Előzőleg az EU jelezte: felszólítja Magyarországot, számoljon be a más tagállamokból bevitt használt gépkocsikra vonatkozó adózási szabályokról. Ha Brüsszel nem kap kielégítő választ, az ügyet az Európai Bíróság elé viheti. Az uniós kifogás szerint a tagállamoknak figyelembe kell venniük az importált használt gépjármű értékcsökkenését, ellenkező esetben a kivetett adó meghaladná az adott ország területén regisztrált, hasonló használt jármű értékébe beépülő megmaradt adótartalmat. A pénzügyi tárca korábban értesült az uniós szándékról – mondta Molnár –, s ennek megfelelően újabb módozatokat dolgozott ki a regisztrációs adóra, ezekről indul meg a héten a vita. Mindez nem jelenti azt, hogy újból teret engednének a lobbik csatájának.

Továbbra is kiemelten fontos, hogy a környezetvédelmi szempontok ne sérüljenek. Tóth Sándor, a parlament költségvetési bizottságának szakértő tagja is megerősítette: nem cél az öreg járművek behozatalának megkönnyítése. Ám elismerte, a téma gazdasági érdekcsoportok kereszttüzében áll, így az újból megnyitandó viták során még várhatók módosító indítványok. Az biztos, a regisztrációs adó növekedését kompenzálja az áfacsökkenés. Örül az újabb fordulatnak a használtautó-kereskedőket képviselő Fojt Attila. Szervezetük sikertelenül sürgette a pénzügyi tárcát, hogy értékarányosan állapítsa meg az adótételeket, s elvetették avultatási táblázatukat is. Kétszer levélben kértek uniós állásfoglalást az ügyben.

Nem érti az uniós kifogást Győző Gábor. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint szó sincs az egyenlő elbánás elvének megsértéséről, hiszen a magyar szabályozás csak a motor lökettérfogata és a környezetvédelmi besorolás szerint differenciál. Az avulás az autó árában érzékelhető, véli. Győző Gábor tovább szigorítana: megtartaná az 50 százalékos különbséget a korszerű és a kevésbé jó motorral szerelt autók adótételei között, ez utóbbi kategóriába soroltatná át az Euro 3-as környezetvédelmi normáknak megfelelő járműveket is.