A prémiumautók általános minőségszintje – tekintve a befektetett technikai tudást, az alkalmazott gyártástechnológiát és a felhasznált anyagokat – magasabb, mint a tömegautóknál megszokott. Ez befolyásolja az ilyen autók tuningjával foglalkozó cégek munkáját is. Az összetettebb technika szélesebb tudáshátteret, jobb szakmai felkészültséget kíván, csakúgy, mint a legfrissebb technológiák használata, amelyeket ismerni kell ahhoz, hogy a tuningot végző cég és szakember boldoguljon. A jó minőségű anyagokból álló környezetbe nem lehet gyengébb minőségű (akár alapanyagára, akár megmunkálására nézve) alkatrészt beszerelni, hiszen egy ilyen lépéssel a tuning éppen a kívánttal ellenkező hatást ér el.
Az intelligens szoftver vigyáz az erőforrásra
Már többször foglalkoztunk a Nerpel Individual Performance & Design tuningcég munkáival, de most először nézhettünk be a kulisszák mögé, hogy miképp dolgoznak a több tízmilliós autókon. A magyar tuningcég már féltucatnyi neves nyugati tuningcsapat partnere, a rendszerint Németországból szállított alkatrészeket itthon szerelik be, kezdve az optikai elemektől az utastéri felszereléseken át a futómű és a motortuning alkatrészeiig. A három alapszabály a tuning közben, hogy az alanyautó nem sérülhet, a beszerelt alkatrésznek szintén makulátlannak kell lennie, a hatás pedig pozitív legyen az autó tulajdonságaira nézve.
Tehát kell a szaktudás és a jó felszereltségű műhely, valamint a technikai hozzáértés. Ez utóbbi által egyedi kéréseket is könnyebb teljesíteni, mert a nyugati partnercégektől megrendelhetők egyedi fejlesztésű részegységek, illetve a kis szériában készülő alkatrészek szerelési tapasztalatával részt lehet venni a továbbfejlesztésben. Nem egyszer történt, hogy a magyar igény szerint módosítottak alkatrészeken, például karbonelemek gyártásán, vagy készítettek egyedi futóműtuning-alkatrészeket, amelyekkel a BMW-specifikus felni adoptálhatóvá vált Mercedesekre is.
Szintén a Nerpel cég fejlesztése volt az intelligens motortuning. Minthogy az ügyfelek tartanak a motorkárosító hatásoktól, a chiptuningot több neves tuningcégnek is fejlesztő beszállítótól egy olyan szoftver kidolgozását kérték, amely folyamatosan figyeli a motor több pontján a hőmérsékleti adatokat (pl. kipufogógáz). Amint bármely ponton túlmelegedést észlelnek, a motorüzem módosít a beállításokon, elkerülve ezzel egy későbbi meghibásodás lehetőségét – a vezető számára a motorvezérlés beavatkozása rendszerint nem észrevehető. Az új fejlesztésű szoftverrel az eddigieknél nagyobb teljesítmény érhető el.
A motortuningon áteső nagy teljesítményű autóknál fontos az utóélet követése. Mivel garanciát vállalnak a komplett tuningra, az autót szigorúbb szervizlátogatásra kötelezik, gyakoribb az olajcsere, mint azt a gyártó előírja (legyen BMW, Mercedes vagy Porsche). Így gyakorlatilag elérhető, hogy a tuningolt autó élettartama ne csökkenjen a szériához képest, miközben magasabbak a teljesítményértékei.
Karosszériamunkálatok
PONTOSAN ÉS SZÉPEN
Sokszor látni tuningautókat, amelyeknél megrepedezik a spoiler illesztésénél a gitt, illetve a műanyag elemek felülete hullámos, nem méretpontos. Egy prémium tuningautónál ilyen természetesen nem fordulhat elő. Mivel a tuning bekerülési költsége is jóval magasabb, az ügyfelek elvárják a pontos és tartós munkát. Persze ez nem jelenti azt, hogy az érkező karosszériaelemek mindig pontosak, viszont ezeket utómunkának vetik alá, addig módosítva a szóban forgó darabon, mígnem hajszálpontosan illeszkedik. A fényezést gyári technológiával végzik. Persze van, amikor csak lakkozni kell, mivel egyre népszerűbbek a karbonelemek. Mindez a vételáron is tükröződik, egy szép és könnyű motorháztetőből a használt autók piacán normális kocsit is lehetne venni.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!