A Golf különböző generációiból eddig összesen 25 millió darab készült, ebből 1,2 millió kombi. Azt persze soha nem tudjuk meg, mennyivel lenne nagyobb az utóbbi szám, ha az I. és a II. Golfból is elérhető lett volna egykor a Variant, mindenesetre a III. és a IV. nemzedékből 579 635, illetve 624 975 példány gördült le a gyártósorokról. Mindkettő tekintélyes mennyiség, ennek ellenére a Volkswagen a Golf V széria fejlesztésekor elvetette a kombi verziót. Helyette a Touran és a Golf Plus formációkkal akarta kielégíteni az egyterű alsó-középjategóriás Volkswagenek potenciális vevőkörének igényeit. Ez részben sikerült csak, a négy éve gyűlő tapasztalatok ugyanis azt mutatják, az igazi kombisok hosszú és lapos autót akarnak, s nem egy magas és dagadt, kurta ötajtóst. Mivel az eddig mellőzött kombirajongók időközben bőven elérték azt a kritikus tömeget, amely miatt kifizetődő a modellpaletta további bővítése, a Golf V Variant előtt szabaddá vált az út. Különösen úgy, hogy a platform- és modulstratégia által alacsonyan tartható fejlesztési költség tulajdonképpen csak filléreket igényelt.

Hasonmás

Hogy milyen az új Golf variáns a gyakorlatban, azt a napokban lehetett megtudni az új autómodellek bevezetésekor szokásos nemzetközi menetpróba alkalmából. Ezúttal Németországban zajlott ez az esemény, aminek két előnye is volt. Egyrészt a pihenők során a jármű köré sereglő középkorú, átlagosan jól szituáltnak tűnő helybeli férfiak meggyőző cáfolatául szolgáltak ama sokak által megfogalmazott aggálynak, miszerint egy ilyen “szokni kell” kinézetű farral bizony nem lesz nagy érdeklődés a nóvum iránt. Másrészt az ottani sebességkorlátozásoktól mentes autósztráda-szakaszokon kiderült, a megváltozott súlypont, valamint a növelt, 600-630 kilogrammos teherbírás ellenére a Variant is hamisítatlan Golf a menettulajdonságait illetően. Azaz magasfokú biztonságérzetet és hasonlóan elismerésre méltó komfortot nyújt, forgalmi környezettől, útburkolattól, kanyartól és sebességtől függetlenül.

A B-oszlopig bezárólag a külső-belső formai megoldások, valamint a helykínálat és az ergonómia terén sem különbözik nagyon az ötajtóstól. Csupán az arca nemesebb egy kicsit, az “egybe hűtőmaszkot” és a gazdag krómozást a Jettától kapta. Az esztétikum mellett ama apróság is indokolta ezt, hogy azzal egy helyen, a mexikói Pueblában készül, az elejével tehát nem kellett variálni. A hátulja ellenben képeken és életben is nagy talány, legalábbis formailag. Bár a gyáriak hangsúlyozták, hogy nem akartak kis Passatot csinálni, mindenesetre az amúgy igényes és fejlett részletmegoldásokkal gazdagon ellátott prakti-Golfot csak hátulról nézve még az is megkérdőjelezhető, hogy egyáltalán Volkswagen termék-e.

Pedig VW

Pedig az, mi több, a koncepció teljesen passzol a márkanév eredeti “Népautó” jelentéséhez. Semmi sallang, csakis robusztus felépítés, kiforrott technika, néhány innovatív megoldás és végletekig fokozott praktikum. Ezek az új Golf Variant kulcsszavai. Amellett, hogy eleve fél köbméteres a csomagtartója, az aszimmetrikusan osztható támlák és ülések révén akár másfél köbméteres, minden oldalról szinte sík, mértani forma alakítható ki. A kisebb-nagyobb tárgyakat összesen 17 különféle rekesz, mélyedés várja, mindennek akad hely, legyen az könyvespolc vagy létra, kerékpár, esetleg rejtegetni való pénztárca, mobiltelefon.

A Variantból hiányzik az alap Golf 1,4-es, hagyományos benzines erőforrása. A sort az 1,6-os 102 lóerős nyitja és az 1.4 TSI 170 lóerős változata zárja, a két véglet közé pedig az 1.4 TSI (140 LE), valamint az 1.9 TDI (105 LE) és a 2.0 TDI (140 LE) ékelődik be. Az 1.6 és az 1.9 TDI aggregátokhoz ötfokozatú kézi sebességváltó jár alapáron, az előbbihez ötfkozatú Tiptronic, az utóbbihoz hatfokozatú DSG kérhető plusz pénzért. A maradék három egységhez hatfokozatú manuális sebességváltót ad a VW, extraként pedig kizárólag a hatos DSG-t kínálja. A biztonsági alapfelszerelések közül a hat légzsák és a blokkolásgátló, míg a kényelmiek közül a légkondicionáló berendezés érdemel említést, valamint az opciós listáról egy eddig ismeretlen tétel. Ez nem más, mint az EOS kupé-kabrióéra hajazó dupla üveg panorámatető, amely fényből és friss levegőből egyaránt nagyvonalú mennyiséget enged az utastérbe.

Józanoknak

Noha a modell jövőbeni sikerét némileg beárnyékolhatja a külsejét tekintve márkaidegen, meglehetősen kevés esztétikai élményt nyújtó farrész, a csomagtérajtót felnyitva már nincs ok a panaszra. A józan és praktikus Golf Variant elsősorban a külsőségekre kevésbé fogékony, szerény, tradíciókat szerető réteg számára lehet jó választás. Meg persze mindazoknak, akik mindig is olyan Golfot szerettek volna, amelyik többet tud az átlagos ötajtósnál, mégsem kerül sokkal többe. Aki pontosan meg szeretné tudni az árkülönbséget, annak egy kicsit még várnia kell. Legalábbis a magyarországi adatokra, a Golf V Variant modellváltozat hazai árlistája a nyár közepétől induló forgalmazástól válik nyilvánossá. Addig a Jetta megfelelő verzióihoz lehet viszonyítani a hatodik, leginkább felhasználóbarát Golf árait.