Visszafogott megjelenése ellenére az Xcountry sokkal közelebb áll hozzám, mint egy hónapja kipróbált rokona (AM 2007/17.), a BMW G650 Xmoto. Itt mintha elmaradt volna az érvényesülési kényszer. A müncheni formatervezők eleresztették magukat, s hagyták, hogy kulturális beidegződéseik vezessék a ceruzát. Erőltetett trendiség helyett így hát az igazi német precizitás kerülhetett előtérbe – mérnököktől mérnököknek.

Sterilizáló

Az acél hídvázra épülő újoncot mustrálva olyan érzése támad az embernek, mintha egy műtőszobát látna. Minden egyes részlet a munkavégzést szolgálja, s ez igencsak vonzó, hiszen a bajor kétkerekű egyszerűen motorozásra csábít. Ráadásul van benne valami retrós. A kerek fényszóró, a merevítővel kiegészített első sárvédő és a fekete kerékgarnitúra visszarepít bennünket a két világháború közé, amikor a tetszeni akarás luxus volt, s a német iparóriások csakis a hatékonyságra és a felemelkedésre koncentráltak. Ez az Xcountry előnye és hátránya egyben. Akiknek „bejönnek” a puritán, ám hasznos gépek, biztosan beleszeretnek a terepes Bömbibe, a XXI. század szépségorientált gyermekei azonban aligha buknak majd a konzervatív neglizsére. Őket a végtelenül kényelmes, állítható magasságú ülés és a derékkímélő testtartás csábíthatja el, no meg a tudat, hogy a tökéletes szerelési és anyagminőséggel büszkélkedő paripa valószínűleg soha nem romlik el.

Anschluss

A 160 kilogramm menetkész tömegű Xcountryt ugyanaz az ötfokozatú sebességváltóval párosított, 652 cm3-es, négyszelepes, egyhengeres Rotax blokk hajtja, mint az Xmotót, vagy a triumvirátus hardenduró tagját, az Xchallenge-et. Az osztrák gyártó vízhűtéses aggregátja kilengések nélkül, egyenletesen adja le 53 lóerős teljesítményét és 60 Nm-es forgatónyomatékát, s bár nem érdemes gyorsulási versenyeken rajthoz állni vele, a menetdinamikát nem érheti panasz.

Jómagam nagyjából egy hetet tölthettem a tavalyi Milánói Motorshow-n bemutatott BMW nyergében, s nyugodt szívvel kijelenthetem, minden szempontból meggyőzött. Már alacsony fordulatszámon is szépen húz, egyáltalán nem rángat, s olyan barátságosan duruzsol, hogy legszívesebben levettem volna a hangját tompító bukósisakot. Pörgetve sokkal elevenebb, mint azt elvárnánk tőle. Igaz, ágaskodni még egyes fokozatban sem nagyon akar, de ez nem baj, sőt inkább az ideális súlyelosztásról árulkodik, ami jól jön, ha szerpentinre vagy az erdőbe merészkedünk.

Meglepő módon a közel másfél méteres tengelytávú Xcountry első futóműve nem azonos az Xmotóéval. Sajnos! Ennél ugyanis sem az előfeszítést, sem a csillapítást nem kalibrálhatjuk, holott a kettős felhasználás megkövetelné a szabad beállítás lehetőségét. Cserében kifejezetten jól sikerült a gyári hangolás, s valamelyest megkönnyíti dolgunkat, hogy legalább a hátsó rugóstag keménységét személyre szabhatjuk. A gyakorlatban viszonylag kevés kompromisszummal jár a hiányosság. Tükörsima és rossz minőségű aszfalton egyaránt jól érzi magát a BMW, de persze nincs középút, így az utcai vetélytársak jóval gyorsabbak szilárd burkolaton, a konkurens szöcskék pedig vígan húzhatnak el mellettünk a fák között. Arra viszont csak néhány ellenlábas képes, hogy mindkét területen otthonosan mozogjon, pláne, hogy meg is álljon. Az Xcountry 300 milliméteres első és 240 mm-es hátsó tárcsával operáló fékrendszere még hosszas gyötrelmek után is magabiztosan állítja meg a motort és pilótáját, s amellett, hogy fékereje kiválóan adagolható, a blokkolásgátló is az alapfelszereltség része!

Kell egy

Többcélúságának, strapabíróságának, 5,0 liter alatti átlagfogyasztásának és könnyű kezelhetőségének köszönhetően az Xcountry nyugodt szívvel ajánlható bárkinek, akinek van motoros jogosítványa. Belvárosi cikázásra és külvárosi ingázásra éppúgy megfelel, mint hosszabb-rövidebb túrákra vagy óvatos földutas kirándulásokra, s akár az asszonyt is magunkkal vihetjük, mivel ülőhely és kapaszkodó is jut számára. A bajor gép használhatóságát valamelyest behatárolja, hogy a 13 literes tanktáskán túl csak egy mindössze ötliteres (!) túradobozt kínál hozzá a gyártó, de a motoros kiegészítőkre szakosodott kisebb cégek előbb-utóbb úgyis piacra dobják az utángyártott táskaszettet. Talán csak a 2 248 000 forintos bruttó vételár lohaszthatja le vásárlási kedvünket, de ez is csak addig tűnhet soknak, amíg szét nem nézünk a konkurensek háza táján.