Vélemények szerint a márkaimportőrök már-már öngyilkos akciókba kezdtek, és több százezres kedvezményekkel vehet kocsit, aki a gazdasági megszorítások ellenére most szánja rá magát autóvásárlásra: nem ritka az ötvenszázalékos kedvezménnyel kínált extrafelszereltség sem. A várakozások szerint ugyanakkor mindennek ellenére az idén 10-15 százalékot esik vissza a piac.
Február elsejétől néhány tized százalékkal drágultak az autók a regisztrációs adó módosítása miatt. Mindez azonban csak papíron jelent drágulást, hiszen minden tömegmárka jelentős kedvezményt biztosító konstrukciókkal csalogatja a vevőket a szűkülő piacon.
A kereskedőket is meglepő meglehetősen jó januári és az átlagos februári forgalom révén az első két hónapban mindössze 0,3 százalékkal kevesebb, 25 094 új gépkocsi kapott rendszámot. Az első negyedévben mégis 3-4 százalékos eladáscsökkenést vár a szakma, mivel márciusban a keresletcsökkenés 10 százalék körül alakult. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke úgy tudja, hogy nemcsak a szeptemberi tévészékházostromot követő események ártottak súlyosan a forgalomnak, a március 15-e körüli napokban is elmaradtak a vásárlók a szalonokból.
Nem csoda hát, hogy a fogyasztókat elbizonytalanító gazdasági-politikai környezetben egymást érik az akciók, azonban ez a fajta verseny nem most kezdődött. Amint azt Oros Attila, a Citroën Hungária marketingigazgatója elmondta, a 2002–2004-es csúcsévek elmúltával minden márka folyamatosan él a vevőcsalogató marketingmódszerekkel. Így manapság – árszegmenstől függően – 10-15 százalékos előnyhöz is juthatnak a vevők.
Más a helyzet a prémium szegmensben, ahol inkább csak az extrafelszereltségi csomagot adják olcsóbban, így például a 10-16 millió forintba kerülő Audi A6 úgynevezett Business kiviteléhez az extrákat féláron, 500 ezer forintért adja az importőr. Az Audi márkaigazgatója, Mátrabérci Sándor ugyanakkor attól tart, hogy a prémium szegmenst is elérte a keresletcsökkenés. Noha a tavalyi első két havi 264-gyel szemben ez év február végéig 359 kocsit adtak át, több luxusmárka sokkal gyengébben kezdte az évet. Tudomásunk szerint a Mercedes az idén is 180 darab körül adott el két hónap alatt, és csupán a Volvo-értékesítés növekedett 184-ről 225-re. A gazdasági helyzet változására azonban legélénkebben a kisautópiac reagál.
A versenyképes listaárak ellenére a piac megköveteli, hogy különféle kedvezményeket is nyújtsunk, így a Suzuki-vásárlók akár több százezer forinttal is kedvezőbben juthatnak autóhoz, ha valamelyik limitált sorozatból, illetve a promóciós hitelkonstrukciókból választanak – mondta el a Magyar Suzuki PR-vezetője, Tihanyi Tamás, hozzáfűzve, várhatóan több kocsit adnak el március végéig, mint az elmúlt év első negyedévében.
A legnagyobb autóimportőr vállalat, a Porsche Hungária Skoda márkaigazgatója, Méhn Imre ugyan nem számol be eladásnövekedésről, hiszen a várhatóan közel 3800-as negyedéves kiszállítási darabszám néhány százzal elmarad a bázistól, azt azonban kiemeli, hogy a cseh autók piaci részesedése növekszik a szűkülő piacon. Ennek érdekében erőteljes a márka jelenléte a promóciós akcióversenyben.
Az importőri akcióknak köszönhetően a Skoda-értékesítések különösen jól indultak ebben az évben. Így az első negyedévben növelhettük eladásainkat az elmúlt év azonos időszakához képest – jelentette ki a Skoda-, Opel-, Chevrolet- és Toyota-kereskedésekkel rendelkező Schiller Autócsalád vezetője, Schiller Gábor. Mint mondta, a Toyota forgalmát az új Corolla megjelenése élénkíti, s már most felfokozott az érdeklődés a csupán májusban piacra lépő Auris iránt is. Ennek alapján a második negyedévre is jó Toyota-forgalmat remél a cégvezető, aki azt várja a márkaképviseletektől, hogy a forint jelenlegi erős árfolyamából származó előnyt valamilyen szinten a marketingre és további kedvezményeket biztosító kampányokra fordítják.
Ferró Imre Volkswagen-márkaigazgató szerint egyes márkák kereskedői öngyilkos kedvezményeket alkalmaznak, a VW azonban nem él kockázatos akciókkal. Kiemelte, nem emiatt csökkent a márka forgalma az első két hónapban, hanem azért, mert a leépítési tervek a tavalyi második fél évben sztrájkhullámot váltottak ki a belga és a spanyol Volkswagen-gyárakban, így csak mostanára tölthették fel a Golf- és a Polo-készletet.
Rá kell ébredni, hogy hosszú távon nem az engedmények hoznak több vásárlót – vélekedik Gablini Gábor, rámutatva: a Toyota és az Opel annak ellenére növeli eladásait, hogy nem vezettek be erőteljes akciókat. Másrészt a sok százezres kedvezményekkel élő tömegmárkák folyamatosan leértékelik korábban eladott modelljeiket, amelyeket persze a használtautó-piacon is csak olcsóbban lehet értékesíteni, illetve hátrány éri a tulajdonost az autócsere alkalmával, az alacsonyabb beszámítási érték miatt.