Képzeljék el, van egy autó, amelybe ötliternyi hidrogént kell tankolni. Az üzemanyagcella a hidrogént vegyi folyamat útján elektromos árammá alakítja, majd az akkumulátorcsomagban tárolt energiatöltet villanymotoron keresztül hajtja az autót. Nincs CO2- vagy NOx-kibocsátás, az egyetlen melléktermék a vízpára, ami gombnyomásra engedhető ki – csak hogy ne olyan helyre „köpje” a vizet az autó, ahol nem optimális (pl. garázs).
Ezen az elven működik a Toyota Mirai (jelentése japánul jövő), a világ első, bárki által megvásárolható üzemanyagcellás autója, melyből tavaly még csak 700 darabot gyártottak, de 2020-ra már évi 30 ezer példány értékesítése a cél. A Mirai fo piaca természetesen Japán lesz, de Európáról sem mondanak le, Németországban, Norvégiában, Nagy-Britanniában és Dániában már meg lehet vásárolni, sőt Lengyelországban is tervben van a piaci bevezetés, ha a kormányzatot sikerül rávenni, hogy Varsóban és Poznanban is legyen egy-egy hidrogénkút.
A Mirai piaci sikere nem is a 66 ezer eurós nettó vételáron múlhat (Németország), hiszen egyedülálló konstrukcióról van szó, sokkal inkább a hidrogéntöltő infrastruktúra a bökkenő. A Toyota illetékesei szerint Magyarországon 6-8 töltőállomás már elég lenne ahhoz, hogy ne jelentsen komoly kompromisszumot egy ilyen autó használata. Merthogy a Mirai egy töltettel 500 kilométert is képes megtenni – a háromrétegű, még fegyverlövésnek is ellenálló hidrogéntartályokat három perc alatt tölthetjük fel. Mivel a hidrogént biomasszából vagy szerves hulladékból is elő lehet állítani, az üzemanyagcellás járművek kevésbé terhelik a környezetet, mint a villanyautók.
Bár arról lehetne vitatkozni, hogy mennyire harmonikus a külső, ehhez a technikai színvonalhoz hiba lett volna konzervatív formát rajzolni, a belső pedig – ha lehet – még futurisztikusabb. A műszaki adottságok miatt viszont annak ellenére átlagos a helykínálat, hogy a Mirai 4,9 méter hosszú, a csomagtér pedig csak 361 literes – ennyi lemondással azért bőven együtt lehet élni. Sokkal inkább fontos, hogy ezt az autót vezetni viszont olyan, mintha két nyugtatót venne be az ember, mert megszállja a sofőrt a relaxáció: kényelmes és csak egy árnyalatnyival hangosabb a villanyautóknál. Amikor a gázpedálra lépünk, a villanymotor az akkumulátorból és az üzemanyagcellából egyaránt kap áramot, kis terhelésnél azonban az áramfolyam kihagyja az akkumulátort, a cella közvetlenül a villanymotort táplálja, ami javítja a hatásfokot. A menetdinamika több mint korrekt, 110-es sebességről is határozottan gyorsít az autó, ráadásul a rövid próba alapján állandó 130-as tempónál sem csökken a hatótáv 420-440 kilométer alá.
A Mirai azért is olyan érdekes élőben, mert a külseje ellenére nem egy szédült tanulmányautó, hanem egy működő, a Toyota szerint kiforrott jármű, amely a megfelelő infrastruktúra esetén a hibrideket és a villanyautókat is sarokba szoríthatja. Ennél komolyabb fegyvertény pedig nem kell a Toyotának sem.
Toyota Mirai
Üzemanyagcella: polimer-elektrolit
Max. teljesítmény: 114 kW (155 LE)
Akkumulátor: nikkel-metál hidrid
Max. teljesítmény: 113 kW (154 LE)
Max. forgatónyomaték: 335 Nm
Hossz./szél./mag.: 4890/1815/1535 mm
Tengelytáv: 2780 mm
Saját tömeg: 1850 kg
Csomagtér: 361 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,6 s
Max. sebesség: 178 km/h
Alapár: nettó 66 000 euró (Németország)
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!