Folyik ugyanis a támogatáslicit, ebbe azonban Magyarország nem hajlandó beszállni. Kóka János lapunknak ismételten megerősítette: képzett munkaerővel és fejlett infrastruktúrával versenyzünk, nem pedig támogatásokkal. Továbbra is nagy a verseny a Hankook dél-koreai abroncsgyártó vállalat 500 millió eurós, térségünkbe tervezett beruházásáért – összegezte az elmúlt nap eseményeit a Világgazdaságnak Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter.
Először tegnap a Reuters adta hírül, hogy a Hankook Magyarországot választotta, majd a Bloomberg írta: a Hankook bejelentette a szöuli tőzsdén, hogy a még versenyben lévő három ország közül Magyarországot választotta leendő termelőgyára és forgalmazó cége színhelyéül. Később Kim Szeong Joo, a Hankook szóvivője a Bloombergnek azt mondta: jelenleg Magyarország a kiválasztott tárgyalófél, s hozzátette: a tárgyalások a magyar kormányzat és a Hankook által újonnan alapított cég között folynak a részletektől. Sejtetni engedte azonban, hogy a döntés még megváltoztatható. A jelek szerint tehát a koreai cég igyekszik feljebb srófolni a beruházáshoz a fogadó országban kínált támogatást. Magyarország mellett egyébként Cseh- és Lengyelország a jelenleg kiszemelt potenciális színhely, ám úgy tudni, hogy Szlovákia – amely egyszer már elnyerte, majd elveszítette a beruházást – is tett újabb ajánlatot.
Magyarország azonban nem kívánja növelni a támogatást – erősítette meg a magyar kormányzat hónapok óta hangoztatott álláspontját lapunknak Kóka. Mint mondta, érthető, hogy a szlovákok és a lengyelek minden erőfeszítést megtesznek, hiszen náluk a magyarénál jóval magasabb –16, illetve 18 százalékos – a munkanélküliségi ráta. Magyarország azonban nem megnövelt támogatást, hanem képzett és hatékony munkaerőt, kiépült infrastruktúrát kínál – tette hozzá a miniszter. Közölte: a dél-koreai cég novemberre ígérte a döntést, vagyis a tárgyalások lezárása heteken belül várható. Elmondta még: akkor születik meg a végleges döntés, amikor aláírják a szerződést, s ennek nincs még időpontja. A Hankooknak egyébként viszonylag sürgős a döntés meghozatala és a projekt startja, mivel 2007 elején már szeretné beindítani a termelést. Ehhez az abroncsgyártónak jövő tavasszal meg kellene kezdeni az építkezést. A cég Európában – ezen belül is térségünkben – is szeretné megvetni a lábát, kihasználva az alacsonyabb közép-európai adók és munkaerő kínálta előnyöket.
A félmilliárd eurós beruházás színhelyéül eredetileg a szlovákiai Lévát szemelte ki a Hankook annak tudatában, hogy a szlovák kormány bőkezű támogatást ad. Ám a Pozsony július elején visszadobta a gazdasági tárca által vállalt támogatási tervet, a dél-koreaiak pedig visszaléptek. Ha a gazdasági minisztérium által kidolgozott eredeti terv valósult volna meg, a szlovák állam által adott támogatás elérte volna a beruházás összértékének 21 százalékát – derült ki utóbb. További tárgyalások után ugyan a Hankook augusztusban tíz százalékra mérsékelte elvárását, Pozsony nem volt hajlandó többet adni hat százaléknál.