A kereskedők a jövő héten életbe lépő változások nyomán többé nem vehetik biztosra azt, hogy egy adott területen egyedüliként képviselhetnek egy-egy márkát. Az Európai Bizottság szerint a liberalizálás révén a fogyasztók az eddiginél jobban kihasználhatják majd az egyes tagállamok közötti, még mindig jelentős különbségeket az autóárakban. A liberalizáció kiteljesedése azonban nem jelent veszélyt a magyar márkakereskedők számára – véli Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Szerinte ugyanis a tőkeerős nyugat-európai kereskedők legalább 1-2 évig az otthoni verseny kiéleződésével lesznek elfoglalva, így külföldi terjeszkedésre aligha marad erejük. A magyar vállalatok később sem lesznek vert helyzetben, hiszen európai összehasonlításban is a legkorszerűbb szolgáltatást nyújtják (köszönhetően annak, hogy a márkakereskedői hálózatok itthon csak az elmúlt 10-15 évben épültek ki). A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) az autókereskedők és -javítók európai tanácsának (CECRA) keretében ma és holnap lefolytatandó brüsszeli egyeztetés után alakítja ki a várható piaci hatásokkal kapcsolatos álláspontját.
Győző Gábor ugyanakkor az autókereskedés szabályaival kapcsolatos többi, az EU-ban két éve (Magyarországon a csatlakozás után) életbe lépett változás nyomán sem tapasztalt érdemi piaci átrendeződést sem itthon, sem külföldön. Az uniós kereskedőknek két éve van lehetőségük arra, hogy ugyanabban az ületben több márkát is árusítsanak. Győző Gábor ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a kereskedések átlagos mérete (Magyarországon 5-600 négyzetméter, Nyugat-Európában még kevesebb) a gyakorlatban nem teszi lehetővé több márka bemutatását. A műszaki eltérések miatt ráadásul több márka értékesítéséhez külön eladógárdák lennének szükségesek.
Ma már nem előírás az új autókat árusítók számára, hogy saját szervizt üzemeltessenek, ehelyett szerződött partnerekkel is dolgozhatnak. A független szervizek védelmében előírták a gyártóknak, hogy biztosítsanak számukra hozzáférést minden szükséges technikai információhoz, szerszámhoz, felszereléshez és alkatrészhez. A gyártók ugyanakkor a velük szerződött márkaszervizeknek sem írhatják elő, hogy csak az ő alkatrészeiket használhatják (kivéve az általuk biztosított ingyenes, garanciális javításokat).
A szervizüzemeltetési kötelezettség eltörlése elvileg segíthetné a kereskedők külföldi terjeszkedését a területi korlátozások megszűnése után. A magyar fogyasztó azonban kényelmes, ezért továbbra is ragaszkodik majd ahhoz, hogy minden szolgáltatást – a szervizzel együtt – egy helyen kapjon meg – jósolja Győző Gábor.