Komolyan mondom, mintegy 15 éves pályafutásom alatt egyetlen autó sem váltott ki akkora érdeklődést az emberekből, mint az Ampera. Persze a futurisztikusan vagány formaterv már önmagában is komoly feltűnést kelt, de a figyelem ezúttal sokkal inkább a jövőbe mutató technikának szól – mintha éreznék, hogy ez a változás előszele.

Az Ampera ugyanis a hibridek legfejlettebb, úgynevezett hatótávnövelős (range extender) evolúciója. Itt már a villanymotorra osztották a főszerepet, s a kiegészítő benzinmotor egy kisebb teljesítményű elektromotoron/generátoron keresztül alapvetően áramtermelésre szolgál, és ezek kizárólag szükségesetben (pl. lemerült akkunál padlógázos gyorsítás vagy hegymenet) vesznek részt a hajtásban.

Futurisztikus a vezetőhely, vegyes anyagválasztással. Két képernyő és temérdek érintőkapcsoló a középkonzolon Futurisztikus a vezetőhely, vegyes anyagválasztással. Két képernyő és temérdek érintőkapcsoló a középkonzolon

Komplikáltan hangzik, de a vezetőnek éppen annyi dolga van, mint egy fokozatmentes automatával felszerelt kocsiban – az első kerekek hajtása bonyolult kettős bolygóművön és elektromos kuplungokon keresztül történik. A gyakorlatban a legapróbb megtorpanás nélkül, kifejezetten fickósan gyorsít a kocsi, és előzési rugalmassága is megnyerő. Mivel a villanymotor 370 Nm-es nyomatéka azonnal és folyamatosan jelen van, a 150 lóerőnél sokkal acélosabbnak, a 10 másodperc körüli százas sprintnél pedig sokkal fürgébbnek érezni az Amperát.

Az akku töltöttségét „ceruzaelem”, a benzintankét „kútoszlop” szimbólum mutatja. Jobbra a vezetéssegéd gömböc: az a jó, ha középen tanyázik Az akku töltöttségét „ceruzaelem”, a benzintankét „kútoszlop” szimbólum mutatja. Jobbra a vezetéssegéd gömböc: az a jó, ha középen tanyázik

A hagyományos vezetési élményhez képest a legnagyobb különbség, hogy motorhang nélkül, szinte néma csendben hasítunk, városi forgalomban csupán a gumik gördülési zaja hallatszik. Úgyhogy fokozottan kell figyelni a gyalogosokra, biciklisekre, madarakra, kutyákra, macskákra – egyébként külön gyalogosduda is van. Már csak azért is, mert a vaskos tetőoszlopok és a magasra húzott farrész miatt meglehetősen korlátozott a körkilátás. Ezt leszámítva remekül manőverezhető a kocsi, kormányzása közvetlen és pontos, jól fogja az utat, stabilan fordul, a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés ellenére pedig még a rugózása is rendben van.

2,8 l/100 km-es benzinfogyasztást mértünk!

Hétköznap az amperások mintapéldánya és a környezetvédők szuperhőse voltam! A szerkesztőség és a külvárosi kislakás közötti ingázás, illetve az ügyes-bajos dolgok intézése közepette ugyanis mindig belefértem a „villanyos” hatótávba: vezetési stílustól, az elektromos fogyasztók használatától, az időjárási és domborzati viszonyoktól stb. függően az Opel 40-80 kilométert tud megtenni elektromos autóként, zéró károsanyag-kibocsátással. Ilyenkor hozzávetőleg 16 kWh/100 km fogyasztással számolhatunk, ami a legutóbbi áramszámlámból kiindulva kb. 800 forintot taksál. A 16 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor 230 voltos hálózatról 16 amperrel 4, míg 10 amperrel 8 óra alatt tölthető fel.

A kupészerűen ívelő tetővonal miatt szűk a fejtér. Hátul is csak kétüléses, közöttük tépőzáras tárolóval A kupészerűen ívelő tetővonal miatt szűk a fejtér. Hátul is csak kétüléses, közöttük tépőzáras tárolóval

Aztán hétvégén, hosszabb távon, családi autóként is kipróbáltuk az Amperát. A négyszemélyes utastér széltében kissé passzentos és fejtérben szűkös, a csomagtartó pedig kisautósan szerény, de legalább bővíthető. Főleg a vételár tükrében puritán az ajtók és a középkonzol műanyag burkolata, a hátsó ülések közötti tépőzáras tároló és a csomagtér takaróhálója. A színes és meglehetősen mozgalmas képernyők, illetve a rosszul tagolt középkonzol miatt körülményes a műszerfal áttekintése, és a kezelés is megszokást igényel.

Ötajtósként méretes a rakodónyílás, de magas küszöbön kell átemelni a csomagokat. Az üléstámlák egyenként dönthetők Ötajtósként méretes a rakodónyílás, de magas küszöbön kell átemelni a csomagokat. Az üléstámlák egyenként dönthetők

Autópályán is otthonosan mozog az Ampera 130-ról még élénken gyorsít, és pillanatok alatt eléri 161 km/órára korlátozott csúcssebességét. Csakhogy nagy tempónál már zabálja az áramot, nagyjából 40-60 km alatt leszívja az akkut. Ezután a benzinmotor állandó fordulaton duruzsolva megkezdi a visszatáplálást, csupán emelkedőn és előzéskor emelkedik meg a fordulatszám és vele együtt a hangja. Így aztán a Budapest–Miskolc (kb. 200 km) viszonylatban 3,9 l/100 km-es fogyasztást jelzett a fedélzeti számítógép. Ez eddig szép és jó, de ha megyünk tovább és kihasználjuk a teljes, 500 km-t meghaladó hatótávot, akkor úgy 6,0 liter körüli értéket kapunk. Szóval ingázásra tökéletes, rövid és középtávon pedig még gazdaságos az Ampera, de minél messzebbre utazunk, annál inkább átbillen a mérleg nyelve a hagyományos autók felé.

Némi odafigyeléssel sikerült egy feltöltéssel megtenni 81,3 km-t! A szervizperiódus 30 000 km vagy 12 hónap Némi odafigyeléssel sikerült egy feltöltéssel megtenni 81,3 km-t! A szervizperiódus 30 000 km vagy 12 hónap

TETSZETT
elektromos vezetés, hatótáv
menetdinamika, vezethetőség
tesztfogyasztás

NEM TETSZETT
vételár
szűkös utastér és csomagtartó
körkilátás, áttekinthetőség

ÖSSZEGZÉS
A hipermodern technika egyelőre nagyon drága, így nem érdemes megtérülést számolni. Ha hozzávesszük a képlethez, hogy a hálózati áram javarészt atomerőműből és széntüzelésű erőműből származik, az akkumulátorok újrahasznosítása pedig nyögvenyelős, még nehezebb az Ampera megítélése. Kicsit olyan érzésem van, mint Neil Armstrongnak a holdra szálláskor: kis lépés az embernek, de nagy lépés (lehet) az emberiségnek…

Opel Ampera
Villanymotor
Max. teljesítmény: 111 kW (150 LE)
Max. forgatónyomaték: 370 Nm
Akkumulátor
16 kWh, 288 cella, vízhutésu lítium-ion
Hatótávnövelő benzinmotor
Összlökettérfogat: 1398 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 63 kW (86 LE) 4800/min
Max. forgatónyomaték: 130 Nm 4250/min
Hossz./szél./mag.: 4498/1787/1439 mm
Tengelytáv: 2685 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1732/268 kg
Csomagtér: 310/1005 l
Üzemanyagtank: 35,2 l
Gyorsulás 0-100 km/h: kb. 10,0 s
Maximális sebesség: 161 km/h
Áramfogyasztás: kb. 16 kWh/100 km
Üzemanyagfogyasztás: kb. 1,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 2,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: kb. 27 g/km
A modell alapára: 13 490 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!