kérjenek árajánlatot a javításról. Az előre megbeszélt időpontban végzett állapotfelmérésen az ügyfél is jelen lehet, és egyben egy 23 pontos átvizsgálást is végrehajtanak az autón, így annak általános állapotáról is képet tud alkotni a kedves ügyfél. Ez nem kerül semmibe, és ezt követően egy pontos összeget kapnak a javításra, valamint a munka befejezésére, amivel aztán tudnak tervezni. Nem fog megduplázódni az összeg és kicserélődni a fél autó, mire elkészült. Érdemes azt is megemlíteni, hogy a márkaszervizekben lehet kártyával fizetni, ami szintén nem jellemző a „mezítlábas” autójavítókra.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!