A kocsik gazdag alapfelszereltségének egyebek között része a kílmaberendezés, a multifunkciós kormánykerék, a sebességfüggő szervokormány, az ESP, a szelektív lengéscsillapítók, a fej-/mellkasvédő oldal- és az adaptív első légzsákok, valamint az överőkorlátozók. Részben új, részben továbbfejlesztett motorjaik akár 38 százalékkal erősebbek, ugyanakkor akár 10 százalékkal takarékosabbak, mint az eddigiekben. Az egyedülálló szendvicspadlólemez-koncepció és a „one-box”-dizájn egyértelműen megkülönbözeteti az A-osztályt a többi autótól.
Karosszériájának vonalvezetése egyrészt különleges karakterét, másrészt legfontosabb tulajdonságait – a dinamizmust – hangsúlyozza. Új formájú fényszórói, a korábbinál markánsabb hűtőmaszkja, domború sárvédői és lendületes övvonala egyaránt masszivitást, dinamizmust és magabiztos fellépést sugároz. Megváltozott méreteinek és arányainak köszönhetően most még inkább erőt sugárzó a külseje: az új A-osztály 232 milliméterrel hosszabb és 45 milliméterrel szélesebb, mint az előző generáció képviselője.
Az új, háromajtós modellváltozat is rendelkezik az A-osztály valamennyi biztonsági és kényelmi berendezésével, amelyeket formai részről sportos, fiatalos vonalvezetés egészít ki igen hatásos módon. 2004. végétől a háromajtós kivitel fogja megtestesíteni a Mercedes-Benz személygépkocsi-kínálatának legkedvezőbb árfekvésű, ám annál vonzóbb darabját.
Az A-osztály második generációja is számos kivételes műszaki megoldással dicsekedhet: összesen több mint 200 szabadalmaztatott újdonságot állít a kényelem és a biztonság szolgálatába. A frontális és oldalirányú ütközéskor fokozott védelmet nyújtó szendvicspadló mellett az új fejlesztésű öv- és légzsákrendszer is a Mercedes-Benz autóitól megszokott magas szintű biztonságot szolgálja. Részei többek között a kétfokozatú adaptív első légzsákok, az első és a hátsó, szélső ülőhelyekhez tartozó övfeszítők, az adaptív överőkorlátozók, valamint az eddigi oldallégzsákokat leváltó új fej-/mellkasvédő oldallégzsákok.
Az új A-osztály a menetbiztonság és -kényelem terén is számos újdonsággal szolgál. A futómű újdonságai között első helyen említendő az újfajta parabola-hátsó tengely, amely a korábbinál pontosabban vezeti meg a kerekeket, és mérsékli a karosszéria kilengését kanyarban. Ezzel döntően számottevően a kocsi példás menetbiztonságához, sportos irányíthatóságához és magas szintű utazókényelméhez. A kompakt modell futóművének további különlegessége a szelektív lengéscsillapító-rendszer, amely igazi világújdonság az autógyártásban. E műszaki megoldásnak köszönhetően a mindenkori közlekedési helyzethez igazodik a lengéscsillapítók karakterisztikája.
Nagyobb teljesítmény és forgatónyomaték, fokozott vezetési élmény és kisebb fogyasztás – e kívánalmak tükrében született meg az új A-osztály motorkínálata. Hétféle négyhengeres hajtóműből áll a paletta – köztük három új fejlesztésű, közvetlen befecskendéses CDI-erőforrás és egy 142 kW/193 LE teljesítményű benzines turbómotor. Az új benzinesek és dízelek akár 38 százalékkal erősebbek és 46 százalékkal nyomatékosabbak elődeiknél. A benzinmotorok nagyobb teljesítményük ellenére akár tíz százalékkal kevesebbet fogyasztanak, mint eddig. Valamennyi erőforrás megfelel az EU-4 környezetvédelmi szabvány szigorú előírásainak, a dízelmotorok igény esetén részecskeszűrővel is rendelhetők. A három új CDI-dízelmotor kettős gyújtó-befecskendezéssel
és nagyobb befecskendező-nyomáson (1.600 bar) működő második generációs common-rail-befecskendezéssel készül. Ennek és más egyéb intézkedésnek köszönhető, hogy jóval nagyobb teljesítményük és forgatónyomatékuk dacára is tisztábbak és csendesebbek elődeiknél. A CDI-változatok átlagosan 4,9-5,4 litert fogyasztanak száz kilométerenként, azaz megőrizték példás takarékosságukat. Az A160 1.100 kilométert tud megtenni egyetlen tankolással (54 l). Az új A-osztály valamennyi modellváltozata rendelhető az új, fokozatmentes AUTOTRONIC váltóval. Ez a Mercedes-Benz első olyan váltója, amely az ún. „Continous Variable Transmisson” elvén működik, azaz fokozatmentesen, kúpostárcsa-variátor és acélszíj segítségével változtatja az áttételeket. Ennek a megoldásnak köszönhetően a vonóerő megtorpanása nélkül tud gyorsítani az A-osztály, és motorja hamarabb eléri legnagyobb teljesítményét, mint hagyományos automata váltóval. A fokozatmentes AUTOTRONIC ráadásul kényelmesen használható és csendes működésű is.
Kívül kompakt, belül buszlimuzinok helykínálatával büszkélkedő tágas családi autó –egyedülálló szendvicspadlójának köszönhetően az új A-osztály egyszerre teljesíti e két, egymásnak látszólag ellentmondó dolgot. Elődjét és vetélytársait jócskán felülmúlja utastere méreteivel: vállmagasságban 97, könyökmagasságban 95 milliméterrel szélesebb, mint az előző generáció, hátul pedig 30 milliméterrel nagyobb a lábtere. Az első és a hátsó ülés közötti távolság 805 milliméter, annyi, mint a középkategóriájú autóknál. Az utastér anyagainak kiválasztásához a DaimlerChrysler kutatórészlegének vizsgálatai szolgáltak alapul. A konszern munkatársai autóvezetőkkel véleményeztettek különféle felületeket, kapcsolókat és kezelőszerveket, és a tőlük kapott értékes információk alapján válogatták össze az anyagokat úgy, hogy ne csak látványuk, hanem tapintásuk is kellemes legyen. A kétfajta pozitív érzet kombinációja nagyban hozzájárul az utasok kellemes közérzetéhez. A Mercedes-Benz tudományos tesztek alapján dolgozta ki a legjobb minőségi benyomás és ergonómia számszerűsítésére szolgáló tényezőt, az ún. TAF-faktort (Touch-and-feel-Faktor). A helykínálat, az ülések kialakítása és az ergonómia mellett a klimatizálás is fontos szerepet játszik az utasok biztonságának és jó közérzetének alakításában. A Mercedes-Benz ezért alapáron nagy teljesítményű klímaberendezéssel vagy extrafelszerelésként intelligens THERMOTRONIC klímaautomatikával kínálja az új A-osztályt. Utóbbi a külső hőmérséklet, a napfény beesési szöge, a levegő páratartalma és a környezeti levegő károsanyag-tartalma függvényében működik. Ugyancsak a felső kategóriájú Mercedesekből ismert extra az innovatív COMAND APS kezelő- és kijelzőrendszer, az Audio 50 APS navigálófunkciós autórádió, valamint a bi-xenonfényszórók.
Az új A-osztály csomagtartója közel 15 százalékkal nagyobb a korábbi generációénál. Az 1/3:2/3 arányban osztható hátsó ülésnek köszönhetően néhány mozdulattal a mindenkori szállítási feladathoz igazítható az utastér. Mivel a háttámlák ill. az ülőpárnák külön-külön és együtt is elfektethetők, és állítható magasságú a raktér padlója, teljesen sík rakodófelületet lehet kialakítani nagyobb tárgyak szállításához. Eldöntött hátsó ülés esetén 1.350 liter a hasznos rakodótérfogat (VDA mérési módszer szerint). Az ötajtós modellhez felárért rendelhető EASY-VARIO-PLUS rendszer lehetővé teszi, hogy a vezető eltávolítsa a hátsó ülést, és előre döntse a jobb első ülés támláját, vagy az egész ülést kivegye a helyéről. Ebben az esetben 2,75 méterre nő a rakodófelület hossza, és 1.995 literre bővül a rakodótérfogat.