Régóta hiányzott már a Fiat palettájáról egy partiképes kombi-egyterű keverék. Az egykor Dodge Journeyként napvilágot látott modell a Fiat hathatós közreműködésével óriási átalakuláson ment keresztül, az autó gyenge pontjait (billegős futómű, elavult motorok, középszerű belső) nyugodtan elfelejthetjük. A jó dolgokat viszont megtartották, remek a variálhatóság, praktikus részletmegoldásokban gazdag a tágas kabin, tisztességes a felszereltség, s az árkalkuláció során sem szálltak el. Ráadásul megőrizték a típus terepjárós karakterét, ami manapság nagyon népszerű.
Családbarát belső, remek átrendezhetőség
Az autó kabinja szellős, a tetőről kis gyerekfigyelő tükör billenthető le, mögötte szemüvegtartó. Az első ülés lapja felhajtható, alatta mély rekesz tátong, a támla pedig hosszú tárgyak szállításához ledönthető. A műszerfal anyaghasználata hozza az elvárható szintet, inkább a fedélzeti menü kezelése igényel némi megszokást, pláne azoknak, akik másik Fiatból ülnek át a Freemontba.
A második sor tágas, az ülések sínen tologathatók, a padlóban „csempészüregek”, a plafonon pedig szellőzőrostélyok és a hőfokszabályozó kapcsolói. A szélső helyekről ülésmagasító betétek pattinthatók elő, melyek 15-36 kilogramm közötti gyerekeknek nyújtanak megfelelő védelmet. Hátra pofonegyszerűen lehet beszállni, ugyanis a középső sor ülőlapja felcsapódik a támlához, majd az egész előresiklik. A keletkező hely relatíve tágas, azonban a hátsó traktus nyugodt szívvel inkább csak kiskamaszoknak ajánlható, kb. 160 cm felett már nem kielégítő a fejtér.
A csomagtartó hétüléses felállásban 145, ötfős kivitel esetén, hátratolt ülésekkel 540, előretolva pedig 758 literes (tetőig pakolva 1461 liternyi poggyászt képes elnyelni). A csomagokat kissé magasra kell emelni, klasszikus kalaptartó nincs, maximális ülésszámnál egy vicces kis ponyvadarabot lehet beakasztani a poggyászok fölé.
A Fiatok az elmúlt időszakban nem tartoztak a kimondottan élvezetesen vezethető autók közé, erre itt ez a közel 4,9 méteres óriás, és láss csodát, jó vezetni! A kormányzás szervorásegítése nem eltúlzott, a váltó pontosan siklik a fokozatokba, a futóműve a 19 colos kerekek dacára kulturáltan rugózik, kanyarokban pedig minimális oldaldőlés mellett követi az autó a kijelölt ívet. A nagyságnak azonban ára van, városi környezetben több odafigyelést igényel – fordulóköre nagy, a plázák egyenparkolóhelyeit sem éppen hozzá tervezték.
A második generációs, 2,0 literes Multijet dízel hangja minden sebességtartományban jól kivehető, de a kabinba szűrődő zaj nem tolakodó. A 170 lovas változat nem sokban különbözik a 140-estől, előbbi fórja, hogy nem 2000-ig, hanem 2500-ig aknázható ki a 350 Nm-es nyomaték, s nagyobb tempónál hajszállal alacsonyabb fordulaton dolgozik a motor. 130 km/óránál például 2600 helyett 2500-at forog a főtengely. A Multijet alacsony fordulaton is kellően nyomatékos, 2000 alatt is van némi élet benne, enni sem kér sokat, a tesztfogyasztás alulról súrolta a 8 litert.
TETSZETT
masszív forma
tágas kabin
variálhatóság
ár-érték arány
NEM TETSZETT
átlagos fékteljesítmény
kicsi központi kijelző
rövid garancia (2 év)
ÖSSZEGZÉS
Dögös, mackós formájával kirí a többi Fiat modell közül az amerikai génekkel rendelkező Freemont. Jó a modell árpolitikája, 6,8 millió partiképes alapár egy 140 lóerős, hétszemélyes, majd’ 4,9 méter hosszú dízel családi autóért.
Fiat Freemont 2.0 Multijet
Összlökettérfogat: 1956 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1750/min
Hossz./szél./mag.: 4888/1745/1878 mm
Tengelytáv: 2890 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1874/677 kg
Csomagtér: 145/758/1461 l
Üzemanyagtank: 77,6 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,0 s
Maximális sebesség: 195 km/h
Város/országút/vegyes: 8,3/5,3/6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,95 l/100 km
CO2-kibocsátás: 169 g/km
A modell alapára: 6 820 000 Ft (140 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 390 000 Ft (170 LE, Urban)
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!