Kovács László adóügyi biztos javaslata szerint a regisztrációs adót tíz év alatt az éves gépjárműadóba építenék, amelynek mértékét pedig nagyrészt a széndioxid-kibocsátás alapján állapítanák meg.
A személygépkocsik adóztatásának átalakítását a közös piac torzulásainak megszüntetése és a kettős adóztatás elkerülése teszi szükségessé – véli Kovács László. Az Európai bizottság adóügyi biztosának javaslatát szerinte az autógyártók is üdvözlik majd, amelyeknek jelenleg áraikat attól függően kell megállapítaniuk, hogy az egyes országok mekkora regisztrációs adót vetnek ki. Ez az adó Dániában a 16 ezer eurót is elérheti, miközben kilenc tagállamban egyáltalán nem létezik. Az autósok nemcsak az alól mentesülnek majd, hogy egy másik tagállamba költözéskor másodszor is regisztrációs adót kelljen fizetniük, de az adó öszszege több évre oszlik majd el az átstrukturált éves gépjárműadón belül. Ez utóbbi egyre inkább a gépjármű károsanyag-kibocsátásának mértékétől függne: Kovács 2010-re 50 százalékban a szén-dioxid-terhelés alapján állapítaná meg annak nagyságát. A környezetvédelmi szempontok fokozott érvényesítése már csak a kiotói jegyzőkönyvben vállaltak teljesítése szempontjából is kulcskérdés, hiszen a legfrissebb adatok szerint 2003-ban nem hogy csökkent, de 1,8 százalékkal nőtt a szén-dioxid-kibocsátás az EU régi tagállamaiban.
A bizottság hangsúlyozza: a tervezet nem jelenti új adófajta bevezetését, az a tagállamokban jelenleg is alkalmazott adók átstrukturálását célozza. A regisztrációs adót részben azért is építenék az éves gépjárműadóba, mert az Franciaország kivételével már ma is ismert valamennyi tagállamban. A kormányok ennek ellenére több éves távlatban mégis nagyobb bevételhez juthatnának, mint a regisztrációs adó révén – ha az autósok szenynyezőbb járműveket használnak. A bizottság egyébként arra számít, hogy az adó és a szén-dioxid-kibocsátás mértékének öszszekapcsolása inkább a szennyezőbb gépjárművek lecseréléséhez, mintsem a használatban lévők számának növekedéséhez vezet majd.
Ami az autóárakat illeti, a brüsszeli testület a jelenleg nagyon magas regisztrációs adót alkalmazó országokban számít az adózás előtti árak 2–5 százalékos emelkedésére, amelyet azonban az adók csökkenése bőven ellensúlyoz majd. Az egységes piac szempontjából ráadásul előnyt jelent, hogy mérséklődhet az adózás előtti árak közötti jelentős eltérés. A bizottság autóárakat összehasonlító legutóbbi jelentése 6,9 százalékos átlagos eltérést állapított meg a 25 tagállam adózás előtti áraiban.