Ebben az esztendőben Magyarországot összesen tíz (négy autós, négy kamionos és két motoros) egység képviseli a versenyen, s a hazai indulók szinte biztosan minden korábbinál jobb anyagi háttérrel vágnak neki a bő kéthetes eseménynek. A szponzorok növekvő érdeklődésének köszönhetően a magyar istállók büdzséje az idén több százmillió forint is lehet egységenként.
A Dakaron ebben az évben minden korábbinál több – összesen mintegy 580 – jármű indul, ez tizedével haladja meg a szintén rekordnak számító tavalyi létszámot. A szervezők tájékoztatása szerint ötven országból közel 270 motoros, több mint 200 autós és száz kamionos versenyez majd a kéthetes sivatagi show-n, amely minden eddiginél nagyobb kihívást jelent az indulóknak. Ebben az évben ugyanis 14 nap alatt 9273 kilométert kell megtenniük, ebből a szelektív szakaszok hossza 5736 kilométer lesz, 1500 kilométerrel több, mint egy esztendővel ezelőtt.
A rali népszerűsége annak ellenére rohamosan nő, hogy az elmúlt években többször is felmerült: a számos haláleset miatt a legnagyobb szponzorok kihátrálnak az esemény mögül, s ezért a versenyt fel kell számolni. A fenyegetőzéseket azonban az esetek nagy részében nem váltották be a támogatók, sőt a Dakar nézettségének emelkedésével egyre több vállalat jelenik meg szponzorként. A támogatói érdeklődés növekedése érthető, hiszen a sivatagi show eseményeit a tavalyelőtti 178 után tavaly már 185 országban kísérhették figyelemmel – csak Európában 150 millióan nézték a közvetítéseket.
A Dakar-rali egyik legfontosabb piaca az elmúlt esztendőkben egyértelműen Kelet-Közép-Európa lett. Térségünket egyre több résztvevő képviseli a versenyen, s a régió tévécsatornái is minden évben nagyobb óraszámban tűzik műsorra a show eseményeit, napi összefoglalóit. Tavaly világszerte a különböző televíziós csatornák összesen 643 órányi műsort adtak le a Dakarról, ez 11 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A kelet-közép-európai régió jelentőségének növekedését mutatja, hogy 2007-ben térségünkben már mintegy 155 órában közvetítették a sivatagi show-t, s így a tévés műsorszórás első ízben haladta meg a nyugat-európait, ez tavaly alig 140 óra volt – mondta Etienne Lavigne, a Dakar-rali főszervezője. Ennek megfelelően a kelet-közép-európai, és így a magyar csapatok iránt is egyre több szponzor érdeklődik.
Számos támogatóval gazdagodott például Szalay Balázs – a Dakaron 2008-ban immár tizedszer induló raliversenyző – istállója is az idén. A csapatot ebben az esztendőben összesen 27 vállalat támogatja, köztük a Procter & Gamble, amely Old Spice márkájával a team névszponzora lett. Boros Anita szóvivő elmondta: az Old Spice Dakar Team regionális csapat, összesen négy ország versenyzőit fogja össze, két autós és két motoros egység részvételével. A Szalay Balázs és Bunkoczi László páros mellett egy cseh, egy szlovák és egy szlovén egység tartozik még az istállóhoz.
Hasonlóan, de már évek óta regionális csapatot szponzorál a Mol Nyrt. is. Az olajipari vállalat is támogatja a Szalay–Bunkoczi kettőst, de rajtuk kívül egy-egy szlovák, román, szerb és magyar motoros, illetve egy szintén hazai kamionos egység is tagja az istállónak.
A támogatás értékét általában sem az egységek, sem a vállalatok nem szívesen árulják el, Szalay Balázs azonban lapunknak annyit elmondott, hogy támogatóik általában nemcsak pénzbeli juttatásokat nyújtanak a csapatnak, hanem egyben technikai szponzorok is. Becslések szerint a kisebb szponzorok is több millió forintot utalnak át a csapatoknak, s további több százezer (esetleg több millió) forint értékű technikai felszereléssel, üzemanyaggal stb. támogatják a rajthoz álló egységeket.
Bár a magyar csapatok üzleti titokként kezelik büdzséjüket, az már csak a szponzorok számának emelkedése miatt is szinte bizonyos, hogy évről évre nagyobb költségvetéssel vághatnak neki a versenynek. Szakértők szerint 20-30 millió forint körüli költségvetéssel már meg lehet próbálni a Dakart, a legnagyobb gyári csapatok azonban ennél jóval többet, akár 10-20 milliárd forintot is költhetnek egy évben, igaz, ebből az összegből 3-4 csapatot is finanszíroznak. A hazai egységek büdzséje valahol a kettő között lehet, feltehetőleg néhány százmillió forint körül alakulhat.
Dakar: egyre több szponzor
by
Autó Motor
2008. Január 04. 00:00