Többek között ezt állapítja meg az a ACNielsen piackutató vállalat 42 országban végzett vizsgálata, amelynek keretében 23 500 rendszeres internetezőt (Magyarországon 500-at) kérdeztek meg az üzemanyagárak növekedésének hatásairól.
Legnagyobb arányban a magyarokat érinti igen érzékenyen a benzin drágulása, húsz európai ország közül. A megkérdezett magyarok 58 százalékának az életét jelentősen befolyásolja az árspirál, míg a cseheknél ugyanez az arány csak 27, de a franciáknál 55 százalék.
Így reagálnak a magyarok
A növekvő üzemanyagköltségekre a válaszadó magyarok 39 százaléka reagál ritkább autóhasználattal, 30 százalék igyekszik a munkájával járó közlekedéssel kombinálni a magán utakat. A tömegközlekedést gyakrabban veszi igénybe 20 százalék, és ugyanannyian fogják vissza a létszükségleti cikkeken kívüli fogyasztásukat visszavesz – mondta Szalóky Tóth Judit, az ACNielsen ügyvezető igazgatója.
Minden harmadik európai kénytelen alkalmazkodni
Összességében minden harmadik európai polgár érzi úgy, hogy az emelkedő üzemanyagárak következtében változtatnia kell életstílusán. Földrészünk lakóinak majdnem fele ritkábban használja az autóját, mint korábban, és a megélhetésre fordított kiadásait csökkenti. Az olasz fogyasztók 43 százaléka nem csak ritkábban autózik, de csökkenti az életvitelhez nem feltétlenül szükséges kiadásait is. Szintén magas az érintettek aránya Magyarország és Franciaország mellett Portugáliában, Németországban, valamint Belgiumban. Európában átlagosan a megkérdezettek 45 százaléka autózik kevesebbet mint eddig, és 37 százalékuk igyekszik kombinálni a hivatalos és magán utakat.
– Az osztrákok kétharmada vett vissza az autózásból, míg 50 százalék körüli az arány a finneknél, olaszoknál, hollandoknál, németeknél, franciáknál és belgáknál. Szintén változtat közlekedési és utazási szokásain az olajban gazdag norvég fogyasztók 43, továbbá az angolok 47 százaléka. Felmérésünk azt mutatja, hogy azokban az országokban, ahol az üzemanyag ára csak tavaly 20 százalék körül nőtt, a közvéleményben erősödik az aggodalom – hangsúlyozza az ACNielsen igazgatója, és hozzáteszi: – Portugáliában 42, Belgiumban 28 százalékkal drágult a benzin két év alatt. Ezekben az országokban terjed az a vélemény, hogy a benzinárak megfizethetetlenné válnak, és amíg az olaj világpiaca bizonytalan marad, addig a fogyasztók kénytelenek alkalmazkodni hozzá, mégpedig életstílusuk és autózási szokásaik megváltoztatásával.
Lakóhelytől és mentalitástól függ leginkább, hogy Európában ki, milyen módon igazodik a benzin drágulásához. Általában kivitelezhetetlenek olyan költség- és benzintakarékos megoldások, mint a tömegközlekedés használata, csúcsforgalmon kívüli utazás vagy szomszédok-ismerősök együtt autózása. Sokak számára egyedüli alternatíva az életvitelre fordított kiadások csökkentése. Nem meglepő, hogy a legtöbb autótulajdonost számláló országokban reagálnak legérzékenyebben az üzemanyagárakra.
Globális összehasonlításban legelterjedtebb az autó az USA-ban, majd utána Európa következik. Az európai internetezők 76 százaléka rendelkezik autóval, ebből különösen kiemelkedik Olaszország (93 százalék), Belgium (86) és Franciaország (85).
Ha fejletlen vagy megbízhatatlan a tömegközlekedés
Némelyik ország lakói úgy spórolnak a benzinnel, hogy néhány utazás erejéig autójuk helyett a tömegközlekedést választják. Erről a német és svájci megkérdezettek közel 30 százaléka számolt be, és a spanyolok aránya is figyelemre méltó.
Ezt Szalóky Tóth Judit így kommentálja: – ugyanakkor sok európai város fejletlen vagy megbízhatatlan tömegközlekedése miatt az autó nélkülözhetetlen a mindennapi élethez. Ezért a háztartások egy része kénytelen csökkenteni a megélhetés nem feltétlenül szükséges kiadásait. Például az olaszok 43 és a franciák 33 százaléka spórol ilyen módon, míg a magyarok 20 százaléka.
Ha a globális olajhelyzet rosszabbodik és az európai piacokon újabb árrekordok születnek, akkor a fogyasztók újabb megtakarítási lehetőségeket keresnek majd, többek között alacsony fogyasztású autókat. Jelenleg az alacsony fogyasztás inkább hozzáadott értéket jelent, de ha a benzin ára esetleg az egekig növekszik, akkor a „benzin-barát” faktor elsőrendűvé válik, és meghatározza a fogyasztók döntését a gépkocsi vásárlásánál. Ez az autógyártók részére új piaci lehetőséget jelent. Az osztrák, német, olasz és ír válaszadók mintegy 10 százaléka máris erősen odafigyel a fogyasztásra, ha autót vesz.