A FIAT Auto egyik Magyarországon termelő beszállítója, a Musashi eközben milliós beruházással növeli kapacitását. Több mint száz év után elveszíti többségét a FIAT konszernben az Agnelli család. Nyolc hitelező bank, köztük a BancaIntesa, az Unicredito és a Sanpaolo IMI közölte ugyanis, hogy nem kívánja meghosszabbítani szeptemberben lejáró, összesen hárommilliárd euróra rúgó kölcsönük viszszafizetési határidejét. A hitelszerződés értelmében a kölcsön ezzel részvénytőkévé konvertálódik. Az ügylet következtében a bankok tulajdoni hányada 30 százalékra nő, az Agnellik részesedése 22 százalékra csökken.
Ez óriási presztízsveszteség Olaszország legbefolyásosabb családja számára, amely elveszíti a cég fölötti stratégiai irányítást. Ugyan továbbra is a család marad a legnagyobb egyedi részvényes, ám ha a pénzintézetek összefognak, képessé válnak saját elképzeléseik érvényesítésére, akár az Agnellik akarata ellenére is. Egy ilyen helyzet pedig könnyen bekövetkezhet, hiszen a család és a bankok régóta vitatkoznak a súlyosan veszteséges autógyártó üzletág további sorsáról: a pénzintézetek szívesen megszabadulnának a ballasztnak tartott FIAT Autótól, míg az Agnellik megtartanák azt.
Elemzők úgy vélekednek, a konszern további sorsa nagyban függ attól, hogy a bankok miként fognak a családdal együttműködni. Ha ugyanis konfrontatív pályára lépnek, az könnyen szétzilálhatja a csoportot. Derűlátásra adhat okot, hogy a bankok az elmúlt hónapokban többször megerősítették: az operatív irányításba nem kívánnak beleszólni.
A Musashi Hungary Ipari Kft. ercsi gyárában ugyanakkor mit sem érezni az olasz társaság gondjaiból. A FIAT 1,3 literes Multijet dízelmotorjaihoz vezérműtengelyeket gyártó üzemben jelenleg is folyik az az 1,5 millió eurós gyártókapacitás-bővítő beruházás, amelyet az olasz cég megrendeléseinek növekedése tett szükségessé – mondta Nagy András gyárigazgató. Hozzáfűzte: az elmúlt két évben végrehajtott beruházások eredményeként a tavalyi forgalmuk több mint kétszerese lett a bázisnak, s túllépte a 26 millió eurót. Mindezt tavalyelőtt egy 4 millió, tavaly pedig egy 7,5 millió euró értékű beruházás előzte meg.
A 3200 fős Musashi Group 300 főt foglalkoztató magyar leányvállalatánál augusztusban készült el az új, háromezer négyzetméteres csarnok, amelynek fele raktár, a másik felében pedig az Audi számára készülnek alumínium lengőkarok. A jelentős létszámbővülés miatt szociális helyiségeket alakítottak ki az új épületszárnyban. A Multijet motorokat egyébként a FIAT lengyelországi gyárában szerelik össze.