Az új Superb helyét nem könnyű meghatározni a piacion, hiszen hosszúsága miatt már a felső-középkategóriás vetélytársakkal kellene megmérkőznie. Egy centivel hosszabb, mint az E-osztályos Mercedes, és csupán néhány centivel rövidebb az A6-os Audinál vagy az 5-ös BMW-nél. Ennek ellenére a Superb minden bizonnyal a Ford Mondeóval, a Renault Lagunával, a Toyota Avensisszel, a Hyundai Sonatával, illetve „házon belül” a VW Passattal száll majd szembe a vásárlók kegyeiért.
Igen, ez is nagyobb konfekció
A legszembetűnőbb a méretnövekedés. Igaz, csak 3 centiméterrel lett hosszabb az autó (4838 mm), „szemre” azonban többet tippelnénk. Míg az előd jól formázott, lekerekített kupolaszerű tetőt hordozott, az új Superb inkább hosszan elnyújtott tetővonallal rendelkezik, ami eleve kiemelkedő térkínálatot sugall. A megnyújtott forma a hangsúlyosabban domborodó sárvédőkkel markáns arculatot kölcsönöz a Skodának. Ehhez járul hozzá a hátsó a rendszámtábla-tartó is, amely első ízben nem a csomagtérfedélen, hanem alul, a lökhárítóban kapott helyet, nagyobb teret engedve a márka logójának. Jól áll a Superbnek a kétrészes hátsó lámpatest, amelynek egyik fele a sárvédőkbe, a másik a csomagtérfedélbe simul.
Amint beülünk az autóba, igazolódnak megérzéseink, hiszen érezhetően tágasabb a beltér. Az első lábtérben a nagyobb komfort a váltókar áthelyezésének és a középső alagút karcsúsításának köszönhető. Úri kényelmet biztosított a hátsó lábtér eddig is, a tervezők azonban újabb 2 centiméterrel hosszabb helyről gondoskodtak. A hátul ülőknek így olyan tágas hely jut, amilyennél többre autóban egyszerűen nincs szükség. A menetpróba során alkalmam nyílt sofőrrel is kipróbálni az utazást, és meglepődve kellett tapasztalnom, hogy keresztbe vetett lábbal is bőven elférek. A komfort fokozása érdekében a konszerntárs Audi A8-asból ismert lábtámaszt is találunk hátul, ahol egyébként szintén digitális klíma és ülésfűtés fogadja a helyet foglalókat – természetesen a felszereltségi szint függvényében.
A beltér kifinomult anyagválasztásról és minőségi kidolgozásról tanúskodik. Szerencsés választás volt a legfontosabb kezelőelemeket a kormány köré csoportosítani, elérhetőségük gyors, elrendezésük logikus. A kormánykerék bizonyos felszereltségű változatok esetében az audioberendezés, a multifunkciós kijelző és a telefon vezérlésére szolgáló kezelőelemeket is tartalmazza. A középkonzol a szintén nemrég debütált VW Passat CC középkonzoljára hajaz. Itt az érintőképernyős, 30 GB-os merevlemezes tárolóval ellátott, új Columbus navigációs rendszer, valamint a kétzónás automatikus légkondicionáló helyezkedik el. A kormányoszlop bal oldalán kibillenthető rekeszt, az ajtókon zsebeket, a középalagúton tálcát és italtartót találunk. A poggyásztér 85 literrel, 565 literesre növekedett, ám ami sokkal izgalmasabb ennél, az a csomagtér fedele. Twindoornak, vagyis ikerajtónak keresztelte a Skoda azt a megoldást, amelynek során választhatunk, hogy csak a fedelet nyitjuk ki, vagy a teljes, az ablakkal együtt mozgó hátsó ajtót, megkönnyítve így a nagyobb tárgyak berakását.
Az autó utasvédelme magas színvonalat képvisel, felszereltségi változatától függően akár kilenc légzsákkal is konfigurálható. Újdonság a kínálatban a vezető térdlégzsákja és a hátsó oldallégzsákok. Az új Superb egyébként öt csillagot szerzett az Euro-NCAP töréstesztjei során, ami a lehető legjobb minősítésnek számít.
Szokatlanul széles a motorpaletta
A menetpróbán azt a két motorizáltságú változatot faggattuk, amely feltehetőleg a legnépszerűbb lesz a hazai piacon. A 2,0 literes TDI 170 lóerőt teljesít, 350 Nm-es nyomatéka hatfokozatú DSG-váltón keresztül jut az útra, s így gyakorlatilag minden szituációban elegendő vonóerő áll rendelkezésre. Az autó remekül vizsgázott városi forgalomban, ahol egyértelmű előnyt jelentetett a dupla tengelykapcsolós váltómű. A németországi szakaszokon erőlködés nélkül tartható a 200 km/órás utazósebesség, s ez még nem jelenti a száguldás végét. Az valahol 225-230 km/óra között van. Ez az a változat, amelyből minden bizonnyal többet látunk majd sofőrrel közlekedni, ellentétben a másik kipróbált motorral, az 1,8-as TSI-vel. Utóbbi 160 lóerős, forgatónyomatéka 250 Nm, ami már 1500-as percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll. Ehhez az autóhoz talán jobban illik a manuális sebességváltó, amely természetesen hatfokozatú. A benzinmotorok közül feltehetőleg ez lesz a legkedveltebb, amihez hozzájárul még a kedvező, 7,6-8,5 literes fogyasztás is. Az 1.8 TSI-t vezetni élvezetesebb, köszönhetően a közvetlen gázreakcióknak és a jó gyorsulásnak, ami nemcsak az álló helyzetből történő sprinteléskor, hanem más sebességtartományokban is érvényre jut.
Nem kannibálok
A Skoda Superb importőrénél, a Porsche Hungariánál nem tartatnak attól, hogy a modell bevezetésével a lassan korosodó VW Passatot hozzák nehéz helyzetbe. Dr. Vérten Sándor kommunikációs igazgató szerint a Passat piaci pozíciója stabil, ezt az autót a magasabb jövedelemmel rendelkezők keresik, ráadásul gazdagabb felszereltséggel. Rövidesen érkezik a Passat CC is, amely prémiumszintű megoldásaival tovább erősíti a típus imázsát. A Skoda, illetve a Superb vásárlói inkább az alacsonyabb árkategóriájú, tágas autókat keresik, melyek nem keltenek feltűnést. Az importőrnél is arra számítanak, hogy nagyot lendít a Skoda eladásain az új Superb, de biztosak abban, hogy „nem falják fel egymást” a piacon. Mint megtudtuk, idén 500 példányt szeretnének értékesíteni a cseh márka zászlóshajójából.
Általánosságban elmondható a Superbről, hogy vezetés közben egyáltalán nem érezni a kocsi méretét. A rugózás kiválóan kezeli az útfelület egyenetlenségeit, a karosszéria oldalirányú dőléseit pedig a futómű egyes elemeinek gondosabb illesztése révén jelentősen sikerült mérsékelni. A mérnökök célja feltehetőleg az volt, hogy az új Superb menettulajdonságai egyszerre legyenek lehetőleg kényelmesek és sportosak, amit maradéktalanul meg is valósítottak. Sokkal precízebb az autó kormányzása, és több visszajelzést is kapunk a kerekek felől. A zajkomfortról új tömítőanyagok, illetve megnövelt oldalablak-vastagság gondoskodik. Szélzajt csak a nagyobb külső visszapillantók keltenek, ám ennek mértéke nem zavaró.