A koncepció lényege, hogy relatíve apró módosításokkal érjenek el a bázismodellhez képest alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást. Ahogy a konszerntárs VW Polo BlueMotion esetében, itt is kezelésbe vették a spoilereket, a futóművet, az abroncsokat és a motorvezérlést. Spórolós törekvés ide vagy oda, a vásárló sajnos igen markáns számlával találkozik a Skoda-szalonokban, hiszen a Fabia Greenline 4 371 400 forinttól vihető haza.
Nincsen rózsa tövis nélkül
Az 1,4-es TDI motor régi ismerősünk, számtalan típus kapcsán írtunk már róla, többek között a Fabiában is próbára tettük (AM 2008/04.). Az apró dízel nem kellemes hangjával, hanem barátian alacsony fogyasztásával vívta ki szimpátiánkat. A Greenline-ban ugyanaz a 80 lóerős aggregát található, mint a többi Fabiában, azzal a különbséggel, hogy átprogramozták a motorvezérlést. A sebességváltóban hosszabb áttételezésűek lettek a fokozatok, s itt érdemes egy pillanatra megállni. Ez nemcsak papíron, hanem a gyakorlatban is az autó előnyére válik, de csak lakott területen kívül. 90 és 130 km/órás tempó között a fogyasztásmérő valósággal lecövekel 4,5 liter környékén, a beszűrődő motorhang is tompább, mivel kevesebbet forog az 1,4-es főtengelye.
Városban fordul a kocka! Alacsony fordulaton bosszantóan erőtlen a motor, s a nyomatékszegénységre rátesz egy lapáttal a váltó. A módosított áttételezések miatt 50-nél alacsony fokozatban vagyunk kénytelenek haladni. Belvárosi araszoláskor nem érvényesülnek igazán a keményebbre fújt, alacsony gördülési ellenállású Dunlop abroncsok előnyei, s a 1,5 centiméteres ültetésnek és a fenéklemez-légterelőnek sem vesszük sok hasznát. Sőt, a kissé sprőd rugózású Greenline a szokásosnál is határozottabban tudósít a nem éppen kifogástalan hazai úthálózat állapotáról. Az egyedi orrspoiler jót tesz az aerodinamikának, de egy magasabb járdaszegélynél könnyen leérhet az autó eleje.
Szóval pont ott, ahova ez a kisautó igazából való, a városban nem brillírozik a “zöld” Fabia. Ha megálláskor lenne egy motort automatikusan leállító és elindító start-stop rendszer, talán takarékosabb lehetne az általunk zömmel városban használt Greenline, mert bizony a 6,0 literes tesztfogyasztás minden, csak nem kedvező egy ekkora autótól.