Minden technikai megoldás azt a célt szolgálja, hogy a NINJA ZX-4R a leggyorsabb 400-as legyen

Miközben korábban a sportmotorok kategóriájára lökettérfogattól függetlenül a japán dominancia volt jellemző, egy évtizede már az lehet az érzésünk, hogy az európaiak vették át az irányítást. Az Aprilia, a Ducati és a BMW diktálja a tempót, a japánoknál a korábbi kétévenkénti modellváltás már csak álom. Bár a Honda Fireblade viszonylag friss típus, a Suzuki már kivonta az európai piacokról a GSR-1000- est, a Yamaha R1-es is már 8 éves alapkonstrukció, míg a Kawasaki a sokadik frissítéssel próbálja versenyképesen tartani a ZX-10R-t. A 600-asok kategóriája pedig teljesen eltűnt, ezért is okoz a Kawasaki kellemes meglepetést azzal, hogy még idén két új sportmotort vezetnek be az európai piacokon. Jön a kis lökettérfogatú sportgépek koronázatlan királyának ígérkező, ZX-4R, illetve a ZX-6R képében hosszú szünet után egy 600-as modellel bővül a paletta.

ZX-4R: ÚJRA VAN 400-AS 4 HENGERES!
Egykoron a kis lökettérfogatú, visító, 4 hengeres sportgépekből Dunát lehetett rekeszteni, a trendek viszont manapság azt mutatják, hogy az egy- és kéthengeres motorfelépítésű modellek teljesen átvették a főszerepet. Ezért is örvendetes, hogy a Kawasaki egy igencsak bátor lépéssel egy vad, kis 4 hengeres sportgéppel jelentkezett. Az új ZX-4R váza megegyezik a ZX-25R-ével, csakhogy itt egy egészen potens, 399 cm3-es erőforrást ölel körbe. Önmagában a műszaki adatok is sokat elmondanak a blokk karakteréről, ugyanis 77 lóerőt préselnek ki belőle, a maximális fordulatszám pedig 15 000/perc! A főtengelyt úgy alakították ki, hogy minél gyorsabban fel tudjon pörögni a blokk, de említhetjük a kovácsolt vezérműtengelyeket vagy a tartósság jegyében molibdén bevonattal ellátott dugattyúszoknyákat.

Mivel a fejlesztők célja az volt, hogy a modellt hasonló érzés legyen terelgetni, mint a 600-as és 1000-es nagytesókat, a futómű is komoly, a Showa szeparált működésű, 37 mm-es villája most jelent meg a 400-as géposztályban. De említhetjük a közel vízszintes szögben beépített rugóstagot, amely kísértetiesen hasonlít a ZX-10R-ére. A minden paraméterében állítható rugózó elemekhez komoly fékrendszer társul, elöl a radiális rögzítésű, 4 dugattyús monoblokk nyergek 290 mm-es tárcsákat szorítanak.

Ezek után nem különösebben meglepő, hogy a ZX-4R nem akar legkomfortosabb sportmotor lenni, a vezetési pozíció, vagyis a kormány, az ülés, és a lábtartók háromszöge a versenypályás használatot is támogatja, illetve a tankot úgy alakították ki, hogy minél inkább rá tudjon a vezető szorítani. Hogy a modern műszeregységek már a kisebb kategóriákból sem hiányozhatnak, arra ékes példa az új Kawasaki, a színes, 4,3 colos kijelző ráadásul Track üzemmódot is felvonultat. Ilyenkor a fordulatszámmérőn a 10 ezer feletti értékek jobban leolvashatóvá válnak, illetve elindíthatjuk a köridőmérő funkciót is.

KAWASAKI NINJA ZX-4R
Lökettérfogat: 399 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 57 kW (77 LE) 14 500/perc
Max. forgatónyomaték: 39 Nm 13 000/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1380 mm
Üzemanyagtank: 15 l
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17 / 160/60 R17
Menetkész tömeg: 189 kg

ZX-6R: A HIÁNYZÓ LÁNCSZEM
Már rég elmúltak azok az idők, amikor a 600-as kategóriában mind a 4 nagy japán gyártó képviseltette magát – az ősz folyamán esedékes bevezetésnél a ZX-6R lesz az egyetlen 600-as sportgép az európai piacokon.

Az újdonság azért is érdekes, mert az 1000-eshez képest finomabb vonalakkal dolgoztak a tervezők, a márka illetékesei szerint a jövőben ez lesz a meghatározó irányvonal. Az összetett fejidom persze egy sportmotornál nem csak a látványról szól, az aerodinamikai hatékonyság jegyében alakították ki az éleket és íveket, amelyek a Kawasaki állítása szerint a kanyarokban extra leszorító erőt termelnek.

A zöldek korábban 599 és 636 cm3-es 600-asokat is kínáltak, a legújabb típusban a nagyobb soros 4 hengeres dolgozik. A friss kiadásnál a szívórendszert és a vezérműtengelyeket is átdolgozták, amelyek a 600-asok kisebb rákfenéjének tekinthető, alacsony fordulaton való rugalmasságot javítják. Mivel a blokk alapjai és technikai megoldásaiban semmi forradalmi sincs, a jövevény pontosan azt a teljesítményszintet hozza, ami várható volt. A 124 lóerős teljesítmény 13 000/perces fordulaton hívható le, vagyis ez is a legpörgősebb Kawasaki blokkok közé tartozik.

KAWASAKI NINJA ZX-6R
Lökettérfogat: 636 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 91 kW (124 LE) 13 000/perc
Max. forgatónyomaték: 69 Nm 10 800/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1400 mm
Üzemanyagtank: 17 l
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17 / 180/55 R17
Menetkész tömeg: 198 kg