A tekintélyes cég szavára mindenki felkapja a fejét Németországban, sőt, talán nem túlzás azt állítani, hogy minden európai országban. A DEKRA célja az emberek technikával, környezettel, mobilitással való kapcsolatába biztonságot és minőséget vinni. Járműveket vizsgáztatnak, környezetvédelmi auditorok, hatalmas léptékű építkezések minőségbiztosítását végzik, a felsoroltakról tanúsítványokat állítanak ki. A DEKRA nagyságát érzékelteti néhány mutató is: több, mint 10 ezer munkavállalót foglalkoztatnak, 2001-es bevételük pedig meghaladta a 960 millió eurót (250 milliárd forint).

A töréstesztek ma már ugyanúgy hozzátartoznak az autógyártáshoz, mint az autók hagyományos tesztelései. Ezeket a töréseket ellenőrzött körülmények között laboratóriumokban hajtják végre a gyárak, illetve Európa legnagyobb független intézete, az EuroNCap. Ellenőrzött körülmények között, hiszen csak így lehet olyan adatokat produkálni, amelyek összehasonlítási alapot képezhetnek a különböző vagy éppen az azonos típusok között.

Ezért meglepő, hogy a DEKRA show-t csinál a tesztekből, vagyis az utcára viszi mindazt, amit súlyos milliárdokért felépített laboratóriumokban szokás elvégezni – írja a német AutoBild.de.

A tesztek:

1. A Smart (gyártási éve: 1999) és a Fiat Seicento (1998) 50 km/h-s sebességgel ütköztek egymásnak majdnem frontálisan. A Fiat vezetője súlyos sérüléseket szenvedett, de “életben maradt”, a Smart sofőrje medencecsonttöréssel megúszta a próbát.
AutoBild: A képeket elnézve mindez hihetetlennek tűnik, ugyanis a Seicento karosszériája teljesen eldeformálódott, az autó totálkáros lett. Minden esetre a DEKRA Dummy-ja, vagyis műanyag tesztpilótája a törést végző cég szerint életben maradt!

Vajon a Seicento vezetője valóban túlélné az ütközést? Vajon a Seicento vezetője valóban túlélné az ütközést?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. A második esetben egy Peugeot 106-os (1992) ütközött egy 25 km/h-s sebességgel útját keresztező Ford Ka-nak (1997). A Peugeot-ban ülő Dummy eredményei a terhelési határ alatt maradtak, vagyis nagyobb ijedtségen kívül nem lett volna semmi baja. A Ford vezetőjének se lennének életveszélyes sérülései, azonban a mögötte ülő gyerek nem élte volna túl az ütközést: a hátsó ablak nyitója okozna halálos fejsérülést.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.A harmadik esetben három autó hajt egymásba. Középen a főszereplő: a Renault Twingo (1993), előtte egy Passat kombi, mögötte pedig egy 5-ös BMW. A végeredmény szerint a Dummy túléli a balesetet, a nyitott Twingo-ajtón éppen “kiszállni” készül.
AutoBild: Meglepő az eredmény, hiszen a Twingo-ban még a vezető ülése is eltört!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dummy éppen kiszállni készül... Dummy éppen kiszállni készül…

 

 

 

 


... a törött ülésből … a törött ülésből

 

 

 

 

 

A tesztek természetesen nem összehasonlíthatók, és ezt a DEKRA is hangsúlyozza. Viszont szerintük ezek a kísérletek igenis életszagúak: régi konstrukciók, nagy terhelési értékek. A kísérleti autók totálkáros ócskavasak lettek, javításukon még gondolkodni sem érdemes. A stuttgartiak úgy vélik, még ha ezek a tesztek improvizáltnak is tűnnek, ezeket látva mindenki elgondolkodik azon, hogy ragaszkodjon-e elsőbbségéhez.

Az AutoBild cikke hangsúlyozza, az EuroNCap tesztjei pontosan meghatározott paraméterek alapján zajlanak, mint pl. a sebesség, a szilárdság, a Dummy távolsága a kormánytól, az ülés dőlésszöge stb. Az azonos paraméterek teszik lehetővé az összehasonlíthatóságot. Így a DEKRA eredményei jelen esetben csak korlátozottan hiteltérdemlőek. Szakértők szerint a következő ütközésnél már nem biztos, hogy ugyanezek az eredmények születnének. Arról nem is beszélve, hogy ismeretlen az autók multja, elképzelhető, hogy olyan autó is részt vett a tesztelésben, amely korábban már balesetet szenvedett. Még ha ez minimális, nem szerkezeti károsodással is járt, nem hiteles az eredmény.
Az viszont biztos, hogy rengeteg tévéadásban láthatjuk majd az ominózus felvételeket, gondoskodva a pánikról, nem is beszélve a nézettségi mutatókról. Az AutoBild szerint a DEKRA mottója most az volt: a show a fontos.