Az új Toyota GT 86-tal nem a hacsiroku-ig, hanem egészen a hacsi-ig, azaz a Toyota Sports 800-ig nyúltak vissza inspirációt keresve a mérnökök. A japán cég első sportkocsiját 1962-ben jelezte előre a Publica Sports elnevezésű tanulmány, amelyből aztán 1965-ben lett sorozatgyártású autó Sports 800 néven.
A japánok nem egyszerűen hátsókerékhajtású sportkocsit készítettek a hatvanas évek elején, hanem a egyik legelső targát, azaz kivehető tetős autót hozták össze. Mindez annak is köszönhető, hogy a fejlesztéssel megbízott mérnök korábban repülőgépeket készített.
A mai GT 86-oshoz hasonlóan a régi autó is egy nagyszériás társának műszaki elemeit hasznosította, ami ma a Subaru Impreza padlólemez, az régen a Toyota Publica miniautó műszaki megoldásai voltak. Természetesen régen is megpiszkálták az erőforrást, a 790 köbcentis kéthengeres boxermotor Weber karburátorokkal 45 lóerőt tudott (5400/percnél), nyomatéka 68 Nm (3800/percnél), ami akár 155 km/órás sebesség elérésére is képessé tette! Mindezt négyfokozatú váltóval… Az erőforrást a Sports 800 pályafutását követően is használta a Toyota, 1975-ben például a Dyna Coaster Bus esetén a légkondicionálót hajtotta a kéthengeres, léghűtéses boxer.
A formát az akkor Daihatsutól kölcsönkért Sato Shozo és a Toyota saját embere, Hasegawa Tatsuo készítette, utóbbi volt a repülőgép-mérnök. Papírvékony lemezből készült az acél önhordó karosszéria, a külső panelek többsége alumínium, az első évben még az ülésváz is könnyűfémből készült. A kivehető tető is alumíniumból, és a csomagtartóban lehet tárolni. Az önsúly 580 kg, a megengedett össztömeg 590 kg, azaz két darab 55 kg-os japán emberre méretezték az autót. Szerencsére a GT 86 esetén már európai (magas) és amerikai (kövér) emberekre is gondoltak.
Néhány Toyota Sports 800-ast átszállítottak az USA-ba, és ott tesztelték is őket, de nem került sor az amerikai forgalmazásra. 1965-1969 között mindössze 3131 darab autó készült a Kanto Auto Works-nél, és még a nagyjából 300 darab balkormányos autót is Japánban adták el. Utóbbiak Okinawába kerültek, ahol az amerikai hadsereg támaszpontot tartott fenn, és annak környékén jobboldali közlekedést vezettek be. Nagyjából az autók 10 százaléka maradt meg, egy-két kivételtől eltekintve mind Japánban van.
Az új GT 86-asnak egészben biztosan más lesz a sorsa, hiszen már most, a forgalmazás megindulása előtt is sorba állnak érte a vásárlók világszerte, akik piactól függően Toyota, Scion vagy épp Subaru márkajelzéssel kapják majd meg az autót. Csak a boxermotor és a hátsókerékhajtás maradt változatlan.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!