A közeljövőben két új olcsóautóval gyarapodhat a kínálat Európában, ugyanis a Ford és a PSA konszern is úgy döntött, hogy belép a piacnak eme meglehetősen kis haszonkulccsal, de nagy darabszámokkal kecsegtető részébe.
A Ford lesz a gyorsabb a két új szereplő közül, a cég ugyanis már jelenleg is rendelkezik azzal az autóval, amivel a kispénzű európai vásárlók szívét szeretné meghódítani. Ez pedig nem más, mint az Indiában gyártott Ford Figo, ami lényegében egy előző generációs Fiesta áttervezett orral és műszerfallal. A szubkontinensen működő Ford gyár termelését évi százezer autó fölé akarják növelni, amit nem adnak el a hazai piacon, azt exportálnák. 2010-ben Dél-Afrikába vittek 7000 darab Figót, idén már Nepálban is meg lehet vásárolni az autót.
Jövőre nagyszabású tervei vannak a Ford indiai részlegének, hiszen 48 országba szeretnék exportálni a Figót, és ezek között lesz néhány európai is. Az, hogy Unión belüli vagy kívüli országokról van szó, nem derült ki a nyilatkozatból. Logikus lépés lenne a Ford kínálat lefelé bővítése, hiszen az új Fiesta sokaknak túlságosan is modern, a Ka pedig túl kicsi – ráadásul a Fiat mindent megtesz annak érdekében, hogy inkább 500-asokat készítsenek Lengyelországban a Ford mini helyett. Műszakilag annyi lenne a változás az indiai kivitelhez képest, hogy nálunk csak benzinmotorral – 1,25 literes, 71 lóerős négyhengeres – kínálnák, és nem lehetne egyedi extrákat választani hozzá.
A francia PSA konszern egy kicsit más kategóriában képzeli el a belépőt az olcsóautók piacára. A hírek szerint a régóta nem használt Simca márkanéven kínálnák a különösen jó ár/érték aránnyal rendelkező autókat, amelyek nagyrészt a mostani Peugeot 308-ason alapulnának. A lépcsős hátú változat mellett az egyszerűbb, hatalmas tetőablak nélküli kombi változatot is kínálnák az új márka szalonjaiban. Jelentősen csökkentenék a gyártási költségeket a műszerfal egyszerűsítése révén, a karosszériához ellenben nem nagyon nyúlnak hozzá.
Fontos, hogy a vásárlók ne idegenkedjenek az új autótól-márkától, különben is, mire piacra dobják a Simcákat, addigra már leváltják a 308-ast is. Az új 309-es három/ötajtós karosszériával, fényűző, hétszemélyes kombival és a kupékabrióval más ligában játszik majd, mint az új autók. Ráadásul az olcsómárka arra is lehetőséget ad a franciáknak, hogy a jelenlegi gyakorlathoz hasonlóan az esetleg párhuzamosan tovább gyártott korábbi autókat – Partner/Berlingo, Peugeot 206+, Citroen C3, Xsara Picasso – az új márka alá szervezve viszonylag gyorsan széles kínálatot tudnának kialakítani.
Ha tehát igazak a hírek, a Ford már 2012-ben piacra léphet Európában a Figóval, míg a PSA konszern 2014-15 körül vezetheti be a piacra a Simca márka újdonságait. Kérdés, a vetélytársak milyen új – vagy inkább meglévő, de módosított – autókkal készülnek az olcsóautó-piac meghódítására?