Audi A3 Cabrio
Február elején még a franciaországi Provence tartomány környékén is csípős a reggel, a hőmérő higanyszála alulról érinti az 5 fokos jelzést. Csakhogy nekem most hazánk legújabb büszkeségéről, a győri végszerelésű Audi A3-as kabrióról kellene hiteles beszámolót adnom… Úgyhogy bármennyire is fázom, feltekerem a fűtést, bekapcsolom az ülésfűtést és leengedem a tetőt – mindent az olvasókért!
Kétféle vászontetővel készül a nyitott A3-as
Felsőjétől kilenc másodperc alatt szabadul meg a kocsi, visszaöltözni két szekundummal tovább tart neki, de 30 km/órás sebességig menet közben is végrehajtható bármelyik mutatvány. Az Audi továbbra is megmaradt a hagyományos vászontetőnél, ám mindjárt kétfélét is kínál: kétrétegű félautomatát (csak a központi rögzítőkart szükséges kézzel kioldani), illetve hatékonyabb hő- és zajszigetelésű háromrétegűt, teljesen automatikus mozgatással. Mindkét esetben nagynyomású olajszivattyú és két hidraulikus munkahenger hajtogatja össze a tetőt az ülések mögötti rekeszbe. Így aztán a csomagtartó térfogata a kocsi nyitott és zárt állapotában is 260 liter, s a tágas rakodónyílásnak köszönhetően nagyobb bőröndöt, vagy éppen egy láda ásványvizet sem körülményes beemelni. Ráadásul a hátsó ülések 50:50 osztású háttámlája dönthető, ezzel a poggyászteret egészen 674 literig lehet bővíteni. Hosszú utazásokra amúgy sem ajánlható tiszta lelkiismerettel a második üléssor, a támla ugyanis eléggé meredek szögben áll, a lábtér pedig szűkös. Hiába tünteti fel az Audi négyszemélyesként az A3-as kabriót, teljes kényelemben csak az első utasok részesülnek.
Nézzük, milyen a széljárás a győri kabrióban!
Elöl viszont nagyon is kellemes a kapucnis A3-as! Felhúzott oldalablakokkal és a feláras szélterelővel még autópálya-tempónál sem huzatos az utastér, éppen csak a fejem búbját éri a szél. A futómű hangolása komfortos, biztonságos alulkormányzottsággal fordul az autó. Kormányzása viszonylag pontos, a fékek hatékonyak, a megerősített karosszéria pedig kellően merevnek érződik, csak a nagyobb úthibáknál fut végig rajta finom remegés.
A négyféle turbómotort felvonultató palettáról egy híján az összest sikerült kipróbálnom. A közvetlen befecskendezéses benzinesek közül már az 1.8 TFSI-vel is eleven az Audi. Nyomatékosságának köszönhetően kanyargós szakaszon sem kell állandóan kapcsolgatni, 4. fokozatban már 35-40 km/órás sebességről szépen gyorsítja a kocsit. Persze a legnagyobb élményt a kétezres TFSI jelenti, főként a duplakuplungos DSG automata váltóval! Sportos menetteljesítményeket, 7,3 másodperces gyorsulást és 231 km/órás csúcssebességet biztosít. Talán jobb is, hogy a jó öreg 1,9-es turbódízel kimaradt a menetpróbából – bárdolatlan hangja és vibrációi miatt szerintem nem illik kabrióhoz. Annál inkább az új, közös nyomócsöves befecskendezésű 2,0 literes TDI! A kifinomult járáskultúrájú motor nagyon rugalmas, kényelmesen vezethető, no és nem utolsósorban gazdaságos is vele a kocsi. Az A3-as kabrió máris rendelhető a háromajtós kivitelhez képest 1,3 millió forintos felárral, de az első példányok csak áprilisban érkeznek a vevőkhöz.
BMW 1 Cabrio
A kompakt kategória prémiumszegmensében egyértelműen az 1-es BMW az A3-as ellenfele – igaz ez a vászontetős riválisra is. A müncheni kabrió egyszerre könnyed és súlyos jelenség. A hosszú motorháztető, az erősen döntött szélvédő, a nagyméretű tetőkivágás és a rövid farrész arányai egy stílusos, élvezetre kihegyezett kabriót láttatnak, ugyanakkor a sarkokban szélesen terpeszkedő kerekek, a rövid túlnyúlások, a küszöb és az ajtó felső széle közti távolság, valamint az enyhén hajlított, orrtól farig összefüggően húzódó övvonal robusztus, lendületes érzetet kelt. Úgy is mondhatjuk, hogy a ponyvatetővel helyükre kerültek a formatervi súlypontok, a kicsit esetlennek tűnő kupé után a kabrión tökéletes egyensúlyban vannak a részletek. A leendő vevőknek érdemes lesz a színekkel játszani, a Tahitigrün (zöld) és Kaschmirsilber (ezüst) tesztautók közül a sötétzöld sokkal termetesebbnek tűnik, míg a valójában aranyfényű ezüst kifejezetten karcsúnak hat. Nagyon szép habot biggyeszt a tortára az ezüstszálakkal átszőtt opciós antracit ponyvatető, mely a fényviszonyoktól függően mindig másként csillog.
A vezetési élmény mellett a csúcsra járatott kényelem kapta a főszerepet. Az ülések a BMW által kifejlesztett felmelegedésgátló pigmentekkel színezett bőrből készülnek, s a nyitott autózás időjárási korlátait tolja kijjebb a légkondicionáló kabriós üzemmódja: ilyenkor a szenzorok a belső viszonyok helyett inkább a kinti hőmérsékletnek és a napfény intenzitásának megfelelően szabályozzák a légbefúvás hőfokát és erejét.
Kabrió-klímaprogram és sízsák
A tető ugyan klasszikus anyagból készült, de a mozgatást motorokra bízták. Gyönyörű látvány, ahogy a megannyi kar, csukló, rúd és egyéb alkatrész 22 másodperc alatt a csomagtér felett kialakított öbölbe hajtogatja a szerkezetet, vagy fordítva. A művelet menet közben is elvégezhető, 40 km/óráig kezdhetjük lenyitni a tetőt, s közben akár 50 km/órára is felgyorsulhatunk, az automatika a megfelelő gomb nyomvatartására befejezi az akciót. Ilyenkor 260 liter marad a táskáknak a csomagtérben, ami zárt tetővel 305 literig bővül. A hosszabb tárgyak – például sílécek – elhelyezését jelentősen megkönnyíti a hátsó üléstámlában kialakított, védőzsákkal kiegészített lyuk. Hátul eléggé korlátozott a hely, csukott tetővel egy ideig elfér két kisebb termetű felnőtt, de kabriózáshoz úgyis felteszi az ember a szélterelőt, úgyhogy az 1-es kabrió a valóságban inkább kétszemélyesként működik. Nyitott tetővel, felhelyezett terelővel, 11 fokban erősen dolgoztatott kabrióklímával kb. 120 km/órás tempóig még hangunk felemelése nélkül beszélgethetünk az autóban.
Egy kabriónál létfontosságú kérdés a kasztni merevsége, s ezen a ponton nem hibázott a BMW. Csukott tetővel ugyan érkezik némi zörgés hátulról a döccenőkön, de vezetés közben egyáltalán nem lehet érezni, hogy felülről semmi sem biztosítja a masszivitást. Az ötféle motor közül mi a teljesítménypaletta tetejéhez közel eső 125i variánst hajtottuk. A 3,0 literes soros hathengeres hangjával, selymes járásával és a régi időket idéző teljesítménykifejtésével ejt ámulatba: a gázpedált nemcsak a gerincvelőt felkavaró morgás, hanem a lelkesen pörgő és mindig dinamikus, de sosem ijesztő gyorsulás érdekében is van értelme taposni. A váltó tartja jó hírét, a kormányzás pontos. Szórakoztató, látványos, lendületes és kényelmes a kis vászontetős BMW: az 1-es sorozatban a kabrió az adu ász!