A gyártó jó 10%-kal alábecsülte a Panda iránti érdeklődést, az eredeti tervben kitűzött évente 200 ezres darabszám helyett eddig 660 ezer példány talált gazdára a piaci megjelenés óta eltelt három évben. A siker elsősorban talán a visszafogott formatervnek, a funkcionális és kényelmes utastérnek, és a kategóriában kifejezetten jónak mondható alapfelszereltségnek köszönhető, a Panda a gyártó szerint a jelenleg “leg-Fiatabb” Fiat típus. Így aztán a 2007-re előirányzott modellfrissítéssel nem is kellett sokat vacakolniuk: a jövő évi Pandákon nem kell átszabott lökhárítóért, vagy máshogy színezett lámpaburáért lelkesedni, a típus mindössze négy új külső fénnyel és néhány új belső kárpittal gazdagodott. És persze van két új modellváltozat, a szupertakarékos, metángázzal üzemelő Panda Panda, és a várva várt sportváltozat, a 100 HP.

Előbbi kettős üzemű környezet- és pénztárcabarát változat. A Panda Panda alapját az autó négykerék-hajtású verziójához kifejlesztett padlólemez adja, ebbe rejtettek két darab 72 literes, metángáz tárolására alkalmas tankot. A tárolók elhelyezkedése biztonságos, és a 206 literes csomagtartó űrtartalmát sem csorbítják. Az 1,2 literes motorral hajtott autóban egy 30 literes benzintank is található, míg gázüzemben kb. 300 km megtételére alkalmas. Az autó CO2-kibocsátása nagyjából 23%-kal alacsonyabb, mint az egyenértékű benzineseké, gázzal hajtva pedig szinte egyáltalán nem távoznak szennyező részecskék az autóból. Olaszországban biztosan sikeres lesz a takarékos kismedve, nálunk, a metángáz-töltőállomások ritkasága miatt viszont biztosan nem fog elterjedni ez a különleges modell.

Erődemonstráció

Annál szebb jövő előtt áll a széria izomgolyója, a 2007-es modellévre előirányzott, de már most megvásárolható 100 HP. Az Emotion kivitelre épülő autóban bőrkormány és ködlámpa is található, de nem ezek teszik sportos modellé. Fontosabb alkatrészei a négy tárcsafék, az áthangolt futómű, az ekkora autón pályagumiknak tűnő 195/45 R15-ös abroncsok és a Grande Puntóból átemelt, plusz öt lóerővel felduzzasztott 1,4 literes 16 szelepes motor. Hengerűrtartalma és 100 lóereje révén persze még nem vérbeli sportmotor, de mivel csak 975 kg-ot kell vonszolnia, egész kellemes hajtást biztosít a Pandának. 0-ról 100 km/óráig 9,5 másodperces sprint és 185 km/órás végsebesség számszerűsíti képességeit, a motor szorgalmasan pörög, de korántsem vérmes, s egy pillanatig sincs olyan érzésünk, hogy ne férne el még 30-50 lóerő a motortérben. A sportfutómű hangolása legalábbis olyan jól sikerült, hogy ezt feltételeztük. Talán majd később, egy Abarth-változatban megkapjuk…

Jelmezverseny

A Panda egy rendkívül egyszerű kivitelű autó, sallang- és csicsamentes. Mivel azonban senki sem szeret unalmas autót gyártani, a Fiat rendszeresen érdekes vagy különleges modellekkel igyekszik felkavarni az autó körül nyugisan, bár nagy mennyiségben csordogáló állóvizet. Ezen a bemutatón is megnézhettünk párat. Kezdésnek mindjárt az olaszoknál egész jól fogyó Panda Alessit. Az Alessi neves formatervező céggel közösen kialakított modell magyar szóval nehezen körülírható, használjuk rá a zenéből kölcsönzött funky kifejezést. Tulajdonképpen semmi különös nincs benne, kéttónusú fényezés és ezzel összhangban álló beltér jellemzi. Jár hozzá tetősín, felnijei pedig leginkább a Ferrari F-1-es autóján idén felbukkant “telekerékre” emlékeztetnek. Érdekesség még, hogy a C- és D-oszlop közti aprócska ablak a karosszéria fő színével harmonizál. Kiállították a Csatornát átúszó Panda Terramarét, aminek kétéltűségén kívül legfőbb vonzereje, hogy egyedi példány, ráadásul a gyártótól teljesen függetlenül készült, egy milánói mérnök, Maurizio Zanisi keze munkája által. Az autó megjárta már a Pó folyót, a Comói-tavat és a Tirrén-tengert is Nápoly és Capri között. Zanisi annyira magányos farkas, hogy jelenleg is készül egy különleges vízi útra valahol, de még a Fiatnak sem árulta el, hogy pontosan merre hajózik legközelebb. Idén nyáron Caprin teljesített szolgálatot a Panda Jolly. Az autót a Fiat Centro Stile tervezte, és a prototípusok gyártására szakosodott Stola kivitelezte. VIP turisták fuvarozására használták a kabrióvá alakított, kötélből és háncsból készített belterű különlegességet. A Ducatival folytatott kooperáció eredménye a Panda Monster. Az exkluzív széria 695-ös darabszáma az idén bemutatott legújabb Ducati Monster 695-re utal. A Panda Cross változatot exkluzív felszerelésekkel gazdagító modellből kb. ötszáz darab már gazdára is talált, a szép bőrbelsőn kívül vonzó egyediséget biztosít a B-oszlopon található, mancsba helyezett, sorozatszámot mutató plakett. Sajnos nem vezethettük, de legalább megtapogathattuk az Olaszországban junior rali márkakupára felkészített Panda Rallyt. A tízautós bajnokság nyertesei között évad végén 365 500 eurót, egy Panda Abarth Kit Cart, két Panda 4×4 Multijetet és két Panda Multijetet osztanak szét. Az autót gyári csövezés, az 1,2-es motortól frenetikus, 130 lóerős teljesítmény, nagyobb fékek és 60 mm-rel kiszélesített nyomtáv jellemzi.

Szóval a Panda 100 HP igazán kellemesen vezethető, kiküszöbölték a magas kasztni billegését, visszafogták az alulkormányzottságot, és a négy tárcsafék is szépen, rángatás és fenékrázás nélkül lassítja az autót. Hangélmény nem jár ehhez a változathoz, még magasabb fordulaton sem erősödik fel a krómozott kipufogóvégből érkező motorhang. Annál jobban

sikerült a 100 HP ruhája, pont a kellő mértékben morcosodott az új lökhárítóval felvértezett orrkiképzés, jól néz ki a nyolcküllős alufelni, és hátulról is jól mutat a “diffúzorparódiával” átszabott hátsó lökhárító. A sportos megjelenést a Pandemonio fantázianevű csomag megrendelésével lehet még hangsúlyosabbá varázsolni, mely vörös féknyergeket, krómozott (fehér fényezés esetén vörös) oldalbetéteket, ezüstszínűre festett 15-ös alufelniket és visszapillantó tükröket, sportos pedálokat és különleges szőnyegeket tartalmaz. Dögös kis törpe, amely vagány megjelenésével minden bizonnyal itthon is sokak fejét elcsavarja majd. Bár ő a leggyengébb a gyárilag felpiszkált apróságok (Citroën C2 VTS, Ford Fiesta ST, Suzuki Swift Sport) közül, a 3,3 milliós árcédula nyomós érv lehet, ha valaki egy kicsi, de az alapmodelleknél élvezetesebben vezethető típust keres.