Hihetetlen, hogy mennyire gyorsan repül az idő a motorkerékpár iparban, hiszen már 8 éve annak, hogy a Honda piacra dobta az „újkori” Africa Twint. A 80-as évek legendás terepmotorjának újjászületése alaposan felforgatta a piacot, gyakorlatilag rögtön ráharaptak a vevők, a 2020-as modellváltás pedig még nagyobb lendületet adott a típusnak. Szó szerint is, hiszen 1000-ről 1100 cm3-re nőtt a lökettérfogat, másrészt kéttagúvá vált a kínálat, a bázis Africa Twinből tereprali stílusú gép lett, az Adventure Sports pedig világutazók kedvében járt. Bár utóbbi a drágább kivitel, az a helyzet állt elő, amire talán még a Hondánál sem számítottak: az Adventure Sports vált a népszerűbb verzióvá, 2020 óta csak Európában 25 ezer példány kelt el belőle. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Honda hátradőlne, a 2024-es modellévre ráncba szedte az Africa Twint. A nemzetközi menetpróba után egyértelmű, hogy még egy ilyen sikermodellnél is a vásárló az igazi úr, a változások nagy részét a tulajok visszajelzései alapján hajtották végre.
1. A 19 JOBB MINT A 21?
A 21 colos kerékméret mostantól csak a bázis Africa Twin sajátja, az Adventure Sports már 19 colos első gumin gördül. Ennek egyszerű oka van: a világkerülő kivitellel nem mennek sokan terepre, inkább egy nagy hasmagasságú, széles kormánnyal ellátott túramotornak tekinthető. A 19 colos első kerék előnye pedig alighanem vitathatatlan, nem véletlen, hogy a kategória koronázatlan királyánál, a BMW GS-nél is alapvetés ez a gumiméret. Miután a menetpróbán egymás után lehetőségem volt kipróbálni az elődöt és az új modellt, nyilvánvaló, hogy autópályán szerényebb a gördülési zaj, a kisebb kerékméret miatt pedig könnyebben lehet „dobálni” egyik kanyarból a másikba. Persze nem ezzel a verzióval fogjuk meghódítani az extrém helyeket, de aszfalton tényleg ég és föld a különbség. Sokkal nagyobb sebességet lehet bevinni a kanyarokba és a kuncsaft szemszögéből nézve az sem mellékes, hogy 19-es méretben jóval nagyobb a választék – több tapadós keverék közül szemezgethetünk, mint a 21-esek között. Az Adventure Sports elsőszerelésű abroncsa, a Bridgestone A41-es is egyértelművé teszi, hogy inkább épített útra tervezték ezt a kivitelt.
2. CSÚCS EZ A FUTÓMŰ!
Aki ült már olyan motorkerékpáron, amelyen változtatható a csillapítás, pontosan tudja, hogy mennyire jelentős lehet a különbség az egyes módok között. Ugyan már az elődhöz is kínálták az Showa EERA futóművét, most átdolgozták és az Adventure Sportsnál alapáras, az alap Africa Twinnél pedig bő félmilliós felárért kapható rendszert. A rugóút 20 mm-rel szerényebb, ezáltal alacsonyabb, könnyebben kezelhető a gép, és a súlypont is lejjebb van. Egyértelműen szélesebb a használati spektruma, mint korábban: alapból enyhén feszes, vagyis nem billeg, de az úthibákat szépen kisimítja. A 3 beállítási lehetőség révén akár az útviszonyokhoz vagy a terheléshez állíthatjuk a rugózó elemeket.
3. KOMFORTRA HANGOLVA
Lehet, hogy a túramotorok kategóriája közel sem hasít úgy, mint régen, azt azért kár lenne vitatni, hogy a magas komfortszintre még mindig mutatkozik igény. Főleg a túraendurók mezőnyében, hiszen sokan klasszikus túragépről ülnek át a terepes beütésű modellekre. Az Adventure Sports esetében látszik, hogy a kényelemre sokkal nagyobb gondot fordítottak, 15 mm-rel vastagabb, jobban párnázott ülés önmagában is fontos, de a kevésbé hegyes térdszög is említésre méltó. A hosszú autópályás meneteknél nyerhet igazi értelmet a szélesebb fejidom és az 5 állásban rögzíthető szélvédő, 120-130 km/órás tempónál is be tudjuk úgy állítani, hogy ne cibálja a fejünket a szél. A Hondánál még arra is figyeltek, hogy a méretes szélvédő ne sárguljon be és ne karcolódjon könnyedén, ezért a Mitsubishi által fejlesztett Durabio anyagot használják. A komfort kapcsán lényeges, hogy az Adventure Sports szériafelszereltsége gazdag, többek között markolatfűtéssel, automatikusan kikapcsoló irányjelzőkkel, 12 voltos aljzattal és két részből álló, digitális műszerfallal érkezik. Utóbbi egyedülálló a japán motorok mezőnyében, hiszen Android Auto és Apple CarPlay kompatibilis. Az extralista a motor felhasználási területének megfelelően hosszú, csak kofferszettből négyfelé választható, de említhetjük a kiegészítő fényszórókat vagy a blokkvédőt is.
4. SORKETTES BLOKK, COMBOS NYOMATÉK
Abban szerintem a legtöbb motoros kiegyezik, hogy a sorkettes blokkok nem feltétlenül tartoznak a legizgalmasabb erőforrások közé. Az átdolgozott 1100-as azonban egyértelműen kilóg a sorból, hangja az új kipufogóval jellegzetes, sőt, a maximális fordulatszám közelében egyenesen vérpezsdítő. A csúcsteljesítmény maradt 102 lóerő, de az eddigi középtartomány még inkább combos, 5500-as fordulaton 7%-kal nőtt a maximális nyomaték. Ezért a százalékosan nem túl jelentős előrelépésért is nagyon meg kellett dolgozniuk a mérnököknek, hiszen új hajtókarokat, 0,4 mm-rel hosszabb dugattyúszoknyákat és módosított szívócsatornákat kapott a 2024-es modell, de a szelep- és motorvezérlésbe is belenyúltak. Persze szó sincs arról, hogy a Honda a KTM-mel vagy a Ducatival versenyezne a lóerők számában, itt a kiegyensúlyozottság a kulcs. Ereje könnyedén adagolható, vibrációból pedig pont annyi jut el a vezetőhöz, ami ha nem lenne, hiányozna a motorozás teljes élményéhez.
5. A DCT-VÁLTÓ NAGYON PENGE!
A Honda 2016-tól, vagyis az újkori Africa Twin premierje óta kínál duplakuplungos sebességváltót a típushoz. Egyetlen gyártónak sincs még hasonló megoldás sem a tarsolyában, ami azért furcsa, mert a vásárlók körében roppant népszerű a Honda automatikus váltója. A „mezei” Twinnél a vevők 49, míg az Adventure Sport esetében a vásárlók 71%-a döntött a DCT-erőátvitel mellett. Bár az első széria sem volt rossz, az évek során tényleg tökélyre fejlesztették a duplakuplungos rendszert, hiszen még ügyesebben összedolgozik a hattengelyes IMU-val, ami konkrétan abban mutatkozik meg, hogy kanyarodás közben nem billenti ki egyensúlyából a motort egy-egy visszaváltással. Tényleg olyan, mintha olvasná a vezető gondolatát, ráadásul az első nemzedékhez képest egy árnyalatnyival magasabban tartja a fordulatot. Ettől úgy érzi a vezető, hogy a korábbiakhoz képest harapósabb az új Africa Twin. A hagyományos sebességváltóhoz ragaszkodó kuncsaftokat sem éri csalódás. Könnyedén kapcsolható szerkezetről van szó, akik pedig szeretik sportosra venni a figurát, azoknak jó hír, hogy az opciók között gyorsváltó is szerepel.
HONDA AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
Összlökettérfogat: 1084 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 755 kW (102 LE) 7500/perc
Max. nyomaték: 112 Nm 5550/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1570 mm
Ülésmagasság: 795/835/855 mm
Üzemanyagtank: 24,8 l
Gumi elöl/hátul: 110/80 R19/150/70 R18
Feltankolt tömeg: 250 kg
A modell alapára: 7 389 000 (7 849 000) Ft
*Zárójelben a DCT-s verzió ára.