A 2007-es Szöuli Autószalonon egy aszimmetrikus ajtóelrendezésű, vagány kis sportkupét leplezett le a Hyundai – amíg a vezetőoldalra egy nagy, addig a másikra két kisebb méretű nyílászárót terveztek.
Három évvel később pedig lényegében változatlan formában és koncepcióval itt a szériaérett Veloster! A koreai márka bevállalós, annyi szent! Persze, ha a négyajtós kupék ötlete sikert aratott, akkor miért ne működhetne az 1+2 ajtós megoldás?
Élőben nem olyan meghökkentő a felemásság
Egyébként a valóságban korántsem olyan furcsa a dolog, mint ahogy elsőre hangzik, hiszen a kocsi mindkét oldalát úgysem látjuk egyszerre. Meg aztán a jobb hátsó kilincset az ajtókeretbe rejtették, hogy még kevésbé legyen szembeötlő az aszimmetria. Mindenesetre a normál kétajtós kupéknál praktikusabb a Veloster, legalábbis elegánsabban lehet beszállni hátra, illetve a gyerekülést is egyszerűbb beszerelni – bár nem igazán a családosok számítanak az elsődleges célközönségnek.
Próbaképpen beültem a saját magamra (175 cm) beállított anyósülés mögé: a szűkös fejtér nem ért meglepetésként, az már annál inkább, hogy ezt leszámítva egészen jól elfértem. Nem állítom, hogy egy Budapest–Balaton kiruccanást szívesen végigücsörögnék itt, de rövid távon az átlagos termetű felnőttek is vállalhatják a +2 szükségülést. Persze a többség úgyis a csomagtartó kiegészítéseként használja majd a hátsó szekciót. Elsősorban a lecsapott hátsó szélvédő miatt, de arányaival és egész „lényével” is a Honda CRX-re, illetve a CR-Z-re emlékeztet a Veloster, méreteivel viszont közelebb áll a VW Sciroccóhoz. A koreaiak kompakt kupéja valódi látványbomba, formaterve helyenként szándékosan túljátszott, a rendelkezésünkre bocsátott előszériás prototípus pedig rikítósárga színével is mágnesként vonzotta a tekinteteket.
Szerencsére nemcsak nézegetni és taperolni, hanem vezetni is lehetett a Velostert! Kellőképpen izgalmas a műszerfal, az üléspozíció sportosan alacsony, s a háromküllős, multifunkciós kormány jó fogású. Az 1,6 literes, közvetlen befecskendezésű benzinmotor a középkonzol alján található gomb megnyomására támad fel. Már az adatokból is látszik, hogy legnagyobb teljesítményét és forgatónyomatékát elég magas fordulaton adja le a négyhengeres. Ráadásul az sem segíti, hogy a hatfokozatú manuális sebességváltó áttételezése hosszabb a kelleténél. Ennek megfelelően alulról kissé lustán pörög fel és bágyadtan húz a motor, a lendületes haladás érdekében kíméletlenül ostorozni kell a lovakat. A 9,8 másodperces gyorsulás nem rossz, de összességében nem érezni olyan fürgének és virgoncnak a kocsit, mint ahogyan azt kinézete alapján várnánk. „Stresszes életvitele” miatt pedig a fogyasztás is jócskán meghaladhatja a gyári értéket, ami a feláras ISG start-stop rendszerrel mérsékelhető.
Kanyargós szakaszon azért javít a renoméján a Veloster! Bár a visszajelzésekkel fukarkodik, a kormányzás direkt, így pontosan támadhatjuk az íveket. Feszes hangolású felfüggesztéseivel (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros) stabilan fordul és határozottan fogja az utat. A dolgot tovább erőltetve jóindulatúan alulkormányzottá válik és finoman tolni kezdi az orrát, ami gázelvétellel egyszerűen orvosolható. A váltókar katonásan megvezetett és rövid utakon jár, a fékek határozottan lassítják az autót, erejük érzéssel adagolható, a játékosabb kedvű vezetők pedig a menetstabilizáló rendszert is kikapcsolhatják.
Mivel a magyarországi értékesítés csak ősszel kezdődik, korai lenne még árakról beszélni, de nem kell kristálygömb ahhoz, hogy megjósoljuk, nagyjából a VW Scirocco alá fogják belőni. Az igazán ütős Velosterre azonban még legalább egy évig várni kell: jövőre 1,6-os turbómotorral vértezik fel a gépet! 175 és 208 lóerőről is regéltek már, de az sem elképzelhetetlen, hogy mindkettőt bevetik. A gyáriakkal beszélgetve ugyanis elcsíphettünk félinformációkat arról, hogy olyan gyári tuningváltozaton is filóznak, mint az M-es BMW-k: tehát a motor mellett a vezetési élmény is (teljesítmény) fokozott lehet!
Hyundai Veloster 1.6 GDI
Összlökettérfogat: 1591 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 6300/min
Max. nyomaték: 167 Nm 4850/min
Hossz./szél./mag.: 4220/1790/1399 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Tömeg/teherbírás: 1255/445 kg
Csomagtér: 320/1015 l
Üzemanyagtank: 50 l
0-100 km/h: 9,8 s
Max. sebesség: 201 km/h
Gyári átlagfogy.: 6,2 (5,6*) l/100 km
CO2-kibocsátás: 142 (132*) g/km
Piaci bevezetés: szeptember
*ISG start-stop rendszerrel