Az autót feltűnő, új design jellemzi. A Race Touareg 2 az október 21. és 23. között megrendezett portugáliai Portalegre ralin debütált versenykörülmények között. Az új fejlesztéssel a Volkswagen szeretné tovább gyarapítani az elődje által elért sikereket.
A 2004-es Dakar ralin megtartott premierje óta a Race Touareg kilenc ralin indult, amelyekből hármat megnyert és hamar begyűjtötte az FIA tereprali világkupa bajnoki címét is, így a Volkswagent motorsport történelmének legsikeresebb évével ajándékozta meg.
„A Race Touareg 2 ésszerű fejlesztés. Teljesen normális folyamat a profi technikai sportokban, hogy a járművek évről évre gyorsabbá és tökéletesebbé válnak. Két tényező volt fontos számunkra: a teljesítmény és a vezetőbarát tulajdonságok fejlesztése és mindkét célunkat elértük a Race Touareg 2-vel” – magyarázta Kris Nissen, a Volkswagen Motorsport igazgatója.
„A Race Touareg 2-vel egy bevált koncepciót fejlesztettünk tovább minden téren. A két év sivatagi ralizás során megszerezett tudás és tapasztalatok egy új autóban öltöttek formát. Most az új modellel szeretnénk folytatni elődje sikersorozatát.”
Kilátás és vezethetőség – a design új kulcspontjai
Megváltozott alapméretei miatt az új Race Touareg 2 már első pillantásra is dinamikusabbnak tűnik.
„A Race Touareg már bizonyította képességeit a klasszikus rövidtávú rali gyors szakaszain, hála kitűnő vezethetőségi tulajdonságainak” – hangsúlyozta Eduard Weidl, technikai igazgató. „Fejlődnünk kell az egyenetlen és hepehupás terepen is.” Optimalizáltuk a kilátást a pilótafülkéből és a terep-mozgékonyságot. Ennek érdekében a vezető és a navigátor ülésének magasságát változatlanul hagytuk, de az úgynevezett övvonalat lejjebb helyeztük – ez az a vonal, ahol a karosszéria függőleges és vízszintes felületei összeérnek. Ennek következtében a súlypont is alacsonyabbra került és jobb lett a kilátás az autóból. A majdnem 300 kilogrammos kocsiszekrény megtartotta eredeti formáját, s mint teherviselő elemet, meghosszabbították a cockpit magasságában. A vezetőnek és a navigátornak így több hely jut, míg a nagyobb tengelytávnak köszönhetően javult a vezethetőség nagy sebességnél. Mindamellett a jármű teljes hossza körülbelül 200 milliméterrel csökkent, így a túlnyúlások sokkal kisebbnek tűnnek. A megnövelt első és hátsó terepszögnek köszönhetően tovább javult a mozgékonyság rossz terepen” – hangsúlyozta Weidl.
Karosszéria és felfüggesztés – a bevált koncepciót tovább finomították
A dupla lengőkaros felfüggesztés, amelyet közvetlenül a kocsiszekrényre szereltek, olyan sikeres volt, hogy ezt finomították tovább.
„A felfüggesztés számos elemét átdolgoztuk, de változatlanul hagytunk minden rögzítési pontot” – magyarázta Weidl. Ennek két nagy előnye van: az átlósan felcserélhető alkatrészek koncepciója még mindig működik. A jobb első lengőkar a bal hátsó felfüggesztésnél is használható, ezáltal csökkennek a gyártási költségek és az összes alkatrész száma, így csökken a versenyekhez szükséges alkatrész utánpótlás mennyisége is. Az úgynevezett „spool” támasztók újak, a kerékcsapágyat küllő-szerű elemek tartják, amelyek a légáramlást a támasztók köré terelik.
A Volkswagen a lengéscsillapítás terén is új utakra lépett. Másik partnert választottak, akinek a lengéscsillapítói elsőre rekordteljesítményt értek el a rettegett, elpusztíthatatlan tevefűvel benőtt buckák között. A robusztus kocsiszekrény koncepcióját tovább csiszolták. A csapat a valóságban is megtapasztalta, hogy milyen erős volt a repülőgépekhez használt acélból készült szerkezet. A legelsőként megépített Race-Touareg, „RT01” kódnevet viselő karosszériája 2003 októbere óta létezik, körülbelül 35.000 kilométert tett meg versenysebességben. A statisztika szerint a jármű már teljesítette a Dakar rali hivatalos távjának hétszeresét.
Motor és váltó – hatékonyság és erő innovatív technológiával
A gazdaságos és erős soros, öthengeres TDI motor már a kezdetektől bizonyított a terepraliban. Az erőforrás számos részét átdolgozták a motorfejlesztési részlegen. A mechanikai módosítások mind újak, beleértve a módosított szárazkarteres kenési rendszert, a turbófeltöltő thermodinamikus beállítását és vezérlését is.
„Munkánk középpontjában a teljesítmény és a nyomaték növelése állt, és a motor belső visszajelzései” – hangsúlyozta Donatus Wichelhaus, a Volkswagen Motorsport motorfejlesztési vezetője.
Az új, kétfokozatú feltöltő rendszer vezethetőbbé teszi a dízel versenymotort. Egy kisebb, nagynyomású turbótöltő alacsonyabb fordulatszámon végzi a kívánt sűrítést, a nagyobb, alacsony nyomású feltöltő magas fordulatszámon állítja elő a szükséges sűrítési nyomást. A terhelésfüggő kipufogószelep szabályozza a kipufogógáz áramlását 1.880-as és 3.000-es fordulatszám között, amely mindkét feltöltőnek átmeneti működési tartománya. Egy új Bosch motorvezérlési rendszer teszi teljessé a mérnökök munkáját.
„Amikor arról kérdeztük a versenyzőket, hogy mi a legnagyobb különbség az új és az előző modell között, egyöntetűen megerősítették az elsőbbségi sorrendet: a motor karakterisztikája, az autó vezethetősége és a kilátás a vezetőfülkéből mind kiemelkedő előrelépések” – hangsúlyozta ki Weidl és Wichelhaus.
Összpontosítás a részletekre – fejlesztések az ergonómia és a vezetőbarát tulajdonságok terén
A Volkswagen javított a Race Touareg 2 vezetőbarát tulajdonságain is, amellyel a csapat 16 napig lesz úton a Dakar rali időtartama alatt. A nagyobb tengelytávnak köszönhetően tágasabb lett a vezetőfülke. A régi, hátul elhelyezett italtartályt áttették egy a vezetőfülkében található jobb szigetelésű másik tartályba, amely nyolc órás vagy annál hosszabb szakaszokon lehet előnyös. Az új tervezésű vezetőfülke jobban elhelyezett és ergonómikus kiegészítői megkönnyítik a versenyzőpáros munkáját. Amikor falvakon vagy városokon hajtanak át, amelyekben a maximális sebesség korlátozott, és ahol a megengedett sebesség túllépését keményen büntetik, a versenyzők bekapcsolhatják a kormányon elhelyezett sebesség szabályozót. Emellett egy új elektronikus funkció számítja ki a megengedett maximális sebességi fokozatot, amely az előző üzemanyag felhasználási adatokon alapszik, ezáltal jobban lehet gazdálkodni az üzemanyag-mennyiséggel. Számos más, a jobb működést szolgáló újítást szereltek fel a vezetőfülkén kívül. A terjedelmes hátsó karosszériaelem először nyitható külön, amelynek köszönhetően könnyebb hozzáférni az ott tárolt pótkerekekhez. A szinte elkerülhetetlen defektek esetén, amelyek manapság mindennaposak a terepraliban, a versenyzők gyorsabban cserélhetnek kereket, az integrált hátsó csomagtartófedélnek köszönhetően.
A Volkswagen öt csapattal vesz részt a neves sivatagi versenyen
A Dakar rali időtartama alatt a Volkswagen öt versenyzőpárosa élvezheti a Race Touareg 2-n végrehajtott fejlesztések előnyeit: a régóta a Volkswagennél versenyző Jutta Kleinschmidt/Fabrizia Pons és a 2005-ös FIA tereprali világkupa győztes Bruno Saby/Michel Périn párosokon kívül három egyaránt versenyképes duót szerződtettek a 2005-ös szezon alatt: a dél-afrikai-svéd Giniel de Villiers, Tina Thörner páros többször ért el második helyezést a Volkswagen színeiben a 2005-ös világkupán. A spanyol Carlos Sainz, aki 26 győzelemmel a legeredményesebb versenyző a rali világbajnokság történetében, új kihívást keresve debütál a Dakaron. A tapasztalt Dakar győztes Andy Schulz-ra számíthat a navigálásban. Az amerikai Mark Miller szintén új a csapatban, akinek a német Dirk von Zitzewitz a navigátora.
A 2006-os Dakar rali 2005. december 31-én indul Lisszabonból. Útvonala keresztülvezet Marokkón, Mauritánián, Malin és Szenegálon, a csapatatok várhatóan január 15-én futnak be a célba. A Volkswagen a harmadik, az ötödik és a 12. helyet szerezte meg a 2005-ös Dakar ralin, a Kleinschmidt/Pons, Saby/Périn és a Gordon/von Zitzewitz párosok személyében. Ezen kívül összesen négy szakaszgyőzelmet gyűjtöttek be. A Volkswagen versenyzői négy napig vezettek az összetettben.