A hazai újautópiac 2007 első félévében sem szolgált meglepő fordulattal. Az összértékesítés visszaesett, mégpedig meglehetősen erősen, 11,6 százalékkal. A gyengélkedés évek óta tart, az idei változás negatív előjele tehát nem szokatlan, a mértéke azonban a korábbi időszakokhoz képest is erőteljes.

Rossz kezdés

Hosszú idő után idén először fordult elő, hogy a kivételek is erősítették a szabályt. Az eddig a recesszió ellenére is figyelemre méltó emelkedést produkáló márkák közül sok eséssel zárta az elmúlt félévet. Az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és a Hyundai Motor Hungary adatai alapján a 39 vezérképviseletből csak 17 büszkélkedhet pozitív mérleggel, ráadásul közülük hét a néhány tucatos forgalmat produkáló importőrök körébe tarozik. Az átlaghoz képest kiemelkedően teljesítők kivétel nélkül távol-keletiek: a Kia (+45,1%), a Honda (+27,4%), továbbá a Nissan (+19,9%), a nagy vesztesek táborába pedig a Dacia (-64,4%), a Renault (-32,2%) és a Chevrolet (-27,8%).

A Suzuki százalékban kifejezve ugyan „csak” 17,5-öt rontott, darabszámban viszont 3272 autóval múlta alul tavalyi önmagát, ami egy közepes piaci részesedésű márka teljes félévi eredményének felel meg. Az eddigi “bezzegcég”, a Ford Hungária is gyengébb félévet zárt az előző év azonos időszakához képest. A Ford legfeljebb azzal vigasztalódhat, hogy az átlaghoz képest kevesebbet rontott (-7,5%), na és még inkább megszilárdította a márkarangsorban nemrégiben elért harmadik helyét.

Zsugorodás

Idén először látszik megtörni a nagy értékű gépkocsik iránti erős kereslet is, pontosabban lelassult a növekedés. Ezzel szemben erőteljes csökkenést mutattak a mini, a kis- és az alsó-középkategóriás modellek, amelyekből a két utóbbi osztály teszi ki a magyarországi új személyautó-értékesítések háromnegyedét. A prémiumgyártmányok és a terepjárók szegmense, valamint az egyterűek nagyszerű szereplése nem sokat javított a mérlegen, csupán némi gyógyírt jelent a több sebből vérző üzletágnak. Az ötmillió forint feletti átlagárú gépkocsik eladásainak szárnyalása legfeljebb azt bizonyítja, hogy a tehetősebb réteg valamelyest nőtt, s az autóvásárlási kedvük is töretlen.

Vesztesek és nyertesek véleménye

Három kérdéssel kerestük meg az elmúlt félévi értékesítésében átlagosnál jobban, illetve rosszabbul szereplő márkák képviselőit: 1. Milyen okok állnak a féléves eredményük mögött? 2. Mit vár a cég a jövőben saját magától? 3. Mit vár a cég a jövőben a magyar piactól? +45,1% – Juhász Judit (PR-vezető – Kia) – A siker kulcsa a Cee’d volt, de azért az akciós modelljeink is szépen fogytak. Év végéig további javulásban bízunk, jön ugyanis a Cee’d SW (kombi), valamint a felújított Sportage is (szintén Zsolnáról). A hazai piacon év végéig nem várunk növekedést, s jövőre is stagnálást prognosztizálunk. +27,4% – Nagy Károly (PR-vezető – Honda) – Az év első három hónapjában nagyon jól szaladt a szekér. Az átlagot jócskán meghaladó teljesítményünk a Civic és a Jazz, valamint a City modellek iránti kereslet élénkségének, továbbá a tavalyi évről átcsúszott rendelések idei teljesítésének köszönhető. Idén is mindent megteszünk a sikeres folytatás érdekében, a magyarországi helyzetet illetően pedig stagnálásra utaló jeleket észlelünk, s ez szerintünk 2008-ban is fennmarad. +19,9% – Mihályi Norbert (PR-vezető – Nissan) – Konkrétan a Qashqai és a 4×4-es modelljeink, valamint az Almera piaci búcsúja, no és nem utolsósorban a Note első teljes féléve húzta fel az eladásainkat. A közeljövőben a márka értékesítéseinek további növelése a célunk. A teljes hazai piaccal kapcsolatban 2008 első negyedévéig nem számolunk növekedéssel. -64,4/-32,2% – Kismartoni Péter (PR-vezető – Dacia/Renault) – Renault-fronton a gazdaságosan értékesíthető modellekre (Mégane, Scénic) helyeztük a hangsúlyt, míg a Dacia esetében a nyugat-európai felfokozott érdeklődés miatt kialakult autóhiány volt a visszaesés fő oka. Az év végéig a Laguna III. érkezésével a Renault márka presztízsnövekedését és ezzel együtt az eladások felfutását várjuk, illetve bízunk abban, hogy a Dacia gyáraiból végre Magyarországra is jut az igényeknek elegendő mennyiség. A hazai piac gyengélkedése szerintünk jövőre megáll, de emelkedés még nem lesz. -27,8% Dános András (PR-vezető – Chevrolet) – Sajnos nem úgy kezdődött ez az év, ahogy elterveztük. Elsősorban a potenciális vásárlóink anyagi helyzetének romlásával magyarázzuk az első féléves eredményünket. Az év hátralévő részétől természetesen a Chevrolet márka erősödését várjuk, az általános magyarországi helyzet talán 2008 második negyedévétől fog javulni. -17,5% – Tihanyi Tamás (PR-vezető – Suzuki) – Egyértelműen a nehéz gazdasági viszonyok és a kiszámíthatatlan jövő okozták a Suzuki modellek értékesítési hullámvölgyét. Saját házunk táján a Splash jövő tavasszal kezdődő értékesítéséig nem számítunk javulásra, a magyar piac jövőjét illetően pedig az év végéig további gyengülést, majd jövőre szinten maradást jósolunk.

A legnépszerűbb típusok tízes listáján 7:3-ra vezet a B szegmens a C előtt, a C piaci részesedésének rendületlen növekedése, illetve a B folyamatos csökkenése mellett. A modellek versenyében az első helyet biztosan őrzi a Suzuki Swift, a további sorrend pedig azt támasztja alá, hogy az átlagos magyar autóvásárlónak a hárommillió forintos vételár jelenti a plafont.

Abból kiindulva, hogy szakemberek szerint a hazai életszínvonal rövid távon stagnál, az év végéig minden valószínűség szerint nem lesz jelentős változás az új személyautók hazai piacán. Ezért esélyes, hogy a kereskedelmi trükköké, az egyes autós és finanszírozó cégek akciózásaié lesz a főszerep a novemberi, decemberi hajrában.