Akár már unalmas is lehetne, hogy már megint a parkolási bírságokról írunk, de az elmúlt hetekben milliárdos nagyságrendű tartozásokról szóló csekkeket küldtek szét országszerte a parkolótársaságok, illetve a velük szerződő behajtó cégek, így a kimeríthetetlen téma ismét aktuálissá vált. Ráadásul a fizetési felszólítások – százezres tételek is akadnak bőven – jelentős százaléka jogtalan, ezért a februári mikuláscsomagok boldog tulajdonosai ott reklamálnak, ahol csak tudnak. Első útjuk általában a közutálatnak örvendő parkolótársaságok ügyfélszolgálatához vezet, ahol azonban többnyire negatív választ kapnak. Ezután pedig már a vérmérséklet számít. Vagy ügyvédhez fordulnak és bíznak az igazságszolgáltatásban, vagy az ombudsmanoknak írnak segítségkérő panaszlevelet. Persze olyan is akad, aki egyszerűen a szemétkosárba küldi a csekket és várakozó álláspontot vesz fel, de természetesen fizetni is lehet.
A parkolási büntetéssel kapcsolatos levelek mostani dömpingje egy tavaly decemberben elfogadott törvénymódosításnak köszönhető. Többek között a Magyar Autóklub lobbizásának hatására ugyanis az ötéves elévülési időszak egy évre csökkent. Ezért az új szabály február 22-i hatályba lépése előtt a parkolótársaságok minden korábban regisztrált állítólagos vétkesnek kiküldték a felszólítást.
„Azt kell látni, hogy 450 ezer felszólítást küldtünk ki a törvényváltozás miatt az elmúlt hónapokban, és ennek egy ezreléke is már 450 eset” – mondta Lónyai Tamás. A főváros hét kerületében illetékes Centrum Parkoló Kft. kereskedelmi igazgatója szerint a rendszerükbe bevitt adatlapok fotó nélkül is bizonyítóerejűek.
Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél!
Az egyik nagy kereskedelmi tévécsatorna műsorában egy arcát és nevét nem vállaló volt parkolóőr a minap arról mesélt, hogy ő és a kollégái hogyan tették hatékonyabbá és kifizetőbbé a fáradtságos munkájukat. Feljegyezték a mellettük elhaladó autó adatait, s aztán a központban bevitték a rendszerbe. Így még a leglelkiismeretesebb díjfizetők is kaphatnak egy vastag felszólító levelet. Ugyanakkor feltételezhető, hogy a kiküldött csekkek döntő többsége mégiscsak a valódi mulasztókhoz kerülnek.
„A várható parkolási perekben akkor lesz garantált nyerési esélyük az autósoknak, hogyha bizonyítani tudják, hogy a kocsijuk az adott időpontban külföldön volt vagy egy szervizben állt darabokra szerelve” – mondta Tóth Zsuzsa, a Magyar Autóklub szakjogásza. Ugyanis jelenleg még nem kiforrott a bírói gyakorlat: az egyik bíró elfogadja a gyakran rugalmas erkölcsű parkolóőrök által készített listára – típus, szín, rendszám, helyszín és időpont – épülő adatlapokat bizonyítékként, a másik nem. Ugyanakkor az is előfordult már, hogy a parkolóőr tanúvallomása alapján döntöttek. Szeles Ákos, a Parkolókat Üzemeltetők Egyesületének alelnöke pedig egy figyelemreméltó statisztikával szolgált, miszerint az esetek 96 százalékában a társaságoknak adtak eddig igazat a bírók, tehát csak négy százalékban az autósoknak. Ha pedig mégis kiderül, hogy a cégek alaptalanul vádoltak meg valakit, akkor annak nincs semmilyen szankciója.