Kiszemeltünk egy derék németet – az X5-öst – a közkedvelt háromliteres dízellel és automatikus váltóval. A svéd XC90 2.4D manuális váltóval harcol a vevők kegyeiért. S hogy egy kis színt vigyünk az európai szemeknek oly közismert modellek közé, itt van rögtön egy „ritka madár”, a Pacifica. A Chrysler összkerekes terepjáró-kisbusza érdekes alternatíva, motorterében pedig egy izmos 3.5 V6-os dohog.

KAROSSZÉRIA, UTASTÉR, MŰSZERFAL

Az első X5-ös a SAV (Sport Activity Vehicle), szabad fordításban az „aktív sportjármű” kategóriában aratott jelentős babérokat. A Mercedes ML volt e szegmens úttörője, ezt követte kicsivel később az X5-ös. Formája abszolút időtálló, egy-egy szebb példány után még ma is megfordulnak az utcán. A terepjáró belseje tipikusan BMW-s, egyszerű, letisztult vonalak, jó fogású háromküllős kormány és az a bizonyos bajor atmoszféra. A kapcsolók zöme jól áttekinthető és elérhető, csak éppen kicsik a gombok. A fekete-bézs belső nagyon elegáns, de a fabetétek nem illenek az összképbe. A világos kárpitok az utas- és csomagtérben könnyen koszolódnak. Egy öblös rekesz található elöl a kardánalagúton, nagyobb holmikat érdemes a könyöklőben tárolni. A helykínálat az 5-ösé és a 7-esé között helyezkedik el félúton, elöl-hátul egyaránt jól elfér a bent ülő. Sok irányban állítható a vezető fotelje, még a combot alátámasztó ülőlap része is billenthető. Hátul csak két ember helyezkedhet el kényelmesen, a középső utasnak már rendkívül szűkös lábtér jut.

Praktikus, hogy a jókora légterű X5-be hátra is jutott két szellőzőrostély. A második sorba is építettek egy 12 voltos aljzatot, kényelmesen tölthetjük innen például a laptopot. Mindössze 460 literes a raktér, ami egy ekkora autótól maximum átlagosnak nevezhető, az osztva dönthető ülések lehajtása után is csak 1,55 köbméteres helyet kapunk. Utóbbi akár egy középkategóriás kombié, síalagút van, de semmi extra tologatási rendszer, vagy harmadik üléssor. Említést érdemel, hogy a raktérajtó két részből áll. Az üveg felét felfelé, a fém alját lefelé tudjuk nyitni. A lehajtott hátfal akár két mázsával is terhelhető, pakolás közben például nyugodtan ráülhetünk.

Igazi amerikai a Pacifica: szemet gyönyörködtető megjelenés, kényelem minden mennyiségben, no és kissé eklektikus belső. Gigantikusan nagy a Pacifica, formavilága valahol a családi buszok és a terepjárók között lavírozik. A kormány, az automatikus váltó feje és az ülések is természetesen bőrborítást kaptak. Bár ez szubjektív, de sokaknak nem jön be a fekete-barna műszerfal, melyet fa- és ezüstbetétekkel dobtak fel a gyár designerei – meglehetősen giccses az összkép. Igazából nem ülésekről, hanem fotelekről kell beszélni, ha a Pacifica helykínálatáról szólunk. Az első fotelek elektromosan állíthatók minden irányban, fűthetők és memóriával is rendelkeznek. A könyöklőkben kifejezetten nagy rekeszeket alakítottak ki, a pohártartókba

pedig palackokat is könnyedén beleállíthatunk. Az óriási, öt méternél is hosszabb Chryslerben hat ülés kapott helyet, 2-2-2 elrendezésben. Elöl fejedelmi, hátul tágas, a harmadik sorban pedig még éppen elégséges a helykínálat. Az utasokat igényes, tíz hangszórós Infinity hifi és DVD-lejátszó kényezteti. Utóbbi monitorja a mennyezetről nyitható le, s a távirányító révén akár a hátsó sorból is kezelhető. Szellőzőrostélyok, rekeszek, akasztók minden utasnak jutnak. A napfénytetőn rengeteg fény árad be az eleve világos utastérbe.

Más tészta a Volvo, az XC90 a Chrysler mellett úgy néz ki, mint egy szende kislány. Visszafogott design, letisztult vonalak, erőt sugalló, ugyanakkor távolságtartó megjelenés. Belül a külsőhöz hasonló nyugodt formavilág köszön vissza. Egyszerű, átlátható a műszerfal, kicsit sok a gomb, de némi ismerkedés után könnyen kezelhetők a különböző funkciók. A fekete belső kissé komor, ugyanakkor jól néz ki és nem annyira kényes, mint a világosabb modelleké. A középkonzol tetején trónol a navigátor monitorja, mely hazánk egyes részein egészen jól használható. A hangos térkép programozása a kormány mögötti kapcsolópanellel vagy távirányítóval lehetséges. Praktikus a beépített gyári telefon, mely a könyöklő előtt kapott helyet. Az ülések komfortosak, de elöl lehetne hosszabb is a lapjuk. A második sorban két főnek bőséges

a hely, a leghátsó padocskák azonban hosszú távon kényelmetlenek. A csomagtérajtó itt is két részletben nyitható, a kisebb pakkokat pedig egy ügyes felhajtható fallal tudjuk biztonságosan rögzíteni. A B-oszlopokba integrált szellőzők hamar eltüntetik a párát a hátsó oldalablakokról. Az utasok az ülés hátulján lévő hálóba, a könyöklőbe és a pohártartókba is rakhatják különféle kacatjaikat. Igazán otthonos a Volvo belseje!  

MOTOR, SEBESSÉGVÁLTÓ, VEZETHETŐSÉG

Ötfokozatú automatikus sebességváltó, erős és gazdaságos, 184 lóerős BMW dízelmotor – mi kell még egy jó kis utazóautóhoz? Az X5-ös vezetése semmivel sem komplikáltabb, mint például egy 5-ösé, annyi differenciával, hogy itt jóval magasabbról tekintünk az útra. Feszes hangolású az X5-ös futóműve, jó minőségű aszfalton érzi magát igazán elemében az autó. Méretéhez és jelentős súlyához képest stabilan viselkedik a kanyarokban. A fékek hatásfoka is igazodik a dinamikus jelleghez, a jókora tárcsák és betétek úgy lassítják a BMW terepjáróját, akár egy jobbfajta személyautót. Aki a kényelemre voksol, az lehetőleg maradjon meg a gyári kerékméretnél. Vitán felül látványosak mondjuk a jókora, 19 colos, vagy még nagyobb papucsok, viszont jelentős mértékben rontják a rugózás nívóját. Takarékos vezetés mellett akár 10 liter alatt is eljárhatunk az X5-össel, ami egészen korrekt érték.

A Chrysler totálisan más karakterű, egész lényében a kényelem dominál. Futóműve komfortosabb, rosszabb minőségű útburkolaton sem jön olyan korán zavarba, mint például a BMW. Persze kanyarban ne várjunk tőle nagy kunsztokat, az nem az ő terepe. Igazi hosszú távú utazóbusz, egy terepjáró 4×4-es hajtásával. Városban nem könnyű vele egy normál parkolóhelyre beállni, egészen egyszerűen túl hosszú és széles a Pacifica. Fordulóköre is nagy, több mint 12 méteres. Négyfokozatú automatája jól passzol a 300M-ből átvett 3.5 V6-os motorhoz. Erőnek nem vagyunk híján, no és a hangja!  A tíz másodperces 0-ról 100-ra gyorsulás hallatán nem jövünk lázba, de mindezt átélni egy több mint kéttonnás, gigantikus Chryslerben! Lomhaság szóba sem jöhet, meg persze takarékosság sem. Vásárlás előtt érdemes a 14 literes átlagfogyasztással kalkulálni, amit könnyedén megemelhet egy kis városi tötyörgés, vagy hat jókora utas és a csomagjaik súlya.

A Pacificához hasonlóan a Volvo is utazóautóként brillírozik, csak a BMW nevezhető sportterepjárónak. A futómű hangolása itt is lágy, kisebbek a kerekek, keskenyebbek a gumik, a három autó közül az XC90-es tompítja legjobban az egyenetlen aszfalt okozta ütéseket. Kanyarokban kissé esetlen a Volvo, hajlamos a sodródásra, erős fékezéskor pedig nagyokat bólint. Az összkerékhajtás előnyeit inkább esőben vagy télen kamatoztassuk, komolyabb terepen ugyanis nem brillírozik az XC90-es. Persze a másik két modell sem kedveli a dagonyát. A 163 lóerős dízelmotor elég a testes autó mozgatásához, ráadásul ebben a darabban hatfokozatú kézi váltó található, mellyel gazdaságosan autózhatunk – 9 l/100 km az XC90 2.4D átlagfogyasztása.   

MONDJA EL VÉLEMÉNYÉT AZ X5-ÖSRŐL!

MONDJE EL VÉLEMÉNYÉT A CHRYSLER PACIFICÁRÓL!

MONDJA EL VÉLEMÉNYÉT AZ XC 90-RŐL!

 

Szerviztapasztalat

Vagy-vagy
Alaposan vegyük szemügyre a kiszemelt BMW-t, mert bizony bőségesen akadhatnak gondok az X5-össel. Az első ajtók zárszerkezete gyakran nem működik, a komplett zárcsere pedig nem olcsó. A futómű kényes a rossz utakra, az erőltetett tempót a turbó és a vízpumpa sínyli meg általában. Az automatikus váltó hibája miatt akár mozgásképtelenné is válhat az X5-ös, a szervizek a legtöbb esetben nem javítják, hanem cserélik a váltót – ez igen költséges móka! Bosszúságra adhat okot a néha el-elnémuló hifi és a zörgő kétrészes hátsó ajtó is.

Ki tudja?
Mindössze néhány darab Pacifica szaladgál hazánk útjain, ezért a rendelkezésünkre álló szervizinformációk is csak jelzésértékűek. A 300M-ben is teljesítő 3,5-ös motor az eddigi visszajelzések alapján megbízhatóan üzemel, ahogy az automatikus váltó is. A központi zár adó-vevő modulja okozhat nyitás- és zárásképtelenséget. Érdemes ellenőriztetni a kormányösszekötő gömbfejet, s a fékekre is fordítsunk fokozott figyelmet. Az alkatrészárak átlagosak, de ha megtörjük a Pacificát, akkor számítsunk arra, hogy a karosszériaelemek drágábbak az európai modellekénél.

Svéd csavar
Akár csekély futásteljesítmény mellett is szükségessé válhat az XC90 2.4D hengerfejezése, a csapágyak és a turbó cseréje. A dízelekhez kapcsolt automatikus váltókkal is akadnak problémák. Ha rángatva kapcsol a váltó, akkor valószínű, hogy csak a csere segít már, ennek összege könnyedén meghaladhatja az egymillió forintot! A gyári telefonkihangosító makacskodhat, az üzemanyagszint-jelző pontatlan, az ajtópanelek pedig zöröghetnek. Ha a kormány tekerése közben furcsa hangot észlelünk, akkor a szervorásegítéssel lehet probléma. Vásárlás előtt ellenőrizzük az elektromos ablakokat, gyakran nem mozgathatók az üvegek a kapcsolókkal. 
 

Törésteszteredmények

Nagy falatok
Először négy csillagot kapott az EuroNCAP-tól az X5-ös, majd amikor a gyáriak beépítették a biztonsági öv becsatolására figyelmeztető jelzést, akkor öt csillagra minősítették az autó védelmi képességét. A hatlégzsákos BMW frontális teszten 13, oldalsón 16 pont gyűjtött be. A vezető és az utas mellkasán és lábán mértek nagyobb terhelést, az X5-ös oldalvédelme kiváló. A Chryslerről csak amerikai törésteszteredményeink vannak, aminek értelmében a kinti vizsgáló szervezet a maximális öt csillaggal értékelte a Pacificát. A jó eredmény a masszív utascellának és a térdlégzsákkal kiegészített lufiarzenálnak tudható be. A Volvo szintén öt csillagot kapott az EuroNCAP-tól, 14 pontot frontális, 16-ot oldalsó ütközésvédelmére. A gyalogosokat jobban óvja az XC90-es, mint az X5-ös, 2 helyett 10 pont a svéd eredménye. Az elöl ülők mellkasán és combján tapasztaltak enyhe sérülési kockázatot, ezeket leszámítva tökéletes biztonságban vannak a Volvo utasai.


Használtpiaci körkép

Nagy a szórás
Hétéves X5-öst már négymillió forinttól találni, a sor másik végén az alig néhány ezer kilométert futott kétéves, full extrás darabok állnak, nagyjából 12-13 millióért. Körülbelül 190 darab használt X5-ös keresi új gazdáját hazánkban.

Alig-alig
Nagyjából 10 darab eladó Pacificára bukkanhatunk, a legolcsóbb magyar rendszámos Chrysler 5 100 000, míg a legdrágább 7 900 000 forintot kóstál. Az amerikai rendszámos példányok hárommillió alatt is elvihetők!

Áreső
2003-as Volvo XC90-est már 4,2-4,5 millió forintért lehet kapni. A megkímélt, kétéves XC90-ek maximum 9,5 milliót kóstálnak. Az eladásra kínált Volvók száma nagyjából 90-100 darab.  

Olcsó terepjárók

Kétmilliós küszöb

Aki nem szeretne 6-7 millió forintot költeni a 4×4-es hajtással ellátott luxusterepjárókra, az akár kétmillió forint alatt is találhat a Delta-Popp telephelyén vérbeli terepjárókat. Mi például rábukkantunk egy tízéves, négyliteres Ford Explorerre. Az 1 490 000 forintos vételár ellenében többek között 208 lóerőt, automatikus váltót, felniket és tempomatot is kapunk. Kicsivel fiatalabb a nyolcéves Jeep Grand Cherokee, melyet szintén négyliteres benzinmotorral (195 LE) szereltek. 1 999 999 forintért már vihetjük is a bőrbelsős, faberakásos, fűthető üléses, Infinity Gold zenével ellátott „csirkét”. Ha vérbeli terepjáró a szívünk csücske, akkor például ez a 97-es Land Rover is számításba jöhet. 2,5-ös, 137 lóerős dízelmotorja takarékosabb, mint a két amerikai „benzintemetője”. Az 1,84 milliós Range Rover 2.5 TDS-hez dupla légzsák, digitális légkondicionáló és szintszabályozós légrugózás is jár.

Delta-Popp kereskedés: Mindent egy helyen

Több mint tíz éve van jelen a budapesti használtautó-bizniszben a Delta-Popp Autócebtrum. A telephelyen 1000-1300 darabos állandó autókészlet áll az érdeklődők rendelkezésére. Legyen szó készpénzes autófelvásárlásról vagy hitellel terhelt eladásról, minden megoldható a Delta-Poppnál. Hitelre történő vásárláshoz multinacionális pénzintézetek kínálnak finanszírozási lehetőséget az ügyfeleknek. A gépjárművek többsége szilárd burkolatú területen tekinthető meg, több mint 18 000 négyzetmétert borítottak viacolorral vagy aszfalttal. 400 négyzetméteres szervizbázis és egy eredetvizsgáló állomás is található a Delta-Popp bázisán. További információ személyesen az Örs vezér tér melletti telephelyen, vagy a www.delta-popp.hu weboldalon.