A defekttűrő abroncsok széleskörű elterjedését leginkább két tényező gátolja. Áruk magas, illetve használatuk ugyancsak költséges abroncsnyomásmérő rendszert feltételez. A Pirelli a közelmúltban számos újítással rukkolt elő e műfajban. Az olasz gumigyár filléres “kütyüit”, mindentudó berendezéseit és több járműkategóriához optimalizált defekttűrő abroncsait próbáltuk ki nemrégiben Bernie Ecclestone Paul Richard-ról elnevezett privát versenypályáján, Franciaországban.

Többféle

A 90-es évek közepén, amikor a Porsche nyomásszenzort kezdett beszerelni autóiba, csak ámultunk. Ugyanígy tátva maradt a szánk, amikor a Renault a Laguna II-be épített hasonlót. E technika aztán szép lassan teret nyert a kisebb, olcsóbb autókban is, de korántsem telítődött még a piac. Leginkább azért, mert egy komplex rendszer továbbra is drága mulatság, másrészt utólag jóval bonyolultabb és költségesebb a járműbe nyomásszenzort beépíteni. A Pirelli legújabb generációs X-Pressure™ technológiája – egyes piacokon szeptembertől kapható – a kerekek szelepébe épített érzékelőkön alapul. Ezek a szenzorok a hagyományos és a defekttűrő abroncsokhoz is használhatók; a valós nyomást mérik, mégpedig késedelem nélkül, amit négy különböző módon képesek visszajelezni. A legegyszerűbb az X-Pressure™ Optic, amely egy, a szelepbe csavart, izzóval ellátott szelepszenzort takar. Fehéren világít, ha minden rendben, ha piros, csökkent a nyomás. Az X-Pressure™ Acoustic a gépjármű saját fedélzeti számítógépével együttműködve tudatja a bajt, míg az X-Pressure™ AcousticBlue a Bluetooth adatátvitelre alkalmas mobiltelefonnal kommunikál, az X-Pressure™ Monitor pedig a gumigyár InfoMobility fedélzeti berendezésére küldi a jeleket.

Intelligens gumi

A kerékbe integrált nyomásérzékelővel és légtartályos minikompresszorral dolgozó SWS™ szisztémát, amely motorkerékpárokon már bizonyított, idén a sportterepjárókra is adaptálta a nagy múltú gumigyártó. Lényege, hogy a hirtelen és a lassú nyomásveszteséget levegőpótlással kompenzálja, meggátolva a defektet, avagy visszaállítva a kívánt nyomást, akár hosszú hónapokon át. Az SWS™ utólag is felszerelhető, hagyományos és defekttűrő abroncsokhoz egyaránt bevethető. Már-már a Formula-1-et idézi a vadonatúj Cyber™ Wheel eljárás. A keréktárcsa peremét szenzorként használja, ami a jármű elektronikus központjával áll kapcsolatban. Ezáltal azonnal észlelhető a keréktárcsa fizikai károsodása, a kerekek pontos forgási sebessége. Sőt, a hosszanti és keresztgyorsulások mérésére is képes a szerkezet, s az így kapott információkat a gépkocsiba épített menetdinamikai berendezésekkel is megosztva jelentősen javítja működésük hatékonyságát. A Cyber™ Tyre még ennél is többet tud: nemcsak mérni, tárolni is tudja a működési hőmérsékletet és nyomást, defekt esetén a csökkent nyomással megtett távolságot és időt, a javításig megtehető távolságot, az út felületének minőségét, az abroncs terhelését és a talajjal érintkező futófelület méretét.