Idestova 31 éve gyártja a Fiat a Pandát, de a mostani csak a harmadik nemzedék. Mindez úgy lehet, hogy az első típus 23 évig volt gyártásban, egészen 2003-ig, amikor bemutatkozott a most leváltott modell. A hihetetlenül népszerű miniből eddig 6 millió példány fogyott, aminek elsősorban az a magyarázata, hogy a kategórián belül ennél a típusnál az egyik legmagasabb a vásárlói hűség (a Fiat szerint akinek egyszer volt Pandája, az 40% eséllyel ismét Pandát vesz majd).
Élettel és ötlettel teli részletek
Bár a kifutó és az új Panda külső lemezei közül egy sem egyezik meg, a sziluett és az autó jellege nem változott forradalmi mértékben, a formaterv inkább logikus evolúciónak tekinthető. Továbbra is barátságos a Panda arca, amely nyilvánvalóan nem egy óriás, de a magasan elhelyezett lámpatestek jóvoltából kicsit nagyobbnak tűnik, mint ahogyan arra számítani lehetett. Persze a 11,4 centis hossznövekedés (3653 mm) önmagáért beszél, csakúgy, mint a 6,5 centis szélesítés is. A Fiat ugyanakkor nem lenne hű önmagához, ha ne lenne az új modellen valami jópofa, egyedi megoldás. Ezúttal a kerékjárati ívek lettek kissé szögletesek, ha pedig beülünk az autóba, ugyanezt a formai megoldást vehetjük észre a műszerfali órákon, a kormány a középkonzol kezelőelemein is.
Szerintem kifejezetten egyedi lesz tőle az autó, ami az olcsó miniautók között nagy erény. Az már más kérdés, hogy a felhasznált anyagokon és jó néhány megoldáson továbbra is érződik a spórolás, de a korábbi modellhez képest így is jókora ugrás érzékelhető.
A Pandához is elérhető a kéthengeres kerregő
Sajnos azonban a hossznövekedés ellenére a kabin inkább csak szélességében nőtt, a lábtér csupán annak köszönhetően nagyobb egy hajszálnyival, hogy az első ülések hátulját megváltoztatták. Ennek oka nem más, mint hogy a tengelytávolság (2300 mm) maradt a régiben, így 170 centis testmagasságig még kényelmes a hátsó sor, feltéve, ha elöl nem ülnek 180 centinél magasabbak. Szerencsére a csomagtartó öblösebb (+19 liter), sőt a sínen mozgatható hátsó üléssor miatt adott a lehetőség, hogy a 225 literes alaphelyzeti értéket 260 literre növeljük. Ha pedig ledöntjük az üléseket, akár 870 liternyi árut is képes befogadni a Panda, az egyetlen gond a bővítés után keletkező „lépcső”.
A vezetőülésben helyet foglalva számos tekintetben roppant erősen emlékeztet elődjére az új Panda. Magasan ülünk, egy nagyon könnyű kormányt forgatunk, miközben egy továbbra sem pontos, de legalább jól kézre álló sebességváltót kapcsolgathatunk. Nagyobb termetűeknek azonban nehéz eltalálni a kényelmes üléspozíciót, mert a volán csupán fel-le állítható. Ettől függetlenül csak dicséret illetheti a Fiatot a zajszigetelésért, ami sokkal meggyőzőbb, mint eddig, arról nem is beszélve, hogy a futómű a korábbinál hatékonyabban nyeli el az úthibákat.
Ami a motorpalettát illeti, a jelenleg négy tagot számláló kínálatból a legnagyobb érdeklődésre számot tartó 1.2 Fire és a 0.9 TwinAir Turbo változattal ismerkedtünk, de választható ennek 0,9-es szívóváltozata, és az 1,3-as dízel is. A 85 lóerős, kéthengeres turbó szűk fordulatszám-tartományban érzi jól magát, illetve hangja és karaktere is megszokást igényel: 3000-es fordulat alatt nem érdemes felkapcsolni, mert zavaró rázkódásba kezd a motor. Ehhez képest itt van a jól bevált 1,2-es, amely síri csendben végzi dolgát, legyen szó akármilyen fordulatról, de az is igaz, hogy rugalmassága nem éppen megnyerő. A két motor közötti csatát minden bizonnyal az 1,2-es nyeri majd, hiszen az 500-asban és a Lancia Ypsilonban is borsos a TwinAir felára, ez pedig ebben az árkategóriában döntő tényező lehet. A TwinAir és Multijet egységekhez egyébként alapáron jár a start-stop rendszer, de káprázatos produkcióra ne számítsunk, mert a kuplung kinyomása és az újraindítás közötti idő eléggé hosszú.
Ami a Panda III-as további verzióit illeti, nem okoz csalódást a Fiat. Még idén bemutatkozik az emelt hasmagasságú, 4×4-es modell, s ha hinni lehet a pletykáknak, egy sportos változat is lapul az olaszok tarsolyában. A vételárat csak februárban, a hazai forgalmazás kezdetekor hozza nyilvánosságra a Fiat.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!