Azt mondják, amikor az embernek gyermeke születik, temérdek dolgot átértékel magában. Többek között a korábbinál racionálisabb szempontok szerint választ autót, s a vezetési stílusa is megváltozik, higgadtabban, megfontoltabban hajt. Mindenekelőtt azok figyelmébe ajánlanám a jelen tesztben szereplő 1,6-os Golf Plust, akik magukra ismertek. A wolfsburgi kompakt egyterű ugyanis megfizethető, remek családi járgány a Golf minden erényével, és ami azt illeti, a 102 lóerős motort sem éppen a kirobbanó erőnléte miatt értékeljük.

Kimért erő

Az elavultnak számító nyolcszelepes kicsit késlekedve válaszol és kelletlenül pörög fel a gázpedál lenyomására. Alacsony fordulaton előszeretettel lustálkodik, egészen 3500-as fordulatig híján van a nyomatéknak. Azért ahhoz nem kell halálra dolgoztatni, hogy komótosan felvegyük, majd tartsuk a városi forgalom ritmusát. Ha viszont sietős a dolgunk, és biztonsággal akarjuk kihasználni a sorok között tátongó réseket, nem árt sűrűn kapcsolgatni a sebességváltóval, érdemes hosszan kihúzatni a motort. Alaphelyzetben is dörmögős hangja ilyenkor persze felerősödik, ami nem a legkellemesebb akusztikai élmény. A járáskultúra amúgy közepes, a motorzajon kívül finom vibrációk szűrődnek az utastérbe. Kíméletes használat mellett az átlagfogyasztás 8,7 liter körül alakult, de ezt nem lehetetlen még lejjebb szorítani, mivel nagyrészt városi forgalomban teljesített szolgálatot az autó. Meredekebb emelkedő előtt és előzéskor ugyancsak érdemes visszaváltani, mert előbbi esetben hamar kifogy a szuszból a motor, míg utóbbi helyzetben így tudunk kellő lendületet venni. Az ötfokozatú nyomatékelosztó karja szerencsére kézre esik, katonásan jár a kulisszában, s enyhe akadozásától eltekintve pontosan kapcsolható. A Golfnál magasabb építés, illetve súlypont miatt a futóművet valamivel feszesebbre hangolták, de a gördülési komfort nem szenvedett csorbát, rossz útviszonyok között is helytáll az autó. Természetesen alulkormányozottsági hajlama nagyobb, az orra hamarabb kezd sodródni a kanyarív külseje felé, a karosszéria dőlése viszont a legélesebb fordulókban sem ijesztő. Ahogyan azt VW-csoportos autóktól megszokhattuk, a harapós féket érzékkel kell adagolni, ám vészhelyzetben bizton számíthatunk rá. Mivel a Plus mindössze két milliméterrel hosszabb a Golfnál, széltében hajszálra megegyeznek, a kormányozás pedig közvetlen, az egyterű ugyanolyan könnyedén manőverezhető, mint egy kompakt autó. Parkolni sem nehézkes vele, hiszen a körkörös kilátás jó, legfeljebb a vaskos A-oszlop takar ki egy kicsit a képből.

Cserealap

Azonos motorváltozat és felszereltség esetén a Golf és a Golf Plus között 339 ezer forint az árkülönbség. Mégis, mit kapunk ezért cserébe? Először is, a 9,5 centivel megemelt tetővonal jóvoltából szellősebb a belső, míg a magasabb üléspozíciónak köszönhetően egyrészt kényelmesebb a ki- és beszállás, másrészt magabiztosabb helyzetből szemlélhetjük a forgalmat. Hasznos pakolórekeszeket szinte mindenhol találhatunk, így nem jelenthet különösebb problémát az utazáshoz nélkülözhetetlen apróságok elhelyezése. Az utastér és a csomagtartó rugalmasan variálható, hiszen a 60/40 arányban osztott hátsó üléspad sínen csúsztatható előre-hátra, a támla pedig nemcsak dönthető, hanem a dőlésszögét is tudjuk szabályozni. A cókmókok számára már alaphelyzetben is 395 literes tér áll rendelkezésre, amit az első lépcsőben további 155 literrel, majd hajszál híján egészen 1,5 köbméterig bővíthetünk.

Alapból jó

A Golf Plus 1.6 indulóára 4 239 000 forint, mégpedig méltányos alapfelszereltséggel. A Trendline kivitel egyebek mellett blokkolás- és kipörgésgátlót, hat légzsákot, távirányítású központi zárat, motoros mozgatású ablakokat és tükröket, automatikus hőfokszabályzású klímaberendezést, továbbá CD-lejátszós audiorendszert tartalmaz hat hangszóróval. Most akciós áron, 418 ezer forinttal olcsóbban is hozzájuthatunk a Volkswagen kisebb egyterűjéhez, de az 1,4 literes, 75 lóerős motorhoz még több türelem kell.