Első ránézésre alig tűnik fel, hogy az RC-vel van dolgunk: nagy kerekek, ezüstös visszapillantók, diszkrét tetőszárny, dupla kipufogó. Ennyi. Semmi spoilererdő vagy ültetés, messziről üvöltő hivalkodás. Bent hatalmas kagylóülések, sportos alumíniumpedálok, alu váltógomb, bőrhuzatú kormány és alcantara üléshuzat. A motorháztető alatt viszont ott lapul a BMW-vel közösen fejlesztett 1,6-os turbómotor – ami persze azonnal feltűnősködik, ha lenyomjuk a gázpedált.
A 175 lóerős, közvetlen befecskendezéses négyhengeres ugyanaz a benzines erőforrás, amit a Mini Cooper S-ben is megtalálhatunk, s itt éppen olyan jól viselkedik, mint brit unokatestvérénél. Erős, nyomatékos, alulról is izmosan húz, kedvenc városi versenyszáma a kigyorsítás körforgalomból, alapjárati fordulatszám környékéről, harmadik fokozatban. Ilyenkor szinte nincs ellenfele. Ennek megfelelően megerőltetés nélkül lehet vele tempósan haladni, nem kell folyamatosan a váltót rángatni, hogy használható tartományba kerüljön a motor. Ez nem is baj, mert az RC ötfokozatú (!) manuálisa nem éppen a legjobb, de nem is a legrosszabb szerkezet, amit valaha forgattam, maradjunk annyiban, hogy átlagos. Ami viszont nagyon hiányzik belőle, az a hatodik fokozat, hiszen a sportváltozat váltóáttételei rövidebbek, s ez bizony sem a zajszintnek, sem a fogyasztásnak nem tesz jót. Ebből a szempontból az 1325 kg-os önsúly is hátrányt jelent, ami szinte hihetetlennek hangzik egy kiskategóriás autótól, pedig igaz. Ennek megfelelően az átlagfogyasztás 10-11 liter körül mozgott városban és valamivel alatta országúton, de a 7,2 literes gyári átlagot szinte lehetetlen elérni – főleg „rendeltetésszerű” használat mellett.
Harcra fel?
A 207 RC kínálja magát a lendületes autózáshoz, és ebben többé-kevésbé a némileg áthangolt futómű is partner. Az apróbb változtatások mellett keményebb rugókat kapott, azonban sem a stabilizátorokhoz, sem a lengéscsillapítókhoz nem nyúltak az átalakításkor. Ennek megfelelően sima útfelületen nagyon gyorsan és pontosan kanyarodik az RC, hangolásának köszönhetően pedig – és talán ez az egyik legjobb pontja – szinte teljesen semlegesen fordul, gázelvétellel azonnal túlkormányzottságra provokálható, szinte kiirtották az alulkormányzottságot a repertoárból. Mindezek mellett hajtási befolyása is csekély, szóval ebből a szempontból igazi élményautó. Ami mégis ront az összképen, az a folyamatosan jelen lévő nagy karosszériadőlés és billegés, no és az útegyenetlenségek rossz kezelése, ami egyértelműen a rugózás-lengéscsillapítás diszharmóniájára vezethető vissza.
Persze ha nagy a baj, az alapfelszerelésű Teves Mk60-as ESP úgyis közbeavatkozik (ABS, elektronikus fékerőelosztó (EBFD), vészfékasszisztens (EBA), kipörgésgátló (ASR) és az alul- és túlkormányzottság ellen ható CDS). Biztonsági téren egy igazi újdonságot is felvonultat a 207 RC: az SSP (Steering Stability Program) elnevezésű kormánystabilizáló elektronika összekapcsolja az ESP-t az elektromos szervokormánnyal, ami kategóriájában egyedülállónak számít. A rendszer eltérő tapadási viszonyok között csökkenti a fékerőt a jobb útfogású oldalon, s bizonyos mértékű ellenkormányzással segít megtartani az irányt.
A 207 RC a maga 175 lóerejével a kiskategóriás GTI-k alsó teljesítményskáláján játszik, viszont ennek megfelelően az ára 5 080 000 forinttól indul, ami legalább olyan jól hangzik, mint amilyen jól megy, ennek ellenére már csak jól fésült, illedelmes leszármazottja annak az ízig-vérig sportos kisautónak, ami előtt valaha egész Európa leborult.