Noha már a legelső Opel automobilok fényképei között is találunk olyat, amelyeken egy család foglal helyet, igazából csak a II. világháborút követően dobták piacra az autógyárak azokat az autóikat, amelyeket kifejezetten a sok csomaggal utazóknak készítettek. Az Opel kínálatban az 1953-as Olympia Rekord CarAVan volt az első ilyen jármű, azonban ezt inkább az olyan vállalakozóknak találták ki, akik nem engedhettek meg maguknak két autót, s a hét közben munkára használt masinát hétvégén személyautónak fogták be.
A családok nagyon boldogok voltak a lépcsőshátú autókkal, hiszen a pontosan kiszámított családi költségvetés miatt sokszor nem is engedhették meg maguknak a drága kombikat. Persze a normál autók utastere jóval sokoldalúbb volt a mainál, gondoljunk csak az ággyá hajtogatható ülésekre. Nemcsak a biztonsági gyermekülés volt ismeretlen fogalom ekkoriban, hanem a biztonsági öv is – sok esetben még előre is csak derékövek kerültek.
Sportkocsi és dízelmotor – ami csak kellhet
Az Opel kínálatában szereplő Caravanok (idő közben változott az írásmód) csak a 70-es években kezdték levetkőzni a haszonjárműves jelleget. Például a Kadett B esetében – igaz, felár ellenében – már öt ajtóval is elérhető volt a kombi karosszéria, az 1970-ben bemutatott Ascona háromajtós kombija pedig rögtön Voyage néven került forgalomba. A francia utazás szó használata arra utalt, hogy ez itt már kifejezetten utazóautó, nem holmi festékesvödör-szállító jármű.
A 70-es évek abból a szempontból is újat hozott, hogy megjelent az Opel első, személyautóba szánt dízelmotorja, a 2,1 literes, 60 lóerős (Olaszországban adózási szempontok miatt csak 2,0 literes és 55 lóerős) négyhengeres, amelyet előszeretettel vásároltak az Opel Rekord II-es (betű szerint D) kombi karosszériájával párosítva. 40 évvel ezelőtt csak a Peugeot tudott ilyesmivel szolgálni, a Mercedesnek ugyan volt dízele, de nem volt kombija…
De az Opel nem csak hagyományos, tágas, kis fogyasztású kombit készített a családoknak. A Manta második generációjából kifejezetten a kisgyermekes vásárlók kedvéért – és a Ford Capri ellenlábasaként – elkészítette a CC, azaz Combi Coupe változatot, hatalmas méretű harmadik ajtóval, jól hozzáférhető hátsó résszel. Ezt követően újra a pénzes vásárlókra gondoltak a fejlesztők. Az első sorozatgyártású hathengeres kombi – a gyári ralicsapat számára készült néhány Admiral B Caravan is – a Commodore C Voyage volt, amely megelőlegezte az Opel Omega 3000 24V Caravant. Utóbbi a maga idejében a legfürgébb Opel volt, a nagyobb terhelhetőséget a limuzinnál rövidebb végáttétellel kompenzálták, így a kombi hamarabb gyorsult százra, mint a szedán, igaz, a végsebessége alacsonyabb volt.
Szintén az Omega A alapján készült még egy másik, említést érdemlő modell, a kifejezetten a sok ember szállítására szánt hatajtós (!) változat. Akkoriban még nem voltak jellemzők a személyszállításra befogott kis haszonjárművek…
Egyterűek az ezredfordulótól kezdve
Az 1999-ben bemutatott Zafira annyiban hozott újat az egyterűek világába, hogy két hátsó üléssorát használaton kívül a padlóba lehetett hajtogatni, nem kellett a nehéz és nagy üléseket kiszerelni és a garázsban hagyni. Az OPC változattal először az Opel készített sportos családapák vágyait is kielégítő egyterűt, a 192 lóerő meglepően fürgévé tette az autót. A kompakt modell hamar feledtette az USA-ból származó Sintrát. Az Opel Meriva annyiból a lépcsőshátú Corsa A utódának tekinthető, hogy a kisautó alapjain egy családi használatra is alkalmas járművet hoztak össze – igaz, több figyelmet fordítottak az utas-, mint a csomagtérre.
Meg kell még említeni a miniautó-egyterűt, az Opel Agilát, amelynek első generációja egy időben, a második végig Magyarországon készült-készül. A Suzukival közös modell a lehető legkisebb alapterületen nyújt kis családok számára használható méretű autót. Manapság számos egyterű (Meriva, Zafira, Zafira Tourer, Vivaro Life), kombi (Astra Classic III, Astra ST, Insignia ST) és szabadidő-autó (Antara) található az Opel kínálatában, amelyek családi használatra is alkalmasak.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!