Már 25 évvel ezelőtt megkezdte a Volkswagen a gyártóüzemek fokozatos kiépítését a jövő legfontosabb távol-keleti piacán. Az ennek érdekében alapított vegyes vállalatok, a Volkswagen Shanghai és az FAW-Volkswagen, az évi több mint 700 ezres kapacitással biztosítják ma a Volkswagen konszern piacvezető szerepét Kínában.
A nyolcvanas években az új értékesítési piacok megnyitása állt a Volkswagenwerk AG vállalati stratégiájának középpontjában. Miközben a nyugat-európai ipari országokba irányuló export stagnált, új lehetőségek nyíltak Ázsiában. Különösen a Kínai Népköztársaság a hihetetlen mértékű erőforrásaival, az alacsony motorizáltságával és az éppen még csak kiépülő autóiparával tűnt kiemelkedően jó választásnak a jövőre nézve. A pekingi kormány engedélyezte a tervgazdaság számára az együttműködések lehetőségét, és meghatározta ezen szerződések sarokpontjait. Támogatta a wolfsburgi gyártóval alapított vegyes vállalatokat a nyugati befektető műszaki tudásbázisára és pénzügyi erejére való tekintettel. A próba-összeszerelési szerződés alapozta meg a német–kínai sikertörténetet, amely a „Shanghai Volkswagen Automotive Company, Ltd.” (SVW) 1985. február 16-ai megalapításával érte el első mérföldkövét. Már 1985. szeptember 1-jén legördült a futószalagról az első Kínában összeszerelt Volkswagen, egy Santana. A típus hatalmas népszerűsége szárnyakat adott az üzem és a vállalat fejlesztésének.
1991-ben zárult le egy modern sanghaji gyártóüzem létrehozásának első fázisa. A helyben készült alkatrészek magas aránya miatt a Santana ekkor már nem importjárműnek számított, hanem igazi „made in China” Volkswagen volt. Ennek köszönhetően mentesült a jármű az importkorlátozások alól, és az értékesítése rövid idő alatt az egekig szökött. Az így elért piacvezető szerepet a Volkswagen 1991. február 6-án biztosította be egy újabb vegyes vállalat alapításával. A „FAW-Volkswagen Automotive Company, Ltd.” (FAW) létrehozásával egy újabb, kezdetben évi 150 ezer darabos kapacitású gyártóüzemet létesítettek Csangcsunban, ahol 1993 végén megkezdték a Volkswagen Jetta gyártását. Az emelkedő eladási darabszámok jelentették az előrelátó befektetések jutalmát a legnagyobb európai autógyártó számára: 1990-ben még csak 33 851 autót értékesítettek Kínában, azonban 2000-ig megtízszereződtek az eladások.
Bővítették a gyártókapacitást annak érdekében, hogy bírják a tempót Ázsia legerősebben fejlődő piacának folyamatos, robbanásszerű növekedésével. 2003-ig az addigra már három üzemmel rendelkező Shangai Volkswagen és a csangcsuni FAW két gyárának összkapacitása közel 700 ezer járműre nőtt. A 2004 előtt fennálló kapacitásbeli hiányokat további vegyes vállalatokkal pótolták. Azóta készülnek motorok Sanghajban és Dalianban, váltók Sanghajban, valamint hajtáslánc-részegységek Csangcsunban. Ez egyúttal jelentősen növelte a „hazai” készítésű alkatrészek arányát a Kínában készült típusok 11 tagúra bővült palettáján. A Volkswagennek az elmúlt három évben szembe kellett néznie a növekvő számban a kínai piacra nyomuló külföldi gyártókkal. A Volkswagen konszern a konkurencia nyomására új, vonzó típusok bevezetésével reagált. A helyi beszállítók támogatása, valamit az, hogy a vegyes vállalatokat szorosabban bevonták a VW beszerzési szövetségébe, jó hatással volt az együttműködésre, és ezáltal a költségek csökkenéséhez vezetett.
E szilárd alapok lefektetésével a Volkswagen megerősítette pozícióját, így a tavalyi évben 711 186 járművet értékesített Kínában. Hiszen egy dolog biztos: a több márkát egyesítő wolfsburgi konszern jövőjéhez nagyban hozzájárul Kína is, ugyanis Németország után ez a legfontosabb piac.