A 26 éves Mladá Boleslav-i könyvkereskedő, Václav Klément nem tudott pótalkatrészt vásárolni Seidel und Naumann típusú kerékpárjához, ezért cseh nyelven írt levélben érdeklődött a gyárnál arról, hol tudná megjavíttatni kétkerekűjét? A gyártó annyit reagált németül, hogy legyen szíves olyan nyelven levelet írni, amit ők is megértenek. A felháborodás mellett a fiatalember felismerte az üzleti lehetőséget, és a közeli Turnov városában biciklijavító műhellyel rendelkező Václav Laurinnal közösen új kerékpárgyártó vállalkozást alapított 1895. december 18-án.
1898-ban vásároltak egy Werner Motocyclette nevű Dongó-szerű segédmotoros kerékpárt, amely azonban megbízhatatlan és nagyon nehezen uralható volt. A műszakilag tehetséges Václav Laurin ekkor határozta el, hogy az első kerék helyett a vázba épít erőforrást, amihez a gyújtóberendezések specialistáját, a német Robert Bosch segítségét kérte. Az első Laurin&Klement motorkerékpár 1899-ben mutatkozott be, és egy évvel később a 32 munkással működő gyár már exportra is termelt. Ez után kezdődött az autó fejlesztése, az 1901-es Bécsi Autószalonon már kiállítottak egy négykerekű prototípust, de az igazi sorozatgyártású változat csak 1905. október 29-én, Voiturette A néven mutatkozott be.
1005 köbcentis lökettérfogatú, oldalt szelepelt V2-es vízhűtéses benzinmotort kapott a franciául autócskának nevezett kocsi, a 7 lóerős teljesítmény a háromfokozatú, kézi kapcsolású váltóval kombinálva 40 km/h-s utazósebességet tett elérhetővé. Műszaki különlegességnek számított a kardántengelyes hátsókerékhajtás, a legtöbb autógyártó még lánccal oldotta meg az erőátvitelt. A gyártási darabszámokról annyi ismert, hogy legalább 44 darabot értékesítettek belőle, mielőtt 1906-ban bemutatták a Voiturette B típust – ennek már 1,4 literes, 9 lóerős motorja volt.
Az alapvetően az Osztrák-Magyar Monarchia hadi beszállítójaként Európa egyik legnagyobb ipari vállalkozásává nőtt Škoda Művek korábban a luxuskategóriában próbálkozott autógyártással, Hispano-Suiza licenc alapján készítettek pár autót, de felismerték, hogy tömegtermelésre van szükség, ezért 1925-ben vásárolták meg a Mladá Boleslavban működő Laurin&Klement autógyárat, amely ettől kezdve Škoda Auto néven működött.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!