A valódi autók mérethű kicsinyített változatai nemcsak a szupergazdagok gyermekei körében követték a múlt olcsó pedálos autóit. A gyermekautók új generációja olyan nagykocsik rafinált másai, amelyektől a férfiszívek is gyorsabban vernek.
„Akik ilyesmit vesznek a gyerekeiknek, saját szappanosládás idejükre emlékeznek” – véli az NSZK egyik legnagyobb használtautó-kereskedője. És jó érzékkel vette fel a kínálatába az ilyen gyerekautókat, amelyekből 12 hónap leforgása alatt több mint 500-at adott el.
Az NSZK-ban, Angliában, Svájcban, Franciaországban és Olaszországban több cég szakosodott élethű gyermekautók gyártására. Az extra különlegességek legismertebb gyártó a svájci Franco Sbarro. Évekkel ezelőtt kezdte – modern technikával – gazdag emberek számára klasszikus kocsik utánzatait, úgynevezett replikáit gyártani. Mint például az 1934-es Mercedes 540 K-t, vagy az 1936-os BMW 328-at. Sbarro ezekből a ritka kocsikból a tehetős vevők fiai és lányai számára egyidejűleg miniváltozatokat is kínál. A mini-Mercedes 540 K ugyanannyiba kerül, mint az igazi: kereken 18 000 márkába. A gyermekautó egy kis, 50 köbcentis Sachs-motort kap, amivel óránként 34 kilométert tesz meg. És a csöppnyi járműnek annak rendje-módja szerint bőr üléshuzata van. Valamivel egyszerűbb a BMW 328 elemes kicsinyített változata, amely „csak” 8500 márkába kerül.
„Teljesítse gyermekének saját ifjúsága álmát” – hirdeti gyermekautóit az NSZK-beli Lorinser autókereskedés. A cég eredetileg „felnőtt” Mercedes-Benz kocsik eladásával, javításával és megszépítésével foglalkozik, de újabban belekóstolt ebbe az új üzletágba is. Két elegáns miniváltozatot kínál: a Mercedes-SL kabriolét és a Mercedes-terepjárót. Az utóbbit egy négy lóerős fűnyírómotor hajtja és van rugózása, lökhárítója és differenciálja is. Az érdekessége, ha a kicsike nem hajlandó magától a tárcsafékbe taposni, a papa rádió útján megálljt parancsolhat és leállíthatja a motort. A játékszer 7 ezer márkába kerül, pont annyiba, mint egy cseremotor a nagy Mercedes G-hez.
Aki még ennél is különlegesebbet keres utódjának, azt az olasz Roberto Agostini még jobban és drágábban szolgálja ki, akinek Ravenna közelében van miniautógyára. „Mi építjük a legjobb sportkocsik legpontosabb utánzatait” – állítja. A műhelycsarnokban naponta három darab készül a világ valószínűleg legdrágább gyerekautójából: az 1:2 léptékű Lamborghini Countachból. A Countach juniornak 300 köbcentis, 11 lóerős motorja, hidraulikus tárcsafékje és piciny lökhárítója van, 2,30 m hosszú és 45 km-es sebességgel tud haladni. Nem kevésbé természethű az ugyancsak 1:2 léptékűre lekicsinyített Ferrari 308 GTS. Roberto Agostini gyermekálmának igazi felnyitható fényszórója és kézzel varrott bőr műszerfala van. Persze, az ár is álomszerű: a Ferrari 29 ezer márkába kerül.
Hasonlíthatatlanul olcsóbb, egy kicsinyített Rolls-Royce kabriolé. Az Angliában készülő modell világítással együtt 1400 márkába kerül: gombnyomásra még az indító is felbúg, vagy megszólal a duda. A gyermekjátékok minőségét felügyelő szövetség azonban ismeri a miniautók veszélyeit is. A miniautók sebessége akkora is lehet, hogy egy esetleges ütközésnél a gyermek súlyos sérüléseket szenvedhet. A miniautókkal persze szigorúan tilos közúton közlekedni, de a kísértés, hogy a zárt területet elhagyja, óriási. Az ilyen figyelmeztetések nyilvánvalóan nem törik meg a kiskocsik népszerűségét. A Porsche most azt tervezi, hogy a 936-os versenyautót miniváltozatban, kis szériában gyártsa. Egy prototípus már elérte az 50 km/ó sebességet. A konkurencia lekörözésére Franco Sbarro hamarosan új kocsival rukkol ki: jön a négykerék-meghajtású gyermekautó.
(L-)