A propelleres márkához méltó módon az X3-as kétségtelenül a SUV-kategória egyik, ha nem a legsportosabban vezethető képviselője. Persze a motorválasztás nagyban befolyásolja, hogy mégis mennyire… Mert alkothatott akármilyen remek dízeleket is Dr. Anisits Ferenc, azért a BMW-élmény esszenciáját a sokhengeres benzinesek nyújtják.

Esetünkben például a 35i jelzésű, 2979 cm3-es, twin scroll (kettős leömlésű) turbóval izmosított sorhatos. A 306 lóerős motor szemérmetlenül könnyedén kapja vállára és olyan intenzíven gyorsítja az X3-ast, mintha nem is 1,9 tonnás, összkerékhajtású szabadidő-autó, hanem valami tagbaszakadt sportkocsi lenne: a százas sprintet 5,7 másodperc alatt lezavarja, s akár 245 km/órával is képes száguldani.

A sportosságnak a rugózási komfort látja kárát

Lélegzetvételnyi késlekedéssel reagál ugyan a gázadásra, de szinte az egész fordulatszám-tartományban teljes erőbedobással húz a motor – a maximális nyomaték 1200-5000/perc között folyamatosan rendelkezésre áll. A fordulatszámmérő mutatója szempillantás alatt végigsöpör a skálán, miközben a soros hathengeres vérpezsdítően muzsikál, a kormány mögötti billentyűkkel (49 700 Ft) pedig magunk vezényelhetjük a zeneművet. Egyébként a nyolcfokozatú, automatikus sebességváltó felfelé egészen gyorsan kapcsolgat, csak visszafelé meditál néha.

Ahogy megszokhattuk: rendezett, jó minőségű műszerfal. A motor gombnyomásra indul, mellette a  start-stop rendszer kikapcsoló gombja Ahogy megszokhattuk: rendezett, jó minőségű műszerfal. A motor gombnyomásra indul, mellette a start-stop rendszer kikapcsoló gombja

Kanyargós hegyi szerpentinen sem hoz szégyent a BMW márkanévre, jó szórakozás megkergetni az X3-ast. Kormányzása pontos és elegendő mennyiségű információval szolgál, a kocsi pedig végtelenül semlegesen viselkedik. Stabilan fekszi az utat, intelligens xDrive négykerékhajtásával remekül tapad, no és magas felépítése ellenére a karosszériadőlés is viszonylag szerény. Persze rossz minőségű aszfalton ennek kőkeményen megfizetjük az árát! A sportosan feszes futóműhangolás, valamint a defekttűrő abroncsok miatt ilyenkor eléggé ráz az autó, inkább csak átbukdácsol a hibákon – a rugózási komfort csak elvi dolog.

Itt is nagyvonalú a helykínálat. A bőrkárpit 525 400 forintos extra Itt is nagyvonalú a helykínálat. A bőrkárpit 525 400 forintos extra

Pedig a tesztkocsit még az opciós DDC menetdinamika-szabályozóval (321 100 Ft) is felszerelték: az 5-ös és 7-es sorozattól eltérően itt nincs Komfort állás, így marad a Normál, Sport vagy Sport+ beállítás. Sajnos akármelyiket is választjuk, az a lengéscsillapításon nem sokat változtat, viszont a szervokormányra, a gázreakciókra, a sebességváltóra és a menetstabilizáló rendszerre érezhetően előnyös hatással van.

Hatalmas nyíláson keresztül pakolhatunk a jó alakú csomagtartóba. Persze a holmit magasra kell lendíteni. Egyszerű a bővítés Hatalmas nyíláson keresztül pakolhatunk a jó alakú csomagtartóba. Persze a holmit magasra kell lendíteni. Egyszerű a bővítés

Bár a sajtóanyagban jó pár adat szerepel az X3-as terepjáró képességével kapcsolatban (szabadmagasság 212 mm, első terepszög 25,7 fok, hátsó terepszög 22,6 fok, gázlómélység 500 mm), szerintem a SUV-ok többségét – de főleg a luxuskivitelűeket – őrültség a havas útnál vagy a felázott földútnál sokkal keményebb kihívás elé állítani. Még akkor is, ha az xDrive összkerékhajtás mellett lejtmenetvezérlés és visszagurulás-gátló is segíti a továbbjutást, hiszen differenciálzár vagy felező nincs, no meg a metálfényezésért is kár lenne.

Az élményeket többszörösen is meg kell fizetni

Besorolása alapján ugyan kompakt szabadidő-autónak mondják, a második generációs X3-as azonban hosszabb és szélesebb az első X5-ösnél – s mivel laposabb, jobbak az arányai, így nem úgy néz ki, mint egy túrabakancs. Ennek megfelelően elöl-hátul jól elférni az igényesen berendezett utastérben, s a praktikumra sem lehet panasz. Igazság szerint meglehetősen jól szituáltnak és kissé irracionálisnak kell lenni ahhoz, hogy valaki a 35i motorral vegye meg az X3-ast.

Szatyorakasztó kampó és 12 voltos csatlakozó az oldalfalon Szatyorakasztó kampó és 12 voltos csatlakozó az oldalfalon

Először is a 16 890 000 forintos vételár több mint ötmillióval drágább az X3 xDrive20d alapmodellénél. Azután a gyakorlatban a fogyasztás sem olyan szerény, mint a laboratóriumban… Hiába szériafelszerelés a start-stop rendszer, a téli hidegben talán ha kétszer állította le a motort a piros lámpánál. Így a tesztátlag alulról súrolta a 12 litert, ami annyit tesz, hogy nagyjából 500 kilométerenként hagyhatunk 25 000 forintot a benzinkúton… Nem is csoda, hogy a hazai vásárlók a BMW hobbiterepeseit szinte kizárólag dízelmotorral választják.

Nemcsak a kilométereket, hanem a benzint is falja a BMW Nemcsak a kilométereket, hanem a benzint is falja a BMW

TETSZETT
rugalmas és kifinomult motor
sorhatos motorhang
vezethetőség, menetdinamika
minőségérzet

NEM TETSZETT
rugózási komfort
fogyasztás
drága extrák

ÖSSZEGZÉS
Ha jobban belegondolunk, az X3 xDrive35i megvásárlása, fenntartása és vezetése olyan, mintha az ember két kézzel szórná a pénzt, s közben magasról tenne az apadó olajkészletekre. Akkor pedig miért ne inkább egy X6 M?

BMW X3 xDrive35i
Összlökettérfogat: 2979 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 turbó
Max. teljesítmény: 225 kW (306 LE) 5800/min
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1200-5000/min
Hossz./szél./mag.: 4686/1881/1661 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Fordulókör: 11,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1880/560 kg
Csomagtér: 550/1600 l
Üzemanyagtank: 67 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,7 s
Maximális sebesség: 245 km/h
Gyári átlagfogyasztás: 8,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 11,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 204 g/km
A modell alapára (xDrive20d): 11 798 000 Ft
A tesztelt modell ára: 16 890 000 Ft