A cég alelnöke nemrégiben nyilatkozta a Reutersnek, hogy harmadára csökkenti a következő két évre szóló beruházási programját, beleértve a régiós terveket. A társaság nettó profitja ugyanis a folyó üzleti év harmadik negyedében közel 90 százalékkal esett vissza. Az Apollo Tyres már a múlt év végén jelezte az ITD Hungary Zrt.-nek, hogy a válság miatt későbbre halasztja döntését az új gumigyárról, amelyre továbbra is eséllyel pályázott Magyarország – reagált a hírre a Világgazdaságnak Kilián Csaba befektetési igazgató. Emlékeztetett arra, hogy a gyöngyösi helyszínről született döntés visszavonása után ötvenes nagyságrendben jelentkeztek magyar települések, hogy befogadnák a gyárat.
Mint emlékezetes, az Apollo Tyres 200 millió eurós beruházással 900 fős gumiabroncsgyártó üzem építésére készült Gyöngyösön, tervét egy ottani népszavazás kimenetele miatt visszavonta. A termelés ez év végén kezdődött volna meg, és az anyacég 2010-ben már 350 millió eurós bevételre számított.
Az elmúlt években azonban más befektetők révén jelentős gumiabroncsgyártó kapacitások épültek ki Magyarországon. Ezek egyike a japán Bridgestone-é, amelyet tavaly áprilisban avattak fel a tatabányai-környei ipari parkban. A 190 millió eurós beruházás révén a csaknem 200 fővel indult üzem személy- és kisteherautókhoz gyárt abroncsokat, a tervek szerint 2009 első fél évétől napi nyolcezer darabot.
Azt azonban nem tudni, megvalósulnak-e a tervek, mert a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. nem adott tájékoztatást, ma hányan, mit, mennyit és milyen piacra termelnek. A gyár mindenesetre működik, míg a Bridgestone öt másik európai üzemében február végén meg nem határozott időre leállították a termelést. A bevételének háromnegyedére a tengerentúli
piacokon szert tevő japán cég nettó profitja az elmúlt évben 92,1 százalékkal, 10,41 milliárd jenre zuhant, és a fő tevékenység, az abroncsgyártás 4,6 százalékkal, 2630 ezer milliárd jenre csökkent. A válság miatt a csoport az idei termelési tervét 20 százalékkal csökkentette.
A Hankook első európai gyára, a rácalmási Hankook Tire Magyarország Kft. kapacitáskihasználtsága az első fél évben 90 százalék körül alakul – tájékoztatta lapunkat Lee Sang Il ügyvezető igazgató. A jelenleg 1200 fős gyár 2007 nyarán kezdte meg a termelést, és kapacitása az elmúlt év októberére érte el a napi 15 ezer darabot. Így – a tavalyi 4 millió után – ebben az évben akár 5 millió abroncs is készülhet Rácalmáson, ahol nem vonták vissza a gyárbővítésre vonatkozó eredeti tervet.
Igaz, a válság hatására egy évvel elnapolták a beruházás kezdetét, így a kapacitást megduplázó második ütem tervezett befejezési időpontja 2011. Akkorra az alkalmazotti állomány 1500 fölé bővül. Az első ütemmel az összesen 500 millió eurós beruházás több mint 60 százaléka megvalósult.
A gyár termelésének jó részét a kereskedelemnek szállítja, de a csehországi Nosovicében lévő Hyundai-gyár október óta már több mint 140 ezer abroncsot vett át, a Volkswagen konszern pedig éppen most végzi az üzem auditálását. A Hankook világszerte 12 nagy autóipari csoportnak szállít, az Auditól a Volvóig, így eddig is szállított a VW konszernnek Koreából. A rácalmási gyár felépülte révén azonban a szállítási határidő az európai megrendelőkhöz 1–7 napra csökkent, noha korábban egy-egy koreai vagy kínai szállítmány akár egy hónapig is utazhatott. A Hankook Magyarország ugyanakkor nem csupán Európát kívánja ellátni: tervezik egyes termékek szállítását az Egyesült Államokba, Latin-Amerikába, Afrikába és Ázsiába is.
Az Európában 39 gyárral rendelkező Michelin eddig csaknem 42 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre Magyarországon. Nyíregyházán személygépkocsiabroncs-gyártás, valamint félkész termékek gyártása folyik. A személyautóabroncs-gyártó üzem 14,5 milliárd forintos beruházással valósult meg, ezzel a Michelin elsőként kezdett Magyarországon személygépkocsi-abroncsok gyártásába. Az üzem kapacitása 900 ezer darab évente. A Taurus, Kormorán és Riken márkájú teherjárműabroncsokat gyártó 600 fős budapesti Michelin-telep éves kapacitása meghaladja a félmillió darabot.
A járműipari recesszió miatt Nyíregyházán januártól már csak heti hat napon át folyik a termelés, Budapesten pedig a közelmúltban vezették be a négynapos munkahetet. A Michelin 1300 fős romániai gyárában viszont kedden 18 napra leállították a termelést.
A válság elérte a magyar gumigyártókat is
by
Demeter Kálmán
2009. Március 13. 00:00