Az izraeli fejlesztésű Mobileye passzív vezetéstámogató eszköz egy videóalapú rendszer, amely alapvetően defenzív vezetési stílusra ösztönöz, és figyelmeztet a vezetési hibákra. Különlegessége, hogy lényegében bármely típusú és évjáratú autóba beszerelhető utólag. Mivel a jelfeldolgozáshoz szüksége van az autó által gyűjtöttekre is, amelyeket a kocsi rendszereiből vesz, így általánosságban a canbus rendszerrel épített kocsikba érdemes telepíteni, amelyek a 2000-es évektől terjedtek el. A Mobileye egyes szolgáltatásaiban nem megoldható, hogy egy sávtartó funkció esetén kormánykorrekciót végezzen, vagy az ülés, illetve a volán rezegtetésével figyelmeztesse a vezetőt, és nem is vészfékezhet.
A rendszer része egy intelligens kamera, amelyet az első szélvédő belső oldalára, a lehető legmagasabb pontra, középre rögzítenek. Ez küldi az adatokat a központi egységnek, amely feldolgozza azokat a fék, az irányjelző, a sebesség, az ablaktörlők és az országúti fényszóró jeleivel. Továbbá a rendszer mindkét oldalon méri a jármű kerekei és a sávjelzések közötti távolságot. A vezérlőt a műszerfal alá szerelték be. Ezen túl az utastérbe kerül egy kb. 4 cm átmérőjű kijelző, amelyet a sofőr kívánsága szerint szerelnek be, de érdemes a látóterébe helyezni, mivel ez jeleníti meg az üzeneteket, figyelmeztetéseket.
A beszerelést követi a kalibrálás, majd a teszt, amelyhez az importőr (Auto Safety) egyik partnere, az iCell ajánlott fel próbára egy autót, az egyik „rohangálós” műhelykocsijukat. A Ford Transit Connect kisteherautóba tapasztalatgyűjtés miatt telepítették, meg azért, hogy népszerűsítsék, mert az eszköz másodlagos szerepe lehet cégautók esetén a sofőrök forgalombeli viselkedésének figyelése, együtt alkalmazva más elektronikus, GPS-alapú eszközökkel.
Irány a forgalom! A kis kijelzőn megjelenő üzenetek és hangjelzés figyelmeztetik a sofőrt, ha nehéz helyzetet értékel a vezérlés. Az eszköz figyeli a követési távolságot, a sávtartást és a sebességkorlátozó táblákat, valamint figyelmeztet hirtelen az autó elé kerülő veszély esetén. Forgalmi helyzetben a kocsi előtt haladó jármű távolságát az adott sebességhez viszonyított követési távolság szorzatában adja meg, azaz az 1-es érték a szükséges minimum, ez alatt hangjelzéssel riaszt mindaddig, amíg ismét 1-es érték fölé nő a követési távolság. Sávelhagyáskor fényjelzéssel és a követésitávolság-riasztástól eltérő hangjelzéssel jelez, a monitor egység mutatja, mely oldalra történt a sávelhagyás. Sebességtúllépéskor ismét más típusú hang- és fényjelzést ad. Ráfutásveszély esetén, (dinamikusan csökkenő követési távolság, bevág elénk egy másik az autó, lelép egy gyalogos stb), adja a legfeltűnőbb hangú riasztást.
A Mobileye a helyzetértékelés, a riasztási mód, a sebességkorlátozó tábla felismerése tekintetében átlagos tudású. Sávnak érzékelhet aszfaltrepedést, ugyanakkor nem érzékeli a sávot koszos, szennyes burkolatnál. Vészhelyzetnek értékelhet szűk utcákban parkoló autókhoz való közeledést, a táblafelismerés pedig az esetek 50%-ában sikeres. Ajánlható minden olyan autóvezetőnek, aki jellegzetes hibájának érzi a követési távolság be nem tartását, a rendszeresen fáradtan, vagy idegesen vezetőknek, akik nem tudnak kellőképpen koncentrálni, s emiatt balesetet okozhatnak.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!