Két évtized alatt középkategóriás autóvá fejlődött a Ford Cortina, amely így a Mondeo egyik közvetlen elődjének tekinthető. Azért az egyiknek, mert ezt az autót az angliai Ford fejlesztette és gyártotta, és egyik fő vetélytársa a piacon a német Ford által készített Taunus volt. Amikor aztán a Ford rendet teremtett Európában, és megszüntette az egymással versengő két párhuzamos gyártó- és kereskedőhálózatát, a Cortina és a Taunus szép lassan összeolvadt, majd a Sierra megjelenésével búcsúzott.
1962. szeptember 21-én indult meg hivatalosan a Dagenhamben gyártott autó forgalmazása, az 1200 Standard alapváltozat 573 fontért kellette magát – a versenyképes árazásnak is köszönhető, hogy azonnal hatalmas siker lett a típus, amelyből 20 éves pályafutása során 4,3 millió példányt készítettek. Már évi 100 000 autóval elégedettek lettek volna az igazgatók, ehhez képest az első teljes évben, 1963-ban több mint 260 000-et adtak el. Az utolsó példány 1982. júliusában gördült le a szerelőszalagról. Az idők múlását jól jelzi, hogy a Sierra alapváltozatáért 4515 fontot számláztak.
Az összesen gyártott 4 279 069 darabból 3 155 161 készült Dagenhamben, a többi Genk (Belgium), Amszterdam (Hollandia), Cork (Írország) és Cheshunt (Anglia – Lotus Cortina) üzemeiben készült. Ebből a mennyiségből 2 816 639 darabot Angliában adtak el – húsz évéből tízben piacvezető volt az autó. A legsikeresebb Cortina-hónap egyébként 1981 augusztusa volt, amikor 25 790 darabot adtak el belőle.
Természetesen a brit Ford Cortina klub tagjai is méltó képen emlékeztek meg a nagy eseményről, és a dagenhami gyár elől konvojban mentek el a névadó olaszországi Cortina településre – a BBC közszolgálati televízió dokumentumfilmet forgatott a túráról. A brit Autoexpress újság pedig megkérte a Ford alkalmazásában álló Paul Wraith formatervezőt, hogy készítse el a modern Cortina rajzait – sajnos sorozatgyártásra nincs esély.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!