Mivel a Ford konszern központja vizsgálta, mi volt a tíz legfontosabb változás az autógyártás területén az elmúlt évtizedben, a következtetéseket abból a szempontból fenntartásokkal kell kezelni, hogy azok elsősorban az Egyesült Államokra vonatkoznak. Kétezerben alapvetően máshogy néztek ki az autók, mint manapság, az oly divatos szabadidő-autók épp csak elkezdtek terjedni, és tartott még a buszlimuzinok virágkora.
Az elektronika határozta meg a fejlődést az új évezred első évtizedében, amíg kétezerben még ritkaság volt a mobiltelefon, ma már világszerte ötmilliárd ember használja ezt a kommunikációs eszközt.
Infotainment: az egyszerű rádió helyett ma már közlekedési információk fogadására (TMC) is képesek a modern fejegységek, hangvezérléssel is kezelhetjük őket, és mobil wi-fi hotspotként is működnek.
Szórakoztatás: CD-k helyett ma már elég egy pendrive-ot, vagy egy mp3 lejátszót magunkkal hordani, ha zenét akarunk hallgatni az autóban. Aki még ennyi vesződséget se akar,műholdas rádiót is hallgathat, az USA-ban eladott új autók fele már rendelkezik ilyen készülékkel.
Helyettünk gondolkodik: a modern autók már önmaguktól képesek beparkolni az általunk kiválasztott helyre, tolatókamera szünteti meg a holtteret, érzékelő állítja a csapadék intenzitásához az ablaktörlő működését. A legújabb terepjárókban már elég csak kiválasztani, milyen talajon haladunk, és az autó ehhez igazítja a hajtáslánc – differenciálzárak, terepfokozat, kipörgésgátló – működését.
Balesetmegelőzés: Kétezerben csak két légzsák volt a legtöbb autóban, ma már négynél senki nem adja alább, de van, ahol rögtön tíz légzsákot is találunk. A legnagyobb változás azonban az aktív biztonsági segédek megjelenése, a távolságtartó, holttér-figyelő rendszereken kívül olyan rendszerek is vannak, ahol az autó aktívan, fékezéssel igyekszik csökkenteni az ütközéskor fellépő erők nagyságát.
Fogyasztás: minél nagyobb, annál jobb. Ez volt a mottó az ezredfordulón, nagyok és nehezek voltak az autók, amelyek többségében bent volt az igazi terepjáró-technika annak ellenére, hogy a vásárlók azt sohasem használták. Amíg 2000-ben teherautók (pickupok és alvázas SUV-ok) vezették az eladási listákat, addig mára már a személyautók dominálnak az USA-ban. Az EPA kormányhivatal szerint az autók átlagfogyasztása 14 százalékkal csökkent egy évtized alatt, a négyhengeres motorok részesedése 31,7 %-ról 48,4 %-ra emelkedett.
Navigáció: egy évtizede még luxusautók drága játékszere volt a navigáció, mára az utólagos navigációk is kezdenek kikopni, annyira olcsóak lettek a gyári, műszerfalba szerelt rendszerek.
Komfort: sokkal jobb minőségű anyagokat használnak az autók utasterében, az ülés kényelmesebbek lettek, több a tárolóhely, elektromos mozgatású hátsó ajtók könnyítik meg a csomagtér megpakolását, az új C-Max esetén elég a lábunkkal a hátsó lökhárító alatt kalimpálni ahhoz, hogy feltáruljon a raktér ajtaja.
Egyediség: mivel a széria felszerelések listája minden igényt kielégít, az extrafelszerelések listáján egyre több az olyan tétel, amelyek segítségével egyedivé tehetjük autónkat. Választható színű hangulatvilágítás, matricák, felnik.
Biztonság: kulcsnélküli bejutás és motorindítás, gyári riasztók és indításgátlók. Manapság sokkal nagyobb technikai felkészültség szükséges az autók ellopásához, mint egy évtizede. Ma már gyárilag is kaphatók helymeghatározó rendszerek, amelyek műholdak segítségével képesek az autók tartózkodási helyének megállapítására, de például a MyKey rendszernél a szülők beállíthatják, hogy ha a gyermekük ül a volán mögé, csak kisebb teljesítménnyel működjön az autó.
Fényezés: világosabb, sokkal szebb színeket képesek előállítani immár nagy szériás gyártásban is, mint egy évtizede. Arról nem a gyárak tehetnek, hogy az emberek csak szürke, esetleg fekete autót vásárolnak. Az évtized vége felé kezdtek megjelenni a matt finisek.
A következő tíz évben a hajtásláncok terén várható robbanásszerű fejlődés, a fogyasztás csökkentés elsődleges téma lesz, ennek megfelelően egyre több autóba kerül motorleállító, netán hibrid hajtás. Az elektronika fejlődése az autó-autó közötti kommunikáció megteremtésének irányába halad, amely jelentős előrelépés lehet a balesetmegelőzés terén.