Észak-Európában rohamosan terjednek a villanyautók, egyfelől van vásárlóerő és ösztönzés, másfelől a programozható fűtéssel télen is könnyen tudnak útnak indulni, hiszen a beállított időpontra tiszta szélvédő, meleg utastér várja őket. Ezek az előnyök bőven kompenzálnak azért, hogy a klíma miatt a manapság általánosan használt lítium-ion akkumulátorok nem ideális hőmérsékleten (+20-25 °C) üzemelnek, ezért nagyon kicsi a hatótávolság.
Amíg személyautónál még menedzselhető térfogatot foglalnak el az akkumulátorok, a nagy tömegű haszonjárműveknél a raktér rovására lehetne csak elfogadható – a jelenleginél sokkal kisebb – hatótávolságot megvalósítani. Most Svédországban úgy gondolják, a felsővezetékek kiépítése jelenti a megoldást, anno a Szovjetunióban alkalmaztak ilyen teherautókat, de az olcsó üzemanyag és a hálózat kiépítésének-fenntartásának nagy költsége miatt lemondtak erről.
Észak-Európában a klíma miatt (sokáig van hideg) kifizetődő lehet a felsővezetékes hálózat kiépítése, amellyel a hálózatról tölthető hibrid hajtással rendelkező haszonjárművek menet közbeni töltését akarják megoldani. Két kísérleti útszakaszt építettek ki, egyenként mintegy 2 km-es hosszúságban, a mintegy 5,5 méter magasan lévő felsővezetékre akár 80 km/h-val haladva képesek felcsatlakozni a teherautók. Utóbbiak a Scania és a Siemens együttműködésében készített hálózatról tölthető hibrid járművek, amelyekben 9 literes 360 lóerős biodízellel üzemelő belső égésű motor és 180 LE/1050 Nm teljesítményű villanymotor dolgozik. Svédország célja, hogy 2030-ra már ne fosszilis üzemanyaggal üzemeljenek a nagy haszonjárművek.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!