A valódi autók mérethű kicsinyített változatai nemcsak a szupergazdagok gyermekei körében követték a múlt olcsó pedálos autóit. A gyermekautók új generációja olyan nagykocsik rafinált másai, amelyektől a férfiszívek is gyorsabban vernek.

„Akik ilyesmit vesznek a gyerekeiknek, saját szappanosládás idejükre emlékeznek” – véli az NSZK egyik legnagyobb használtautó-kereskedője. És jó érzékkel vette fel a kínálatába az ilyen gyerekautókat, amelyekből 12 hónap leforgása alatt több mint 500-at adott el.

Az NSZK-ban, Angliában, Svájcban, Franciaországban és Olaszországban több cég szakosodott élethű gyermekautók gyártására. Az extra különlegességek legismertebb gyártó a svájci Franco Sbarro. Évekkel ezelőtt kezdte – modern technikával – gazdag emberek számára klasszikus kocsik utánzatait, úgynevezett replikáit gyártani. Mint például az 1934-es Mercedes 540 K-t, vagy az 1936-os BMW 328-at. Sbarro ezekből a ritka kocsikból a tehetős vevők fiai és lányai számára egyidejűleg miniváltozatokat is kínál. A mini-Mercedes 540 K ugyanannyiba kerül, mint az igazi: kereken 18 000 márkába. A gyermekautó egy kis, 50 köbcentis Sachs-motort kap, amivel óránként 34 kilométert tesz meg. És a csöppnyi járműnek annak rendje-módja szerint bőr üléshuzata van. Valamivel egyszerűbb a BMW 328 elemes kicsinyített változata, amely „csak” 8500 márkába kerül.

Amíg a makettből valóság lesz Amíg a makettből valóság lesz

„Teljesítse gyermekének saját ifjúsága álmát” – hirdeti gyermekautóit az NSZK-beli Lorinser autókereskedés. A cég eredetileg „felnőtt” Mercedes-Benz kocsik eladásával, javításával és megszépítésével foglalkozik, de újabban belekóstolt ebbe az új üzletágba is. Két elegáns miniváltozatot kínál: a Mercedes-SL kabriolét és a Mercedes-terepjárót. Az utóbbit egy négy lóerős fűnyírómotor hajtja és van rugózása, lökhárítója és differenciálja is. Az érdekessége, ha a kicsike nem hajlandó magától a tárcsafékbe taposni, a papa rádió útján megálljt parancsolhat és leállíthatja a motort. A játékszer 7 ezer márkába kerül, pont annyiba, mint egy cseremotor a nagy Mercedes G-hez.

Porsche 911 elektromos meghajtással Porsche 911 elektromos meghajtással

Aki még ennél is különlegesebbet keres utódjának, azt az olasz Roberto Agostini még jobban és drágábban szolgálja ki, akinek Ravenna közelében van miniautógyára. „Mi építjük a legjobb sportkocsik legpontosabb utánzatait” – állítja. A műhelycsarnokban naponta három darab készül a világ valószínűleg legdrágább gyerekautójából: az 1:2 léptékű Lamborghini Countachból. A Countach juniornak 300 köbcentis, 11 lóerős motorja, hidraulikus tárcsafékje és piciny lökhárítója van, 2,30 m hosszú és 45 km-es sebességgel tud haladni. Nem kevésbé természethű az ugyancsak 1:2 léptékűre lekicsinyített Ferrari 308 GTS. Roberto Agostini gyermekálmának igazi felnyitható fényszórója és kézzel varrott bőr műszerfala van. Persze, az ár is álomszerű: a Ferrari 29 ezer márkába kerül.

Ferrari 308 GTS 11 lóerős motorral Ferrari 308 GTS 11 lóerős motorral

Hasonlíthatatlanul olcsóbb, egy kicsinyített Rolls-Royce kabriolé. Az Angliában készülő modell világítással együtt 1400 márkába kerül: gombnyomásra még az indító is felbúg, vagy megszólal a duda. A gyermekjátékok minőségét felügyelő szövetség azonban ismeri a miniautók veszélyeit is. A miniautók sebessége akkora is lehet, hogy egy esetleges ütközésnél a gyermek súlyos sérüléseket szenvedhet. A miniautókkal persze szigorúan tilos közúton közlekedni, de a kísértés, hogy a zárt területet elhagyja, óriási. Az ilyen figyelmeztetések nyilvánvalóan nem törik meg a kiskocsik népszerűségét. A Porsche most azt tervezi, hogy a 936-os versenyautót miniváltozatban, kis szériában gyártsa. Egy prototípus már elérte az 50 km/ó sebességet. A konkurencia lekörözésére Franco Sbarro hamarosan új kocsival rukkol ki: jön a négykerék-meghajtású gyermekautó.
(L-)

Lamborghini Countach 1:2 méretarányban, 300 cm3-es erőforrással Lamborghini Countach 1:2 méretarányban, 300 cm3-es erőforrással