A 2008 kora ősze óta húzódó gazdasági válság alaposan átrendezte életünket, a járműszektor pedig az egyik leginkább szenvedő alanya a recessziónak. Hogy valós képet kapjunk az új gépjárművek forgalomba helyezésének idei első félévéről, vessünk egy pillantást a már „lejtmenetben” zakatolt 2009-es mérlegre, jobban megértjük, hogy miért is örülünk az aktuális előrelépésnek.
A két évvel ezelőtti január–június statisztikája a nagy haszongépjárművek szegmensének kivételével a mostaninál jóval vidámabb képet mutatott: a személyautóknál +41,9% (16 666 db), a kishaszonjárműveknél +24,8% (1580 db), az autóbuszoknál +76,9% (337 db), míg a motorkerékpároknál +51,9%-os (1257 db) az eltérés a jelenlegihez viszonyítva. Az említett nehéz haszongépjárművek kategóriájában 2009 első félévében 899 darabos volt a piaci produktum, ezzel szemben idén 108,6%-os (!) előrelépést regisztrálva már 1867 darabot helyeztek forgalomba. Itt tehát abszolút irányban érezhető a fejlődés, míg a további négy járműosztályban csak a tavalyihoz mért plusz adhat okot bizakodásra.
Helyzetkép: ne legyünk elégedetlenek!
Mindez persze úgy is aposztrofálható, hogy csak a 2010-es esztendő tragikus mélységű kereskedelmi mérlegéhez képest tapasztalható növekedés, a lényeg azonban az eredmény: ELŐRELÉPTÜNK!
Az idei első hat hónap százalékban kifejezett pozitívumainak rangsorában a nehéz tehergépjárművek állnak az élen (a darabonkénti eredményeket táblázatunk mutatja), majd a kishaszonjárművek (+26,0%) és a személygépkocsik (+7,3%) következnek. Üröm az örömben, hogy az autóbuszok (-7,3%) és a motorkerékpárok (-24,0%) szegmensében tavalyhoz képest is visszalépés történt, így a göngyölített előrelépés (az öt kategóriában összesítve +11,3%) még kecsegtetőbb mutatóira egyelőre várni kell.
ÚJ GÉPJÁRMŰVEK FORGALOMBA HELYEZÉSE
Kategória 2010. I. félév 2011. I. félév Változás
Szgk.: 21 537 db 23 112 db +7,3%
Mkp.: 1531 db 1164 db -24,0%
Tgk. (3,5 t alatt): 3800 db 4788 db +26,0%
Tgk. (+3,5 t): 895 db 1867 db +108,6%
Autóbusz: 109 db 101 db -7,3%
Összesen: 27 872 db 31 032 db +11,3%
ÜZEMANYAGÁRAK: hova tovább?
Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy megjövendöljük: rövidesen 400 forintos, vagy még annál is drágább benzint és gázolajat tankolunk. Mindez a járműhasználati kedv alapos visszaeséséhez vezethet, magyarán csak azok ülnek majd autóba, akik számára nem létezik más megoldás a munkába járásra, akiknél az autó munkaeszköz is egyben, illetőleg akiket eddig is hidegen hagyott a literenkénti üzemanyagár. Elméletileg annak is be kellene következnie, hogy az autósok motorra pattanjanak, ám itt az A-korlátozott kategóriájú jogosítvány megszerzése újabb akadályt állíthat – hacsak nem éri be valaki egy 50 cm3-es kisrobogó teljesítményével.