Mivel a kezdetben Coupé, majd Cabrio és ötajtós Sportback változatban is piacra dobott A5-ös még négy – eredményekben gazdag – esztendő elteltével is a legszebb az összes Audi közül, a nemrégiben esedékes modellfrissítéskor csupán leheletfinom retusálást végeztek Walter da Silva mesterművén.
A változást mindenekelőtt az eddiginél szúrósabb tekintetből lehet kiolvasni: a lámpatestek metszése már önmagában is szigorú, míg az opciós xenon fényszórókat gyilkos LED-es nappali menetfény egészíti ki. A drámai hatáshoz pedig a „single frame” hűtőmaszk legutóbbi, hatszögletű verziója és a sportosabb lökhárítók szolgálnak körítésként. Aki mélyebben elmerül a részletekben, felfedezhet még néhány pengeéles vonalat, valamint új keréktárcsákat és színeket az A5-ösön.
Az összes motort feltöltő izmosítja
Ami azt illeti, a menetpróbán sikerült a végletek között csapongani. Belépőmotornak egészen kiváló, s a nap folyamán az egyik legnagyobb meglepetést okozta az 1.8 TFSI! Gázadásra nem sokat hezitál a turbófeltöltővel lélegeztetett, ultrakorszerű (közvetlen és szívócső-befecskendezés kombinációja, változó szelepvezérlés és szelepkiemelés) négyhengeres, határozottan pörög fel, és szinte bármilyen fordulatról erőteljesen húz. Megnyerő menetdinamikát biztosít a kocsinak, s egyúttal rendkívül kifinomult. Talán túlzottan is, a hangját még hosszan pörgetve sem hajlandó kiereszteni.
Ugyancsak ez a steril tökéletesség jellemző magára az A5-ösre – akárcsak a legtöbb Audira. Különösebb felhajtás nélkül, precízen hajtja végre a vezető utasításait, magabiztosan veszi a kanyarokat és jól rugózik, hatfokozatú manuális sebességváltója pedig katonásan megvezetett. Közvetlen és pontos az új elektrohidraulikus szervokormány is, de sajnos nemcsak az üzemanyaggal spórol (-0,3 l/100 km), hanem a visszajelzésekkel is. Amúgy az összes motor-sebességváltó kombinációhoz szériatartozékként jár a start-stop rendszer és a fékenergia-visszanyerés, így átlagosan 11%-kal csökkent a fogyasztás.
Ehhez képest az S5-ös mintha hangosan lázadna a kiszámíthatóság és a fegyelmezettség ellen – valójában a másik véglet az RS5-ös lenne, de az nem szerepelt a programban. Négy kidörgőn keresztül, vérfagyasztóan hörög, fújtat és prüszköl a kompresszorral támogatott 3,0 literes V6-os, visszakapcsoláskor pedig hangzatos gázfröccsel öblöget. Itt aztán nincs kecmec, 333 lóerővel lő ki az öltönyös fenegyerek: villámgyorsan kapcsoló, hétfokozatú duplakuplungos automata váltójával akár 4,9 másodperc alatt százra rongyol, és megtorpanás nélkül hasíthat tovább egészen az elektronikusan korlátozott 250 km/órás csúcssebességig. 10 mm-rel ültetett sportfutóműve, quattro összkerékhajtása (alaphelyzetben 40:60 arányú nyomatékelosztás) és az opciós hátsó sportdiffi gondoskodik róla, hogy a kanyarokban is veszettül fogja az utat. Erőltetett menetben finoman alulkormányzottá válik az S5-ös, gázelvételre azonban hajlamos megindulni a feneke, így kikapcsolt menetstabilizálóval igazán szórakoztató a vezetése.
Ha nem is ilyen drasztikus, de hasonló a különbség a 177 lóerős 2.0 TDI és a 245 lovas 3.0 TDI quattro között. Már az alapdízellel sem vérszegény a kocsi, a V6-os azonban egészen más kvalitásokkal bír, remek gran tourismóvá varázsolja az A5-öst.
Még több elektronikus őrangyal figyel
Igazság szerint az utasteret mi már korábban is makulátlannak találtuk, de az ingolstadtiak még reszelgettek rajta egy kicsit. Például a belső hangulat többféle műszerfal és kárpitszín kombinációjával határozható meg, a díszítőelemek kínálatában pedig – egyebek mellett – megjelent a magasabb kategóriás Audikból ismert, csodálatos natúr faberakás is. Új a kormány és az automatikus sebességváltó választókarja, a gombok és kapcsolók többsége elegáns krómszegélyt kapott, illetve egyszerűsítették az MMI kezelőrendszer használatát.
Az A5-ös ezentúl folyamatosan figyeli a vezető éberségét (kormánymozdulatok, sebességváltás, pedálkezelés), s amennyiben azt észleli, hogy a sofőr kezd „szétcsúszni” a fáradtságtól, pihenést javasol. Felár ellenében holttérfigyeléssel, a kormányzásba beavatkozó aktív sávtartó rendszerrel, valamint 30 km/órás sebesség alatt teljes vészfékezésre képes adaptív követésitávolság- és sebességtartó automatikával is felszerelhető. A Sportback extralistáján pedig szerepel még egy új, gyakorlatiasabb opció: a vásárlók kérésének megfelelően immár kettő- helyett háromszemélyes hátsó üléspaddal is kérhető.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!